شناسه خبر:54413
1401/1/29 10:23:01

سپهرغرب، گروه سیاسی: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر مشکل و دغدغه دولت در زمینه کمبود ارز حل شده و ما از دولت می‌خواهیم که ارز ترجیحی را حذف نکند.

روح‌الله ایزدخواه درباره آخرین وضعیت تخصیص ارز ترجیحی در سال جاری، اظهار کرد: بنده از ابتدا با حذف ارز ترجیحی مخالف بودم. تحلیل بنده و نمایندگانی که مخالف حذف ارز ترجیحی هستیم، این است که حداقل تا پایان مذاکرات وین نباید ارز ترجیحی حذف شود.

وی متذکر شد: استدلال دولتمردان برای حذف ارز ترجیحی این بود که منابع ارزی کشور کم است. ما بررسی‌هایی با مسئولان دیوان محاسبات و دولت داشتیم و مشخص شد که کمبود ارز برای ادامه تخصیص ارز ترجیحی کمتر از 4 میلیارد دلار است.

بخشی از دلارهای بلوکه شده ایران به زودی آزاد می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر هم میزان فروش نفت و هم قیمت نفت افزایش پیدا کرده است. همچنین بخشی از دلارهای بلوکه شده ایران به زودی آزاد می‌شود و بنابراین مسئله کمبود ارز به کل منتفی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حرف ما به دولت این است که اگر تخصیص ارز ترجیحی در سال‌های گذشته منجر به سو استفاده برخی از افراد شده، بهتر است که به جای حذف ارز ترجیحی، با استفاده از سیستم‌های هوشمند و تقویت نظارت‌ها کاری کند که دیگر چنین تخلفاتی رخ ندهد و فردی نتواند ارز دولتی را در جاهای دیگر هزینه کند.

ایزدخواه ادامه داد: البته حذف ارز ترجیحی در مجلس شورای اسلامی رأی نیاورد و ما این موضوع را به عهده دولت گذاشتیم که درباره نحوه تخصیص و یا حذف ارز ترجیحی تصمیم‌گیری کند. ذکر این نکته هم مهم است که در بودجه سال 1401 دیگر دلاری تحت عنوان دلار 4200 تومانی نداریم.

دغدغه دولت در زمینه کمبود ارز حل شده است

وی اظهار کرد: در حال حاضر مشکل و دغدغه دولت در زمینه کمبود ارز حل شده است. بنابراین ما از دولت می‌خواهیم که ارز ترجیحی را حذف نکند چرا که حذف ارز ترجیحی تورم انتظاری ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما از دولت می‌خواهیم ارز 4200 تومانی را حذف نکند و در مقطع فعلی باید سامانه‌ها و سیستم‌های توزیع را اصلاح و مشکل فساد در تخصیص ارز دولتی را حل کند. همچنین لازم است دولت با افزایش نظارت‌های خود جلوی قاچاق و دلالی را بگیرد.

ایزدخواه با بیان اینکه الان فرصت مناسبی برای این جراحی بی‌مورد اقتصادی و حذف ارز ترجیحی نیست، گفت: دولت باید متخلفان ارزی را معرفی کند تا با آنان برخورد قضائی شود. حذف ارز ترجیحی در شرایط فعلی به صلاح نیست.

شناسه خبر 54413