شناسه خبر:54425
1401/1/30 09:08:51
مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان:

حفظ کیفیت سوخت، اصلی اساسی است

سپهرغرب، گروه خبر: پایش و آزمایش مستمر کیفیت فرآورده‌های نفتی در تمامی مراحل دریافت، نگهداشت و توزیع از اصول اساسی شرکت است.

امین روستایی، مدیر منطقه با بیان مطلب بالا گفت: آزمایش‌های سنجش کیفیت سوخت در چند مرحله و از خطوط انتقال فرآورده قبل و بعد از ورود به مخازن نگهداری در تأسیسات انبارهای نفت، ذخیره سازی، قبل و بعد از بارگیری از مخازن نفتکش ها، مخازن زیرزمینی جایگاه‌های سوخت و محل‌های تایید شده ذخیره سازی سوخت واحدهای مصرف کننده عمده انجام می‌شود.

وی افزود: امروزه در کشور عزیزمان استفاده از فرآورده‌های نفتی به عنوان خوراک یا سوخت با منشاء فسیلی در بخش‌های مختلفی از قبیل نیروگاهی، صنایع سبک و سنگین، اصناف،گرمایشی، کشاورزی و حمل و نقل با گسترشی روز افزون همراه است.

او با اشاره به اینکه این سوخت در سیستم‌های مختلف موتوری مصرف می‌شود، اذعان داشت: عدم انطباق در مشخصات شیمیایی مواد، کارکرد دستگاه‌ها را متوقف یا با مشکل همراه خواهد ساخت؛ از این رو کنترل کیفیت و انجام آزمایشات متعدد در تمامی مراحل دارای اهمیت بسیار است.

بر پایه این گزارش، سید محمد رامین رضوی، رئیس اداره مهندسی فرآورده‌های نفتی منطقه همدان نیز در این خصوص گفت: کنترل کیفیت فرآورده‌های نفتی تحویلی به مصرف کنندگان تخصص و در تعهد ماست.

وی ادامه داد: علاوه بر مصارف نیروگاهی و بخش حمل و نقل، حدود 4 هزار واحد صنفی و صنعتی مصرف کننده عمده در استان وجود دارد که ماهانه کمینه 6 هزار لیتر سوخت مایع مصرف می‌کنند.

رضوی افزود: در سال 1400 بعد از تحویل سوخت به مصرف کنندگان عمده حدود یک هزار و 800 مورد از مخازن این مراکز نمونه گیری و مشخصات شیمیایی نمونه‌ها آزمایش شد که 67 مورد آن در حضور نمایندگانی از دستگاه‌های ناظر انجام گرفت.

وی افزود: همچنین در سال گذشته از مخازن جایگاه‌های سوخت 4 هزار و 800 مورد آزمایش کیفیت سنجی سوخت تحویلی به خودروهای مراجعه کننده به پمپ بنزین انجام شد که 75 مورد آن با همراهی نماینده دستگاه‌های ناظر استانی بود.

ایشان اضافه کرد: از مخازن کامیون‌های نفتکش قبل از ورود به تأسیسات انبارهای نفت ایثارگران همدان و نوشیجان ملایر نیز 85 هزار و 600 مورد آزمایش گرفته شده و مجوز صلاحیت بارگیری صادر شد.

رئیس اداره مهندسی فرآورده‌های نفتی منطقه همدان همچنین از 43 مورد آزمایش کیفی محمولات فرآورده قاچاق در سال 1400 خبر داد.

وی تصریح کرد: این محمولات با حکم قضایی توقیف شده و مطابق الزام قانونی ابتدا نوع و مشخصات شیمیایی فرآورده تشخیص داده شده و پس از اخذ تاییدیه‌های لازم در مخازن انبار نفت تخلیه می‌شوند.

سید رامین رضوی با اشاره به اینکه حرکت چرخ‌های ماشین آلات مختلف در صنایع گوناگون و خودروهای سبک و سنگین بخش حمل و نقل وابسته به دریافت و مصرف سوخت با استانداردهای شیمیایی خاص است، خواستار شد: شهروندان محترم در صورت وجود شک و شبهه در خصوص کیفیت سوخت دریافتی می‌توانند با شماره تلفن 24 ساعته 09627 تماس گرفته یا حضوری به نشانی میدان فردوسی، بلوار شهید چیت سازیان، انبار نفت قدیم، اداره مهندسی فرآورده‌ها مراجعه و راهنمایی لازم را دریافت کنند.

شناسه خبر 54425