شناسه خبر:54436
1401/1/30 09:24:30
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری همدان:

روان‌سازی حمل و نقل عمومی همدان نیازمند حمایت شهرداری و دولت است

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری همدان گفت: روان‌سازی حمل و نقل عمومی نیازمند حمایت شهرداری و دولت است تا بتواند کمبود نقدینگی، نیروی راننده و مشکلات اقتصادی ااین بخش را حل کند.

محمدرضا بیاناتی با تشریح ساختار و وظایف این سازمان گفت: این سازمان یکی از بزرگترین سازمان‌های شهرداری با چهار معاونت اتوبوسرانی، نظارت بر تاکسیرانی پایانه‌های مسافربری و معاونت حمل و نقل بار و کالا و یک حوزه ستادی یک ابر سازمان است که از لحاظ ساختار سازمانی و چارت تشکیلاتی بزرگ‌ترین چارت مصوب را دارد.

وی عنوان کرد: این سازمان خدمات گسترده‌ای به شهروندان ارائه می‌کند و حجم بالای نیروی انسانی 300 تا 350 پرسنل با اشکال مختلف استخدامی در این سازمان فعالیت می‌کند.

بیاناتی به تعداد تاکسی‌ها در شهر همدان اشاره کرد و گفت: حدود سه هزار و433 دستگاه تاکسی با اشکال مختلف سواری، ون و آژانس و سایر در سطح شهر فعالیت دارند که به نوعی غیر مستقیم همکار سازمان محسوب می‌شوند که با احتساب نیروی کمکی به 7000 نفر می‌رسد که در حوزه تاکسیرانی فعال هستند و وظیفه حمل و نقل مسافر را برعهده دارد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری همدان گفت: روان‌سازی حمل و نقل عمومی در حوزه اتوبوسرانی نیازمند حمایت شهرداری و دولت است تا بتواند کمبود نقدینگی، نیروی راننده و مشکلات اقتصادی ااین بخش را حل کند.

این مقام مسئول با اشاره به تنوع و گسترده بودن خدمات و وجود مشکلات مالی و انسانی در حوزه معاونت اتوبوسرانی گفت: اتوبوس‌ها در دو بخش خصوصی و سازمانی فعالیت دارند که اتوبوس‌های بخش خصوصی در مالکیت شهرداری است و برای بهره‌برداری به افراد واگذار می‌شود که در این مجموعه 1000 نفر فعال هستند.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری به تشریح آمار خدمت‌رسانی به شهروندان طی دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: در مجموع بالای یک میلیون و 500 هزار نفر از سازمان خدمت دریافت کرده‌اند که در ایام کرونا این آمار40 درصد افت داشته است.

وی عنوان کرد: این سازمان با مجموعه بزرگی از مردم روبه روست و بیشتر افراد کم بضاعت، حواشی شهر از اتوبوس استفاده می‌کنند.

وی به هزینه‌های گزاف اتوبوس‌ها اشاره کرد و افزود: میزان هزینه برای حمل یک مسافر اتوبوس در سال 1400 برابر با 4 هزار و 780 تومان بوده که فقط 1000 تومان دریافت شده است.

وی در ادامه اظهارکرد: امیدواریم تسهیلات و‌ کمک‌های دولتی به دلیل افزایش هزینه‌های خرید و نگهداشت اتوبوس‌ها در سال 1401 رشد کند.

وی با اشاره به هزینه‌ نگهداری اتوبوسها افزود: هزینه بیمه اتوبوس معادل یک میلیارد، هزینه نگهداری به طور متوسط یک میلیون و 500 هزار تومان است که ماهانه به حدود بین 30 تا 35 میلیون تومان می‌رسد که برای 135 دستگاه اتوبوس به دلیل افزایش قیمت لوازم یدکی، تعویض و تعمیرقطعات مختلف، تعویض روغن و ایجاد آسیب از سوی شهروندان بر اتوبوس‌ها این هزینه‌ها افزایش خواهد یافت که بدون کمک‌های شهرداری و دولت، مدیریت حوزه حمل و نقل مقدور نخواهد بود.

بیاناتی قیمت هر دستگاه اتوبوس را معادل 5 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این سازمان با ارائه خدمات به افراد کم‌بضاعت و نیروی انسانی بالا و حداقل هزینه دریافتی که دارد نباید نگاه درآمدی به این سازمان داشت بلکه یک سازمان خدماتی است.

این مقام مسئول گفت: همدان به دلیل طراحی دایره‌ای شکل حمل و نقل را با مشکل مواجه می‌کند و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی شده است چرا که شهروندان زمانی از حمل و نقل بهره می‌گیرند که به موقع به مقصد برسند.

بیاناتی به معضل کمبود پایانه‌ها در مرکز شهر اشاره کرد و افزود: خیابان‌ها و مرکز شهر همدان به پایانه خودروهای سواری مسافری مبدل شده است و پایانه ویژه پیاده سوار کردن مسافر و پایانه تاکسیرانی در بافت مرکزی شهر کم داریم که زیبنده شهر گردشگری همدان نیست و ضروری است در طرح‌های جامع و موقت در مدیریت شهری این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

وی به مشکلات نیروی انسانی در حوزه اتوبوسرانی اشاره داشت و عنوان کرد: با کمبود راننده مواجه هستیم چرا که برای تعدادی از کارمندان که از سال 94 بازنشسته شده‌اند، جایگزین نیامده است و سازمان به دنبال به‌کارگیری راننده تخصصی به صورت قانونمند با مجوز است.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری همدان افزود: تلاش این است حوزه اتوبوسرانی از حالت رکود خارج شود که 50 دستگاه اتوبوس با استخدام راننده و رسیدگی، به چرخه حمل و نقل وارد می‌شود.

بیاناتی به حجم بالای خدمات در حوزه معاونت حمل و نقل بار و کالا اشاره کرد و اظهار کرد: حدود 12500 خودروی وانت، کامیونت با حدود4500 تا 5000 نفر راننده در سطح شهر فعال هستند که شناسایی، کدگذاری ساماندهی شده‌اند و برای آن‌ها دفترچه صادر شده است که این گروه بزرگ باید مورد نظارت قرار گیرند، تخلفات کنترل و کارت سوخت آن‌ها تمدید شود که حجم وسیعی از کار در شهر همدان روی دوش این سازمان است که در مدیریت شهری به چشم نمی‌آید.

وی با تشریح وظایف پایانه‌های مسافربری افزود: شهر همدان دارای سه پایانه بزرگ شهر، اکباتان و بدیع‌الزمان است که در حوزه برون شهری، برون استانی و درون استانی و روستاهای همجوار فعالیت می‌کند و این معاونت وظیفه ساماندهی مکان ترمینال،کنترل و نظارت مجموعه فعالیت شرکت‌های اتوبوس‌های برون‌شهری و نگهداری ترمینال بزرگ شهر را بر عهده دارد.

وی افزود: جامعه هدف با این سازمان در مجموع به 15 هزار نفر می‌رسد که در زیر مجموعه سازمان سروکار دارند و خدمات می‌گیرند که معاش آنها به سازمان وابسته است.

بیاناتی با بیان اینکه کار در سازمان حمل و نقل تعطیلی ندارد افزود: نظارت بر تمام فعالیت‌های سازمان از طریق بخش مهمی با عنوان مدیریت بازرسی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری همدان افزود: حوزه بازرسی و کمیته انضباطی با نظارت و رسیدگی به نکات مثبت، ابلاغیه ها، نرخ گذاری‌ها و تخلفات احتمالی رانندگان تاکسی و اتوبوس فعالیت دارد که آیین نامه آن مشخص و به صورت سراسری و کشوری عمل می‌کنند.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته در کمیته انضباطی به 300 تا 400 پرونده با موضوع افزایش غیرمجاز نرخ‌ها تشکیل و رسیدگی گردید که در مدیریت جدید با اعلام نرخنامه به موقع با چالش کمتری روبه رو شده ایم.

این مقام مسئول به دستاوردها و تحولات سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: بزرگترین ضعف حمل و نقل در کنار مشکلات اقتصادی مربوط به حوزه ساختاری و عدم ادغام صحیح بوده است که ساختارآن به خوبی جا نیفتاده است.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری همدان افزود: با تلاش مجموعه همکاران ساختار نظم گرفته و با اصلاح چارت تشکیلاتی و استقرار سیستم مالی، درآمدی، انبار و کارپردازی منسجم کارها به خوبی پیش می‌رود و درآمد نسبت به سال قبل بهتر شده است.

بیاناتی به درآمد‌های مغفول سازمان اشاره کرد و افزود: این موضوع در قالب تعرفه‌ها مصوب پیگیری شده است.

وی با بیان اهمیت اصلاح ساختار و قانونی افزود: باید این مسیر و برنامه را به نتیجه برسانیم و چارت تشکیلاتی قانونی پیاده شود اما مشکل دریافت کمک‌های بلاعوض شهرداری است. وی بر ارتقا جایگاه سازمان و رسیدگی به وضعیت نیروی انسانی و پرداخت حقوق پرسنل تاکید کرد تا خدمات به خوبی و به موقع ارائه شود. وی با تشریح اهمیت نحوه تعامل با مردم عنوان کرد: مردم با سیستم حمل و نقل آشنا هستند و نحوه رفتار و برخورد با مردم برای مدیریت سازمان و مدیریت شهری اهمیت دارد و اقدامات لازم برای برگزاری کلاس آموزشی برای رانندگان برای برخورد با مردم صورت گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر به اهمیت تقویت سیستمی و الکترونیکی شدن خدمات اشاره کرد و گفت: 18 اکیپ بازرسی در سطح شهر فعال هستند که به اعتراضات مردم رسیدگی می‌کنند و برچسب شماره رسیدگی به شکایت سازمان بر روی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نصب شده است تا امکان بازرسی و رسیدگی به موقع صورت بگیرد چرا که بازرسی سازمان چشم است.

بیاناتی به اهمیت حوزه روابط عمومی در شهرداری اشاره کرد و عنوان کرد: روابط عمومی حوزه تخصصی و مهم است که باید دارای تجهیزات و امکانات کافی در حوزه اطلاع رسانی باشد.

وی به اهمیت حوزه فضای مجازی و سیستم رسانه‌ای در مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: به دلیل عدم اطلاع‌رسانی خدمات و وظایف شهرداری به مردم مدیریت شهری در مظان اتهام است و لازم است موضوع آموزش در حوزه روابط عمومی تقویت شود و از پتانسیل تبلیغات سازمان برای اطلاع رسانی استفاده شود.

شناسه خبر 54436