شناسه خبر:54570
1401/2/4 09:11:32

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار مرکزی گفت: منابع مالی ساخت مدرسه در طرح هشت هزار و 100 واحدی اقدام ملی تولید مسکن شهرستان اراک توسط دولت تأمین می‌شود.

«فرزاد مخلص‌الائمه» روز پنجشنبه در نشست شورای آموزش‌وپرورش استان مرکزی افزود: با توجه به اینکه ساخت مسکن در طرح هشت هزار و 100 واحدی طرح اقدام ملی تولید مسکن شهرستان اراک توسط دولت انجام می‌شود، منابع مالی ساخت مدرسه در این طرح نیز باید توسط دولت تأمین شود.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: نیاز است کارگروهی متشکل از اداره کل نوسازی مدارس، آموزش‌وپرورش، سازمان برنامه و بودجه، معاونت عمرانی استانداری مرکزی و اداره کل راه و شهرسازی تشکیل و درخصوص ساخت مدرسه در طرح هشت هزار و 100 واحدی اقدام ملی تولید مسکن تصمیم‌گیری شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: قانون ساخت یک مدرسه به‌ازای ساخت 200 واحد مسکونی به‌جز یک مورد، در این استان تاکنون اجرایی نشده‌ است.

«مهدی زندیه‌وکیلی» افزود: انبوه‌سازان برای اینکه مشمول قانون ساخت یک مدرسه به‌ازای 200 واحد مسکونی نشوند، طرح‌های 100 واحدی و 150 واحدی را در برخی استان‌های کشور ازجمله استان مرکزی اجرا می‌کنند.

وی عدم کار کارشناسی را ازجمله عوامل اجرایی نشدن قانون ساخت یک مدرسه به‌ازای 200 واحد مسکونی عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به جمعیت به‌ازای هر 500 واحد مسکونی باید یک مدرسه ساخته شود که این طرح بر این اساس در سال 87 در قانون سامان‌دهی لغو و ساخت مدرسه با اختصاص بودجه توسط دولت انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: یک باب مدرسه در کوی کوثر اراک ساخته شده و بهره‌برداری از آن تا مهرماه امسال آغاز و عملیات اجرایی دو طرح آموزشی دیگر نیز در این منطقه آغاز می‌شود.

زندیه‌وکیلی خاطرنشان کرد: براساس مکاتبات وزارت آموزش‌وپرورش با مجلس شورای اسلامی قانون ساخت یک مدرسه به‌ازای 200 واحد مسکونی از سال 99 در مجلس احیا شده و با توجه به اینکه ساخت مدرسه به‌ازای این میزان واحد مسکونی غیر منطقی بوده، این قانون تاکنون به نتیجه نرسیده‌ است.

وی ادامه داد: در طرح اقدام ملی تولید مسکن دولت متعهد شده‌ که منابع مالی ساخت مدرسه در این واحدها را تأمین کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تمام دستگاه‌ها شب عید به کارکنان خود پاداش پرداخت می‌کنند و تنها دستگاهی که نمی‌تواند به کارکنان خود پاداش پرداخت کند، این اداره کل است.

«احمدرضا نوازنی» افزود: براساس بند سه ماده 13 قانون تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش، شهرداری‌ها تا پنج درصد عوارض صدور پروانه ساختمانی، تفکیک زمین‌ها و نوسازی باید به آموزش‌وپروش پرداخت داشته باشند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها 75 نوع عوارض دریافت می‌کنند که باید تا پنج درصد این عوارض را به آموزش‌وپرورش پرداخت کنند که تنها یک مورد آن سال گذشته به آموزش‌وپرورش پرداخت شده‌ است.

نوازنی گفت: شهرداری‌های استان سال گذشته 200 میلیارد ریال عوارض دریافت کردند که تنها 30 میلیارد ریال از آن را به اداره کل آموزش‌وپرورش استان پرداخت کردند.

وی ادامه داد: براساس قانون به‌ازای هر 200 واحد مجوز ساخت مسکن یک فضای آموزشی باید برای آموزش‌وپرورش ساخته شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی گفت: اکنون 300 واحد در بلوار شهید جهانپناه شهرستان اراک ساخته شده و زمینی برای ساخت مدرسه اختصاص نیافته‌ است.

نوازنی اظهار کرد: چهار هزار و 500 واحد مسکونی در کوی کوثر اراک ساخته شده و تنها یک مدرسه غیر انتفاعی در این منطقه ساخته شده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود شهرداری اراک در هنگام صدور مجوز ساخت مسکن، ساخت مدرسه در این مجوزها را در دستور کار خود قرار دهد.

شهردار اراک نیز در این نشست گفت: کسب درآمد برای تفکیک از تاریخ هشت اردیبهشت‌ماه سال 97 براساس رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری برای شهرداری این شهر ابطال شده و شهرداری از این محل درآمدی کسب نکرده‌ است.

«علیرضا کریمی» افزود: عوارض زیربنا سال گذشته به‌صورت مستقیم به حساب اداره کل آموزش‌وپرورش استان مرکزی واریز شده‌ است.

وی عوارض نوسازی کسب‌شده توسط شهرداری اراک در سال گذشته را 45 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: سهم شهرداری اراک یک میلیارد و 350 میلیون ریال بود که پس از حسابرسی به حساب آموزش‌وپرورش استان مرکزی واریز می‌شود.

شناسه خبر 54570