شناسه خبر:54623
1401/2/5 10:12:53

سپهرغرب، گروه خبر: شهروندان کرمانشاهی با گلایه از عدم ثبات قیمت گوشت قرمز در بازار کرمانشاه، نسبت به توزیع نامناسب گوشت منجمد در استان گلایه کردند.

گوشت به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین کالاهای سبد خرید مردم سال‌ها است که قیمتش دستخوش تغییرات ناگهانی می‌شود و این‌روزها تهیه گوشت قرمز با توجه به بالا بودن نرخ آن، برای همه مردم میسر نبوده و عده‌ای به‌دلیل عدم توانایی مالی، توان خرید گوشت قرمز را ندارند؛ تفاوت قیمت در قصابی‌ها، افزایش هرروزه قیمت و کمبود نظارت بر قیمت‌ها ازجمله مواردی است که در استان به چشم می‌خورد و با اعتراض همشهریان همراه است. بر این اساس سازمان جهاد کشاورزی استان موظف بوده تا با توزیع گوشت منجمد با نرخ مصوب دولتی، از این مشکلات کم کند تا تهیه گوشت برای عموم مردم راحت‌تر شود؛ اما در این راستا مشکلاتی به‌وجود آمده که قابل پیگیری است.

   قیمت نهایی گوشت قرمز/ ‏گوساله 135‬، گوسفند 155

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه اظهار کرد: در یک ماه اخیر مشکلی در مورد تهیه و توزیع گوشت و مرغ نداشته و قیمت هر کیلو مرغ در مراکز فروش زیر 31 هزار تومان است و کشتارگاه‌ها درحال ذخیره‌سازی هستند تا برای فصل تابستان به شکل منجمد مرغ را توزیع کنند.

محمدرضا عباسی با اشاره به بالا رفتن قیمت گوشت قرمز، افزود: قیمت گوشت قرمز با بالا رفتن قیمت علوفه و افزایش تقاضا، بالا رفته است؛ سازمان جهاد کشاورزی به‌صورت هفتگی با اتحادیه قصابان و دامداران جلسه گذاشته و براساس آنالیز قیمت آن‌ها و تأیید سازمان جهاد کشاورزی، قیمت نهایی مشخص می‌شود. درحال حاضر آخرین قیمت اتحادیه برای هر کیلو گوشت گوساله مخلوط 135 هزار تومان، گوشت گرم گوسفندی 155 هزار تومان و گوشت نرم گوساله 165 هزار تومان باید باشد و درصورتی که بیشتر از این قیمت توزیع شود، تخلف بوده و برخورد می‌شود.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه تصریح کرد: در عرضه گوشت قرمز کمبود وجود ندارد، اما به‌دلیل بالا رفتن قیمت علوفه، قیمت دام زنده و به تبع گوشت قرمز نیز افزایش می‌یابد و شاهد نوسان قیمت در مراکز توزیع آن هستیم؛ وزارت جهاد کشاورزی گوشت منجمد خارجی و مازاد گوشت مورد نیاز هر استان را وارد کرده که در کرمانشاه نیز گوشت مازاد منجمد خارجی وارد شده است و روزانه بین 10 تا 15 تُن گوشت منجمد توزیع می‌شود.

   گوشت منجمد روزانه در 20 منطقه کرمانشاه توزیع می‌شود

وی درخصوص ساعت و محل توزیع گوشت منجمد گفت: هرروزه ساعت 18 در 20 نقطه شهر کرمانشاه شامل شاطرآباد، صادقیه، اسلامیه، آناهیتا، رودکی، چهارراه چاله چاله، میدان رسالت، الهیه روبه‌روی پمپ بنزین، پردیس، فروشگاه زنجیره‌ای سعید امینی، گل‌ها، تعاون ایستگاه سه، آخر مسکن، فرهنگیان فاز یک و دو، حافظیه و میدان آزادی گوشت قرمز توزیع می‌شود؛ سهمیه توزیع گوشت قرمز افزایش پیدا کرده و براساس برنامه‌ریزی‌ها ماشین‌های سیار نیز توزیع گوشت را انجام می‌دهند.

عباسی به حجم گوشت‌های منجمد توزیعی اشاره و بیان کرد: دسته‌بندی‌ها استاندارد بوده و حدود دو تا سه کیلویی است و به‌دلیل منجمد بودن و آنکه در دمای خاصی انجماد انجام شده، امکان برش و کوچک کردن وجود ندارد و نیز قسمت‌های خاصی از هر گوساله با قیمت‌های متفاوت برای توزیع وجود دارد.

اما گلایه شهروندان صحبت‌های مسئولین را تأیید نمی‌کند و مردم همچنان از قیمت‌ها و نحوه توزیع گوشت قرمز ناراضی هستند.

* توزیع گوشت منجمد مناسب نیست!

شهروند کرمانشاهی اظهار کرد: قیمت گوشت و مرغ روزبه‌روز درحال افزایش است و قیمت یکسانی در فروشگاه‌های توزیع گوشت و مرغ شهر وجود ندارد؛ شاهد تفاوت قیمت گوشت قرمز و مرغ در هر فروشگاه هستیم، توزیع گوشت‌های منجمد دولتی نیز به‌خوبی انجام نمی‌شود و در دسترس همگان نیست، ساعت توزیع گوشت منجمد دولتی مشخص نبوده و بسیاری از مردم نمی‌توانند به‌راحتی این کالا را تهیه کنند.

مجید محمدی با گلایه از کمبود گوشت منجمد در ماشین‌های سیار توزیع گوشت، گفت: میزان تقاضای مردم بالا بوده و گوشت‌های منجمد موجود در ماشین‌های سیار به‌سرعت تمام می‌شود؛ یکی دیگر از مشکلات گوشت‌های توزیعی حجم بالای آن‌ها بوده که مردم توانایی خرید آن را ندارند.

   قیمت متفاوت گوشت کشتار غیر مجاز

به گفته شهروندان کرمانشاهی تمایل به تهیه گوشت از کنار خیابان که کشتار آن به‌صورت غیر بهداشتی انجام می‌شود، به‌دلیل قیمت پایین‌تر، بیشتر است و مردم ترجیح می‌دهند با قیمت پایین‌تر گوشت مورد نیاز خود را از افرادی که در برخی از محله‌ها و کنار خیابان کشتار انجام می‌دهند، تهیه کنند.

شهروندان درخصوص قیمت گوشت‌های با کشتار غیر بهداشتی خاطرنشان کردند: هر کیلو گوشت گرم گوسفندی که در کنار خیابان کشتار می‌شود را می‌توان با قیمت زیر 100 هزار تومان تهیه کرد، اما اگر همین گوشت را بخواهید از قصابی و فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید، باید بابت هر کیلو گوشت گرم گوسفندی تا حدود 200 هزار تومان هزینه کنید.

   اعتراض به دخالت برخی مشاغل دیگر به فروش گوشت

یکی از قصابی‌های شهر کرمانشاه نیز بیان کرد: اجازه توزیع گوشت منجمد را به قصابی‌ها نمی‌دهند و توزیع را برعهده سوپرمارکت‌ها گذاشتند، امکانات قصابی‌ها برای توزیع گوشت منجمد مناسب‌تر است و مردم راحت‌تر می‌توانند گوشت مورد نیاز خود را از قصابی تهیه کنند، اما درحال حاضر مکان‌های توزیع گوشت منجمد محدود است و در دسترس عموم مردم نیست.

شناسه خبر 54623