شناسه خبر:54673
1401/2/6 10:06:15

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: در حال رایزنی برای ثبت ملی شهرستان ملکشاهی به‌عنوان شهرچاقو هستیم و نیازمند آنیم تا نمایندگان مجلس در جلسات دفاع از این طرح اهتمام ویژه داشته باشند.

فرزاد شریفی با بیان اینکه شهرستان ملکشاهی خاستگاه تولید انواع چاقو به‌ویژه بگده است گفت: در حال مذاکره برای ثبت ملی شهرستان ملکشاهی به عنوان شهر چاقو هستیم.

وی افزود: بگده دارای نشان جغرافیایی در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و همچنین در فهرست آثار ملی معنوی وجود دارد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام ادامه داد: به علت شرایط خاص بگده برخی از تولیدکنندگان، این محصول هم در داخل کشور هم به کشورهای دنیا به‌ویژه اروپا صادر خواهد شد.

شریفی گفت: چاقوی شهرستان ملکشاهی با زنجان متفاوت است و برای ثبت ملی شهرستان به‌عنوان شهر چاقو باید معیارهای مرتبط با موضوع رعایت و ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله در سال جاری به وزارتخانه ابلاغ خواهد شد و باید نمایندگان استان در مجلس از این طرح به طور جدی اهتمام ویژه‌ای داشته و دفاع کنند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اضافه کرد: تعداد 10 تا 15 کارگاه تولید بگده و چاقو در شهرستان وجود دارد که 300 نفر صنعتگر مشغول به کار هستند که این تعداد معادل 90 درصد کارگاه‌های شهرستان است.

 

شناسه خبر 54673