شناسه خبر:54705
1401/2/7 09:01:33

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: با توجه به اهمیت تکمیل پروژه کنارگذر غربی همدان در راستای احقاق حقوق عامه پس از گذشت 10 سال، یقیناً رسیدگی به ترک فعل مسئولان پیشین و گران تمام شدن چند 10 میلیاردی این پروژه، نیازمند تعقیب از سوی مدعی‌العموم است.

خردادماه سال گذشته بود که نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی از آغاز به کار مجدد پروژه کنارگذر غربی همدان خبر داد و اظهار کرد: متأسفانه این پروژه را متوقف کرده‌ بودند و حتی ردیف بودجه آن نیز صفر اعلام شده بود که اخیراً قرار شده مجدد احیا شود.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی با بیان اینکه کنارگذر غربی همدان یکی از نیازهای استان‌های غربی است، گفت: تمام خودروهای سنگین و سبک سه استان غربی از داخل شهر همدان عبور می‌کنند و جاده همدان مسیر ترانزیتی است که هم آلودگی هوا برای شهر ایجاد و هم امنیت را مختل می‌کند؛ بنابراین باید سازوکاری برای آن تعریف شود.

حال با گذشت نزدیک به یک سال از انتشار این خبر، بر آن شدیم تا برای اطلاع از آخرین وضعیت این پروژه گفت‌وگوهایی را با فرزاد تیموری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان و نیز حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ترتیب دهیم که در ادامه‌ نتیجه را می‌خوانید:

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه پیگیری‌ها منجر به آن شد که وزیر قبلی راه و شهرسازی نسبت به تکمیل فاز نخست این پروژه توسط شرکت زیرساخت تأکیدات لازم را داشته باشد، اذعان کرد: بر این اساس 30 میلیارد تومان از محل توازن به این پروژه تزریق و چیزی حدود 12 میلیارد تومان نیز از محل ردیف‌های حذف‌شده احیا (سال‌های 1400 و 1401) و به این پروژه تخصیص یافت.

   تکمیل 8 کیلومتر نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی با تأکید بر اینکه البته این میزان اعتبار برای بحث تملک و احداث تقاطعی که هزینه ساخت آن بر اثر مسکوت ماندن سال‌ها چندین‌برابر شده یقیناً کفاف نخواهد داد، افزود: درحال حاضر شرکت زیرساخت موظف به اجرای ادامه پروژه است؛ بنابراین برای تأمین مابقی نیاز پیشنهاد داده شده این پروژه در بین پروژه‌های مصوبات سفر ریاست‌جمهوری در آینده نزدیک قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برای تکمیل پروژه تنها در فاز نخست چیزی حدود 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تشریح کرد: اخیراً در جلسه‌ای که نمایندگان غرب کشور با رئیس‌جمهور داشتند، در حضور وی گفتیم که بزرگراه تهران- همدان- ساوه به کرمانشاه و کردستان در همدان دچار مشکلی به‌نام کنارگذر شده که ضمن لزوم تکمیلش، باید نسبت به تغییر آن به بزرگراه اقدام شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه از استانداری نیز خواستار آن شدیم که این مهم را همچون پروژه انتقال آب در اولویت قرار دهد، اذعان کرد: اگر به بزرگراه بدل شود، یقیناً این مبلغ افزایشی خواهد بود.

    تکمیل کنارگذر جزء پروژه‌ها‌ی اولویت‌دار

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز در ادامه با تأکید بر اینکه پروژه مذکور جزء پروژه‌های اولویت‌دار استان همدان است، ابراز کرد: به دنبال آن هستیم که این پروژه‌ها را جزء پروژه‌های مصوب سفر ریاست‌جمهوری جهت تأمین اعتبار مورد نیاز قرار دهیم.

   7.5 تا 8 کیلومتر از کنارگذر غربی باقی است

فرزاد تیموری با اشاره به اینکه درحال حاضر چیزی بین هفت‌ونیم تا هشت کیلومتر از انتها و یک کیلومتر از ابتدای مسیر باقی مانده، تشریح کرد: علاوه‌بر این تجهیز علائم ایمنی و روشنایی نیز از دیگر بخش‌هایی است که در این پروژه مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: بازهم تأکید می‌کنم در جلسه‌ای که با حضور استاندار درخصوص این پروژه داشتیم، قرار شد جزء اولویت‌های استان در تأمین اعتبار مورد نیاز باشد.

   فعلاً به دنبال تکمیل فاز نخست هستیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان در پاسخ به این سؤال که آیا درصدد تبدیل این پروژه به بزرگراه نیز هستید؟ تشریح کرد: مسئله این است که درحال حاضر ضرورت ما تکمیل فاز نسخت این پروژه برای تعدیل بار ترافیکی معابر و ورودی‌های شهر در اوج سفرهایی همچون نوروز است و امسال این مهم را به‌عینه در بلوار بسیج، تقاطع شهید قهاری و بلوار ارتش دیدیم؛ بنابراین در وهله نخست به دنبال تأمین اعتبار تکمیل پروژه با تعریف پیشین یعنی یک لاین رفت و برگشت هستیم. درصورت نیاز در مراحل بعدی بنا به شرایط ترافیکی و بار موجود، نسبت به پیگیری جهت تبدیل این کنارگذر به بزرگراه نیز اقدام خواهیم کرد.

مع‌الوصف؛ در اهمیت این کنارگذر همین بس که فرقی نمی‌کند چه وقت از شبانه‌روز باشد، برای رانندگان کامیون‌ها گرفتار شدن در ترافیک چهارراه میدان‌بار و پُل فرهنگیان همدان و چهارراه بابک آنقدر زجرآور و تکراری است که هروقت با یک فرد رسانه‌ای روبه‌رو می‌شوند، این سؤال را می‌پرسند که «پس چی شد این کنارگذر؟»؛ زیرا با وجود اینکه همدان با توجه به موقعیت جغرافیایی مسیر عبور دست کم پنج استان است، اما فاقد کنارگذر یا همان کمربندی بوده و این‌روزها این معابر و تأسیسات شهری هستند که قربانی نبود این زیرساخت‌ها می‌شوند. علاوه‌بر این طی 10 سال گذشته مسکوت ماندن این پروژه همان‌طور که عنوان شد، هزینه تکمیل را چندین‌برابر کرده است؛ زیرا طبق مستندات موجود قرار بود 100 کیلومتر با 70 میلیارد تومان تکمیل شود، امروز باید برای هشت کیلومتر نهایی فاز نخست طبق نظر مهندس پروژه چیزی بالغ‌بر 200 میلیارد تومان هزینه کرد و یقیناً مسئولان پیشین هریک به اندازه سهم مسئولیتی خود بنا بر قانون موجود در باب ترک فعل، باید در قبال آلودگی هوا، از بین رفتن زیرساخت‌های شهری و نیز ترافیک و از همه مهم‌تر هدررفت بیت‌المال و تضییع آن پاسخگو باشند. پس دراین‌بین لازم است دادستان عمومی استان به‌صورت جدی در جایگاه مدعی‌العموم در این عرصه ورود کند و خواهان پاسخگویی آن‌ها در این بازه زمانی باشد، زیرا پروژه کنارگذر غربی و شرقی همدان سال 89 و به‌منظور کاهش تردد و ترافیک خودروهای سنگین آغاز شد؛ حال آنکه این دو کنارگذر به طول 50 کیلومتر هستند، طول کنارگذر غربی 28 و کنارگذر شرقی 22 کیلومتر بوده و پس از گذشت 10 سال همچنان تکمیل نشده است.

کل پروژه یعنی کنارگذر غربی به سمت کرمانشاه و کنارگذر شرقی به سمت ملایر براساس زمان‌بندی باید سال 98 به بهره‌برداری می‌رسید، اما با پایان سال 1400 و با قرار گرفتن در ابتدای سال 1401 با عدم تحقق امر مذکور این پروژه نیز به جمع پروژه‌های تاریخی و به تعبیر بهتر پروژه‌های عتیقه نیمه‌تمام استان پیوسته و کُندی روند اجرا با توجه به اتمام زمان‌بندی، جای سؤال دارد؛ اما کسی نسبت به ترک فعل خود در بازه زمانی خدمتش پاسخگو نیست!

شناسه خبر 54705