شناسه خبر:54804
1401/2/10 09:20:20

سپهرغرب، گروه انتظار: حجت‌الاسلام صبوحی با بیان اینکه همه ادعیه رمضانی به صراحت یا به اشاره و کنایه فرج امام زمان(عج) را طلب می‌کنند، گفت: بسیجیانِ امام زمان(عج) دو ویژگی دارند: یکی آنکه پایگاه‌شان مسجد است و دوم آنکه معلم قرآن هستند.

به منظور بررسی راه‌هایی که به انس با قرآن ناطق یعنی امام زمان(عج) در ماه مبارک رمضان به عنوان بهار قرآن می‌انجامد، با حجت‌الاسلام محمد صبوحی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

حجت الاسلام صبوحی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان را نباید به خوردن و نیاشامیدن خلاصه کنیم، اظهار کرد: این ماه فضیلت خاصی دارد و باید هر چه پلیدی هست از دل انسان با تمرین بندگی خدا پاک شود لذا امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه از ماه رمضان به عنوان شهر طهور نام می‌برند، یعنی این ماه فرصت امتحان در کوره آزمایش‌ها است تا انسان خود را مقابل شهوات حفظ کند و با آغاز از امساک از خوردن و نیاشامیدن به امساک از ماسوی الله برسد؛ لذا این فرصت استثنایی است که در دنیای سرشار از ناامیدی به روی انسان گشوده می‌شود.

این کارشناس مهدوی تصرح کرد: ماه مبارک رمضان فرصت‌های متعددی دارد و منتظران امام عصر(عج) باید خود را در آن آماده تر کنند. ما می‌دانیم در حکومت جهانی امام زمان(عج) صدای عدالت از مسجد کوفه به گوش عالم می‌رسد و حضرت بقیه الله الاعظم(عج) در مسجد سهله سکونت می‌کنند؛ این مسجدمحوری در دولت مهدوی(عج)، نشان می‌دهد در آرمانشهر مهدوی سبک زندگی و سبک حکومت از پایگاه توحیدی مسجدی برمی خیزد.

 دو ویژگی شیعیان در عصر ظهور

وی افزود: پیامبر(ص) می‌فرمایند: خدایا! در رمضان قرآن را نازل و ما را امر به آباد کردن مساجد کردی؛ این آبادی زمانی ساختن است و زمانی آبادی باطنی. امیرالمومنین(ع) در توصیف شیعیان در دوران ظهور امام مهدی(عج) می‌فرمایند: در زمان حکومت امام زمان(عج)، شیعیان ما در مسجد کوفه خیمه‌هایی را برپا کرده و به مردم قرآن تعلیم می‌دهند... یعنی در نگاه امام علی(ع)، بسیجیانِ امام زمان(عج) دو ویژگی دارند: یکی آنکه پایگاه‌شان مسجد است و دوم آنکه معلم قرآن هستند.

حجت الاسلام صبوحی در ادامه بیان کرد: امروز که عموماً مراکز آموزشی ما از مسجد جدا هستند ما به اتصال مدارس و مراکز آموزشی به مسجد نیاز داریم، غفلت از این مهم خطرات بسیاری را متوجه ما می‌کند. قبل و در بدو پیروزی انقلاب، مسجد، پایگاه مبارزه با ظلم و آغازگر انقلاب بود.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ابراز کرد: مرحوم مجلسی در جلد سوم بحارالانوار، حدیثی قدسی را آورده که خدا می‌فرماید: خانه‌های من در زمین مساجد هستند اینها برای اهل آسمان نورافشانی می‌کنند چنان که ستارگان برای اهل زمین نورافشان هستند، خوش به حال آنها که خانه هایشان مسجد است خوشا به حال آنکه در خانه اش وضو می‌گیرد و در خانه من به زیارت من می‌آید.

 رمضان فرصت انس با مسجد

وی افزود: بر مزور لازم است که زائرِ خود را اکرام کند... آگاه باشید کسانی که در ظلمات به سوی مساجد می‌روند خدا آنها را در تاریکی محشر در نور درخشان قرار می‌دهد. 

باید توجه داشت این تاریکی فقط ظاهری نیست بلکه تاریکی ظلم و فتنه‌های اجتماعی و جهل است، چون مومنان اعضای یک پیکر هستند و زمانی به هم نزدیک می‌شوند که در مسجد به عنوان خانه مومنین حضور می‌یابند. برای آنکه جامعه برای ظهور امام مهدی(عج) مهیا شود خوب است همه را با مساجد مانوس کنیم و بهترین فرصت برای این هدف، ماه مبارک رمضان است.

حجت الاسلام صبوحی با اشاره به فرصت‌های استثنایی دیگری که ماه مبارک رمضان به منتظران می‌دهد، گفت: ازجمله آنها اصلاح گری است، جامعه ای که خود را اصلاح کند می‌تواند منتظر مُصلح باشد، جامعه باید در اصلاح روابط فردی و اجتماعی و گسترش عدالت به پا خیزد. خداوند در قرآن می‌فرماید: «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» یعنی قسط و عدالت نیاز به قیام مردم دارد، اینطور نیست در حکومت مهدوی همه چیز معجزه‌وار رخ دهد؛ اصلاح جامعه مسئله ای تدریجی است که باید طی شود و رمضان از بهترین فرصت‌ها برای آن است.

وی تاکید کرد: ریشه بسیاری از مشکلات امروز ما به عدم اصلاح بازمی گردد که سد عدالت و تقوا و امنیت و... می‌شود. در جامعه ای که مردم به روحیه اصلاح نرسیده باشند حرص و طمع و تعرض به اموال و حقوق یکدیگر و... وجود دارد اما در عصر ظهور مردم به غنای نفس و تقوا رسیده و از کینه توزی و حرص بری می‌شوند لذا بر منتظران امام زمان(عج) است که این بسترسازی‌ها را در جامعه انجام دهند.

وی اضافه کرد: در دعای بعد از نمازهای ماه رمضان از خدا می‌خواهیم: «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ‏» این دعایی که به طور کامل در دولت کریمه مهدوی محقق می‌شود روزی که هیچ فساد و گرسنه و اسیری نخواهد بود.

 منتظران سطحی نگر نیستند

حجت الاسلام صبوحی در ادامه تصریح کرد: از دیگر فرصت‌های ماه مبارک رمضان برای منتظران، ژرف اندیشی و تدبر در قرآن است در روایت از امام سجاد(ع) است که فرمودند: در آخرالزمان افرادی اهل ژرف اندیشی می‌آیند لذا خدا سوره توحید و آیات ابتدایی سوره حدید را نازل کرد.

وی ادامه داد: در جامعه مهدوی دین عمیقاً آموخته می‌شود یکی از مواضعی که ما از آن ضربه خورده ایم، سهل اندیشی و ظاهرگرایی به جای باطن اندیشی است، در چنین جامعه ای، نماز معراج مومن نمی شود! ابن طاووس در اقبال می‌گوید: باید بنگریم در عید فطر نسبت به ماه رمضان فرق کرده ایم یا نه؟ این عمق اعمال است، در همه اعمال عمق یافتن و تغییر کردن اهمیت دارد یعنی هر عمل و منسک دینی‌ای باطنی دارد که اگر درک نشود انجام آن نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ابراز کرد: از این رو، ماه مبارک رمضان ماه تدبر در قرآن است؛ اینکه در زیارت امام زمان(عج) می‌خوانیم: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآنِ» یعنی آیات وحی به قرآن ناطق نیاز دارد لذا امیرالمومنین(ع) در خطبه 158 نهج البلاغه فرمودند: قرآن را به سخن درآورید... بیایید من از قرآن شما را خبر دهم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر چه معرفت ما نسبت به قرآن عمق بگیرد به امام زمان (عج) نزدیک‌تر و نسبت به ظهور تشنه‌تر خواهیم شد این معرفت به ما برای زمینه‌سازی ظهور کمک می‌کند. همه ادعیه رمضانی به صراحت یا به اشاره و کنایه فرج امام زمان (عج) را طلب می‌کنند تا آماده روزی شویم که قرآن فرمود: «أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها».

شناسه خبر 54804