شناسه خبر:54823
1401/2/10 12:33:15

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایلام گفت: پیش‌بینی‌ها از توزیع 59 هزار تن انواع کود شیمیایی در سال زراعی جاری بین کشاورزان استان حکایت دارد.

آیت جمالی اظهار کرد: از این مقدار کود پیش‌بینی شده، تا پایان فروردین سال جاری 870 تن کود شیمیایی بین کشاورزان توزیع شده است.

وی افزود: طبق مصوبه جدید قیمت کود شیمیایی در سال جاری با همت وزارت جهاد کشاورزی و شورای قیمت‌گذاری تا 45 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

مدیر شرکت خدمات کشاورزی ایلام یادآور شد: با توجه به اهمیت کود برای تغذیه گیاه که موجب افزایش محصول و حفظ حاصلخیزی خاک می‌شود، کشاورزان باید از بهترین زمان کوددهی به باغ‌ها و محصولات خود آگاه باشند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایلام ادامه داد: کشاورزان برای جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان و گیاهان خود، باید خاک زمین کشاورزی را بررسی و آزمایش و بهترین کود مناسب با زمین کشاورزی را انتخاب و تهیه کنند.

جمالی اضافه کرد: حواله الکترونیکی توزیع کود از شهریورماه سال گذشته طبق دستورالعمل مربوطه صادر و آموزش‌های لازم برای کشاورزان داده شد و از اواسط مهرماه صدور حواله‌های کودی به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی افزود: حواله الکترونیکی باعث حذف واسطه‌ها می‌شود و کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی حواله‌های الکترونیکی خرید کود را از این مراکز تحویل می‌گیرند و با ارائه این حواله نامه الکترونیکی به کارگزاران توزیع، کود مورد نظر خود را با قیمت جدید دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه کودهای شیمیایی به اشکال مختلفی نظیر پودر، گرانول، محلول و گاز عرضه می‌شوند، گفت: 53 کارگزار توزیع کود کشاورزی در اقصی نقاط استان فعال هستند که کودهای مورد نظر کشاورزان را تأمین و توزیع می‌کنند.

شناسه خبر 54823