شناسه خبر:54933
1401/2/15 10:15:04

سپهرغرب، گروه خبر: معاون صنایع دستی استان کردستان گفت: 15 اردیبهشت و برای نخستین‌بار نمایشگاه صنایع دستی با حضور صنعتگران کردستانی در شهر حلبچه اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود.

فرهاد حامدی اظهار کرد: نمایشگاه صنایع دستی 15 اردیبهشت و برای نخستین‌بار در شهر حلبچه عراق برگزار می‌شود که 20 غرفه برای صنعت‌گران استان کردستان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه پنج غرفه از این تعداد به محصولات صنایع دستی اورامانات و 15 غرفه به صنایع دستی استان کردستان اختصاص دارد، گفت: نمایشگاه صنایع دستی حلبچه چهار روزه است و طی هماهنگی‌های صورت گرفته با کنسولگری عراق؛ هنرمندان کردستانی در 14 اردیبهشت به عراق اعزام می‌شوند.

معاون صنایع دستی استان کردستان به برخی اقدامات اداره‌کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان طی سال گذشته گریزی زد و گفت: سیاست‌گذاری‌هایی در بحث نساجی سنتی کردستان در سال گذشته صورت گرفت و در همین راستا شهر آرمرده بانه به‌عنوان شهر ملی شالبافی ثبت ملی شده است.

حامدی اضافه کرد: در تلاش هستیم در حوزه جولایی، شالبافی و نمدمالی با متد و برنامه‌ای که طراحی شده کارگاه مجهز در حوزه نساجی سنتی در یک شهر و یا روستا در سطح استان راه‌اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته سال گذشته شهر آرمرده بانه به‌عنوان شهر ملی شالبافی، دیوزناو روستای ملی ارغوان‌بافی و کاکوی سفلی به‌عنوان روستای گلیم‌بافی ثبت ملی شدند که این مهم می‌تواند نقش قابل توجهی در رونق صنعت صنایع دستی در استان باشد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم این سه پروژه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که امیدواریم در سفر ریاست جمهوری زمینه تأمین اعتبار آن صورت بگیرد.

حامدی در ادامه از توسعه آموزش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استان در حوزه صنایع دستی نام برد و گفت: آموزش‌های حضوری یکی از چالش‌های بزرگ حوزه صنایع دستی در دوران کرونا بود؛ اما علی‌رغم این محدودیت‌ها سال گذشته به کمک بخش خصوصی دو هزار و 400 نفر در 18 روستا و 10 شهرستان از آموزش‌های مقدماتی صنایع‌دستی بهره‌مند شدند.

به گفته وی، 90 درصد آموزش‌ها در روستاها و به‌صورت کاملا رایگان برگزار می‌شود.

این مسئول همچنین از راه‌اندازی مجتمع صنایع دستی تایله خبر داد و گفت: این مجموعه با هدف ایجاد 110 شغل پایدار در استان راه‌اندازی می‌شود و در قالب فراخوان به ترتیب اولویت در اختیار صنعتگران و تعاونی‌های فاقد مکان و فضای مناسب قرار می‌گیرد.

حامدی تأکید کرد: اولویت در این طرح با صنعتگران دارای مهر اصالت ملی و بین‌المللی و با افرادی است که در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی حضور فعال داشته‌اند.

شناسه خبر 54933