شناسه خبر:54942
1401/2/17 09:04:27

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: با آغاز فصل زادوولد وحوش به‌ویژه پستانداران بازدید افراد، گروه‌ها و گردشگران از مناطق حفاظت شده استان همدان از 17 اردیبهشت‌ماه تا پایان خردادماه ممنوع است.

«مهدی صفی‌خانی» روز پنجشنبه افزود: زادوولد وحوش از نیمه خردادماه آغاز شده و تا زمان قدرت واکنش توله تازه‌متولدشده گونه جانوری در برابر خطر، بیش از یک ماه طول می‌کشد.

وی اضافه کرد: محیط‌زیست همدان از تنوع و کثرت گونه‌های جانوری برخوردار بوده؛ بنابراین حضور، تردد و بازدید افراد، گروه‌ها و گردشگران از مناطق حفاظت‌شده استان همدان سبب ایجاد استرس و سلب آرامش از این گونه‌ها در فصل زادوولد می‌شود.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان افزود: افزایش حضور مردم در حیات وحش سبب پنهان شدن والدین شده و بره‌های تازه‌متولدشده به‌علت ضعیف بودن بدن، قدرت واکنش به‌موقع و پنهان شدن در کنار مادر هنگام نزدیک شدن افراد را ندارند.

صفی‌خانی ادامه داد: بنابراین برخی مواقع افراد حاضر در طبیعت به باور و بهانه تنها بودن گونه و رها شدن او از سوی والدین، آن را به خانه منتقل کرده یا تحویل محیط‌زیست می‌دهند.

وی اضافه کرد: با توجه با برخورد دست انسان با بره تازه‌متولدشده و دوری او برای مدتی از والدین، حتی درصورت بازگشت دوباره گونه جانوری به طبیعت، پذیرش او از سوی والدین به‌سختی صورت می‌گیرد.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: همچنین حضور افراد در کنار منابع آبی حیات وحش سبب ترس گونه‌های جانوری از نزدیک شدن به چشمه می‌شود؛ بنابراین احتمال تلف شدن آن‌ها به‌علت تشنگی افزایش می‌یابد.

صفی‌خانی افزود: برای پیشگیری از انتقال بیماری بین گونه‌های وحشی و اهلی آبشخورهای مجزا برای هریک پیش‌بینی شده تا از نزدیک شدن و استفاده از یک منبع آبی جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: کنترل‌های مستمر و شبانه‌روزی مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط‌زیست به‌منظور ایجاد محیطی امن در فصل زادآوری وحوش صورت خواهد پذیرفت و مأموران حفاظت محیط‌زیست از ورود افراد به مناطق حفاظت‌شده جلوگیری می‌کنند.

این مقام مسئول از همه شهروندان به‌ویژه علاقه‌مندان طبیعت و دوست‌داران محیط‌زیست خواست از هرگونه بازدید و ایجاد مزاحمت برای حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده خودداری کنند.

شناسه خبر 54942