شناسه خبر:54990
1401/2/17 10:23:28

سپهرغرب، گروه انتظار: حجت‌الاسلام حائری‌پور با بیان اینکه اگر نگرانی‌ها از امام زمان (عج) برداشته شود نگرانی از همه عالم برداشته می‌شود، گفت: امروز جهان تشنه منجی است اگرچه منجی را با نام‌های مختلف می‌خوانند اما او مهدی آل محمد(ص) است.

حجت الاسلام «محمدمهدی حائری‌پور» اظهار کرد: اگر دل بسپاریم در بسیاری از مواضع دعاها، ترجمان قرآن است، چنان که در فرازی از دعای افتتاح می‌خوانیم: «استخلفه فی الارض...» و این فراز هماهنگ است با آیه 55 سوره مبارکه نور که می‌فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا؛ خدا به کسانی از شما بندگان که (به خدا و حجت عصر علیه السلام) ایمان آرند و نیکوکار گردند وعده فرمود که (در ظهور امام زمان) در زمین خلافتشان دهد چنانکه امم صالح پیمبران سلف را جانشین پیشینیان آنها نمود، و دین پسندیده آنان را (که اسلام واقعی است بر همه ادیان) تمکین و تسلط عطا کند و به همه آنان پس از خوف و اندیشه از دشمنان ایمنی کامل دهد».

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: این اتفاق هنوز نیفتاده و دعای افتتاح وعده می‌دهد که این اتفاقات با ظهور امام مهدی (عج) محقق می‌شود و می‌فرماید: «مَکِّنْ لَهُ دِینَهُ الَّذِی ارْتَضَیْتَهُ لَهُ» یعنی دین او را به قدرت برسان که همان دین اسلام است و در فراز بعد ادامه می‌دهد: خوف و نگرانی او را تبدیل به امنیت کن، یکی از دلایل و شاید اصلی‌ترین دلیل غیبت، آن است که می‌‌‌‌‌خواستند حضرت (عج) را در همان کودکی از پای دربیاورند در حالی که ایشان باید تا قیام جهانی به نفع همه مظلومان عالم باقی بمانند.

وی ادامه داد: اگر نگرانی‌ها از امام زمان(عج) برداشته شود نگرانی از همه عالم برداشته می‌شود، و این فرازها ترجمان و تفسیر آیه 55 سوره مبارکه نور است.

حجت الاسلام حائری‌پور با بیان اینکه دعای افتتاح که از ناحیه امام عصر (عج) به ما رسیده شامل مضامین بسیار عالی است، گفت: این دعا با حمد و ثنای الهی آغاز و الطاف الهی در آن مرور می‌شود. در بخش پایانی دعا نیز به پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) درود می‌فرستیم و سپس به حضرت حجت (عج) ابراز ارادت می‌کنیم و ایشان را ولی امر می‌خوانیم؛ ولی امر یعنی صاحب دستور و فرمان؛ اول کسی که اختیار امر بر ما دارد وجود مقدس حضرت حق است بعد از او، پیامبر اکرم(ص) از جانب خدا حق امر و نهی دارد و بعد از ایشان اهل بیت (ع) تا می‌رسد به وجود مقدس امام زمان(عج).

وی تاکید کرد: بنابر این دعا، امام زمان (عج) ولی امر مسلمین است و ما نسبت به ایشان وظیفه اطاعت داریم.

حجت‌الاسلام حائری پور با اشاره به توصیفاتی که در دعای افتتاح برای امام زمان(عج) آمده است، ابراز کرد: در دعا می‌خوانیم: «اللَّـهُمَّ وَصَلِّ عَلی وَلِیِّ اَمْرِکَ الْقآئِمِ الْمُؤَمَّلِ، وَالْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ» خدا اراده کرده حضرت مهدی (عج) در غیبت بمانند تا انسان‌ها آماده یاری ایشان شوند فلسفه غیبت این است که انسان‌ها تشنه حکومت عدل و قیام جهانی حضرت بقیه الله‌الاعظم (عج) شوند. از ابتدای عالم هر جا گره‌ای در کار انسان‌های مومن می‌افتاد توجشان به منجی بوده است البته هر ملت و مکتبی، منجی را با اسم‌های خاص خوانده اند، منجی یکی است گرچه در نظر مکاتب مختلف اسامی مختلف داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز هم جهان تشنه منجی است هم یهودیان و هم مسیحیان منتظر منجی هستند، در مکتب اسلام مسلم و مورد اتفاق همه مسلمین است که تنها منجی، مهدی آل محمد(ص) است. حضرت عیسی(ع) هم می‌آید اما در نماز به امام زمان (عج) اقتدا می‌کند و پشت سر ایشان می‌ایستد و حضرت(عج) را یاری می‌کند. لذا امام مهدی(عج) قیام کننده موردآرزو است و همه امت‌ها او را می‌خوانند.

شناسه خبر 54990