شناسه خبر:55006
1401/2/18 08:59:20

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حال حاضر 63.7 درصد مخازن سدهای استان پر است که این رقم در مدت مشابه پارسال 62.3 درصد بود.

آرش آریانژاد دراین باره اظهارکرد: هم‌اکنون حجم آب سدهای استان، یک میلیارد و 736 میلیون مترمکعب و این عدد در سال گذشته همین موقع، یک میلیارد و 698 میلیون مترمکعب بود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت مخزن سدهای کردستان دو میلیارد و 727 میلیون مترمکعب است، افزود: حجم آب برخی سدها ازجمله سنگ سیاه قروه و گاوشان نسبت به پارسال کمتر و حجم مابقی سدهای استان تا حدودی افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون سدهای گاران مریوان و سد سبدلو بانه سرریز داشتند و سد سورال هم 91 درصد آب ذخیره دارد.

آریانژاد بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب به‌ویژه در بخش کشاورزی و شرب تأکید کرد و گفت: در صورت بارش و ذخیره آبی مناسب، باز هم استفاده بهینه از آب در همه بخش‌ها ضروری است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی‌متر است، بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی‌متر است، میزان بارش در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان 9 مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، دو دشت در غرب و دو مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

شناسه خبر 55006