شناسه خبر:55009
1401/2/18 09:03:44

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان با اشاره به برخی گران‌فروشی‌های اخیر در واحدهای خبازی، گفت: قیمت آرد در نانوایی‌ها حتی یک ریال هم افزایش نداشته است.

با گرانی چهار برابری نرخ آرد در هفته گذشته، قیمت اقلامی همچون ماکارانی، انواع رشته، شیرینی و کالاهایی که مواد اولیه آن آرد است، به طرز چشمگیری گران شده که بعضاً این اتفاق باعث سوء استفاده برخی نانوایان شده و سبب بروز تخلفاتی در این صنف است.

مثلاً برخی نانوایان آرد را با نرخ یارانه‌ای و بسیار پایین دریافت می‌کنند، اما با قیمت کیلویی 16 هزار تومان به‌صورت آزاد به فروش می‌رسانند. وقتی سود حاصل از فروش آرد سهمیه‌ای چند برابر سود پخت نان است، نانوایان متخلف اقدام به کم کردن ساعات کاری و تعطیلات خودسرانه می‌کنند تا بتوانند آرد بیشتری بفروشند.

   آرد نانوایی‌ها کیلویی 800 تومان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان با بیان اینکه هر کیلو آرد به نرخ فقط 800 تومان در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: باید جهاد کشاورزی و تعزیرات با نظارت‌های مستمر خود از قاچاق و عرضه خارج از شبکه آرد جلوگیری کنند.

مسعود بکایی با بیان اینکه گرانی آرد سبب افزایش انگیزه نانوایان متخلف برای فروش آزاد آرد می‌شود، تصریح کرد: نانوایی‌ها سهمیه معینی دارند که موظف‌اند آن را برای پخت نان و عرضه به مردم اختصاص دهند.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه نان‌های سنتی هیچ‌گونه افزایش قیمتی رخ نداده است، گفت: مردم درصورت مشاهده هرگونه تخلف و گران‌فروشی باید گزارش را به دستگاه‌های نظارتی و سامانه 124 اعلام کنند.

بکایی با اشاره به اینکه دولت گندم را از کشاورزان کیلویی 11 هزار و 500 تومان خریداری می‌کند، افزود: سپس با قیمت 12 هزار تومان به کارخانه‌جات آرد تحویل داده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دولت برای حمایت از نان مصرفی مردم هیچ‌گونه تغییری در آرد صنف نانوایان اعمال نکرده است، تصریح کرد: قیمت آرد در بازار آزاد 20 برابر نرخ آرد سهمیه‌ای نانوایان است.

   کاهش ساعت پخت غیر قانونی است

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان هم درباره تخلف در صنف نانوایان اظهار کرد: نانوایانی که تعطیلی خودسرانه داشته باشند یا ساعات پخت نان را کم کنند، سهمیه‌شان را کاهش می‌دهیم.

مرضیه یونسی با تأکید بر اینکه فعالیت نانوایان زیر ذره‌بین سازمان تعزیرات حکومتی است، عنوان کرد: رضایت مردم باید ملاک کار نانوایی‌ها باشد و هیچ عذری برای توجیه تخلف پذیرفته نیست.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان گفت: در هفته گذشته در بازرسی از یک نانوایی سنگک مشخص شد به‌دلیل کم‌کاری تعداد 15 کیسه آرد اضافه در نانوایی مانده که سهمیه آرد این واحد کسر و به دیگر نانوایی‌های منظم و قانونمند که مردم از آن‌ها رضایت کامل دارند، اختصاص یافت.

یونسی با بیان اینکه هیچ‌گونه افزایش قیمتی در قیمت نان نداشتیم، افزود: درصورت مشاهده هرگونه کم‌فروشی و گران‌فروشی به سامانه 124 گزارش دهید.

بنا بر اعلام سازمان تعزیرات حکومتی استان همدان، تعداد پرونده‌های قاچاق و توزیع خارج از شبکه آرد روند افزایشی داشته است.

شناسه خبر 55009