شناسه خبر:55193
1401/2/21 09:33:13

سپهرغرب، گروه خبر: در نخستین ماه از زمستان سال 1400 بود که مدیران میراث فرهنگی پنج استان غرب کشور در کرمانشاه دورهم جمع شدند تا برای تبدیل این منطقه به یک مقصد گردشگری چاره اندیشی کنند.

اینکه استان‌های غرب کشور با داشتن جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی، تنوع قومی، زبانی و مذهبی می‌توانند گردشگرانی را با هر سلیقه ای به سمت خود بکشانند، موضوعی بود که در نشست این مدیران با عنوان «توسعه گردشگری پساکرونا در محور غرب کشور» روی آن تاکید شد.

در نهایت این استان‌ها با هم به توافق رسیدند که آنها نیز، چون محور کلاسیک گردشگری در مرکز ایران، یک محور گردشگری برای خود تعریف کنند، تا در دنیایی که صنعت گردشگری به سرعت در حال رشد است، با سرازیر شدن گردشگران به غرب ایران، امنیت، رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و امید را برای حدود هشت میلیون نفری که در این منطقه زندگی می‌کنند به همراه داشته باشد.

برای اجرایی شدن این هدف، در گام اول نیاز بود که سند توسعه گردشگری غرب کشور تدوین شود تا بتوان با یک برنامه‌ریزی مناسب برای جذب گردشگران قدم برداشت، سندی که قرار بود در بهار امسال تدوین و به تصویب برسد.

و اما حالا با گذشت چهار ماه از آن نشست، به سراغ معاون گردشگری کرمانشاه رفتیم تا از آخرین اقدامات انجام شده برای تدوین سند محور گردشگری غرب کشور آگاه شویم.

علی صابر در این رابطه اظهارکرد: طبق نشست دی‌ماه سال گذشته، قرار بر این شد تا پنج کمیته تشکیل دهیم و هرکدام از استان‌های غرب کشور مسئولیت یکی از این کمیته‌ها را برعهده بگیرد.

وی اضافه کرد: مسئولیت کمیته برنامه‌ریزی و سیاستگذاری به کرمانشاه، کمیته تبلیغات، بازاریابی و اطلاع‌رسانی به لرستان، کمیته اقتصاد و زیرساخت به همدان، کمیته آموزش و پژوهش به کردستان و کمیته توسعه گردشگری خارجی (با تمرکز روی کشورهای همسایه) به ایلام داده شد.

معاون گردشگری کرمانشاه خاطرنشان کرد: در این نشست مقرر شد به‌منظور تدوین سند توسعه گردشگری غرب کشور، هر کدام از کمیته‌ها در حوزه مسئولیتی که به آنها سپرده شده، پیشنهادها و راهکارهای خود را به دبیرخانه محور گردشگری غرب کشور در کرمانشاه ارسال کنند تا ما نیز پس از جمع بندی، نظرات را در نشست بعدی استان‌ها که احتمالا اردیبهشت یا خرداد در لرستان خواهد بود، ارائه داده و به تصویب برسانیم.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچکدام از استان‌ها پیشنهادها و راهکارهای خود را به دبیرخانه ارسال نکرده‌اند، در خصوص چرایی آن، گفت: پس از این نشست، نمایشگاه گردشگری تهران و سپس مسافرت‌های نوروزی را داشتیم و استان‌ها عموما درگیر این دو برنامه شدند و فرصتی برای ارسال پیشنهادات خود نداشتند.

صابر اعلام کرد: اکنون که تاحدودی حجم فعالیت‌های گردشگری استان‌های غرب کشور کاهش پیدا کرده، انتظار داریم به‌زودی پیشنهادهای خود را به دبیرخانه کرمانشاه ارسال کنند.

وی در خاتمه از آغاز رسمی محور گردشگری غرب کشور در آینده نزدیک خبرداد و گفت: احکام کمیته‌ها به‌زودی از سوی وزارت میراث فرهنگی ابلاغ شده و می‌توان گفت استارت رسمی این کار زده خواهد شد.

شناسه خبر 55193