شناسه خبر:55275
1401/2/24 08:54:27

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان با بیان اینکه برخورد با محتکران باید جدی و محکم باشد گفت: دولت شهامت به خرج داده و می‌خواهد با اصلاح پرداخت یارانه‌ها کشور را از مسیر غلط اقتصادی بازگرداند.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه همدان با بیان اینکه در شرایط فعلی جامعه، اصلاح پرداخت یارانه‌ها و مردمی کردن آن مسأله مهمی است اظهار کرد: در دولت گذشته برای حمایت از مردم و کنترل کالا ارز 4200 تومانی تعیین شد تا به واردکنندگان کالا پرداخت شود که تخلف‌هایی را در این حوزه شاهد بودیم.

وی افزود: در سه سال گذشته در قوه قضاییه یک‌هزار و 250 پرونده تخلف در رابطه با تخصیص ارز ترجیحی تشکیل شد که سال‌ها وقت قوه قضاییه را برای بررسی می‌گیرد.

امام جمعه همدان تصریح کرد: متاسفانه بخش فراوانی از یارانه‌هایی که پرداخت شده به کشور و مردم برنگشته و سود نصیب دلالان و قاچاقچیان شده است.

وی ادامه داد: واردکننده با ارز 4200 تومانی کالا خریده و قرار بوده با همین ارز به مردم عرضه کند اما یا کالا به بازار نیامده و در بازار آزاد مورد سوء‌استفاده قرار گرفته و با ارز 25 هزار تومانی عرضه شده است و هدف دولت یعنی کالای ارزان‌قیمت برای مردم محقق نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی خاطرنشان کرد: دولت برای پرداخت مابه‌التفاوت این یارانه مجبور شد که پول بیشتری چاپ کند و در نتیجه به تورم منجر شد و وقتی دولت سیزدهم مسئولیت را بر عهده گرفت با تورم بالایی مواجه بود.

وی با بیان اینکه بین اقتصاددان‌ها اجماع نسبی وجود دارد که باید پرداخت یارانه‌ای را اصلاح کرد گفت: البته طبیعی است که برگشت از مسیر غلط نیازمند شجاعت است چراکه این روش اقتصادی اشتباه و به ضرر کشور است.

امام جمعه همدان اظهار کرد: امروز در کشور این طرح در حال اجراست و دولت شهامت به خرج داده و می‌خواهد کشور را از این مسیر بازگرداند که قطعاً سختی‌های فراوانی دارد که امیدواریم کار را با موفقیت پیش ببرد.

وی با اشاره به اینکه نکته اول اجرای درست طرح مردمی‌سازی است افزود: تجربه دولت دهم را به یاد داریم که پرداخت یارانه 45 هزار تومانی آسیب‌هایی را به دنبال داشت و یارانه‌ای که به مردم پرداخت می‌شود را باید مدیریت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی تصریح کرد: امروز یارانه 300 هزار تا 400 هزار تومانی برای چهار کالای مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن است و با توجه به پرداخت این مبلغ در هزینه خانوار تغییری ایجاد نمی‌شود، اما نگرانی مردم این است که سایر کالاها گران نشوند وگرنه مشکلی در این چهار قلم نیست.

وی با اشاره به اینکه مشکل دیگر ثبت نام برخی از افراد در سامانه‌ها و اخذ یارانه‌ است ادامه داد: تاکنون برخی از خانواده‌ها یارانه به هر دلیلی دریافت نمی‌کردند که امروز دولت امکان ثبت نام برای آنها را فراهم کرده و می‌توانند به سایت آن مراجعه کنند.

امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه نگرانی سوم مردم احتکار کالاست خاطرنشان کرد: برای حل این نگرانی‌ها، دولت پیش‌بینی‌هایی کرده و یکی از آنها این است که ابزار کنترل را از طریق سران قوا به سازمان تعزیرات حکومتی اختصاص و با انجام این کار شاهد هستیم که نظارت‌ها 10 برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کالاهای احتکاری کشف شده است گفت: مقابله با احتکارکنندگان صرفاً جریمه نقدی نباشد، بلکه باید پروانه کسب فرد محتکر باطل شود چراکه احتکار برخلاف مروت و جوانمردی است و وقتی مردم دچار مشکل هستند، انتظار می‌رود برخورد شدید صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه البته این جراحی بزرگ یک شوک اقتصادی موقتی ایجاد می‌کند اما در مجموع این اصلاح به نفع کشور است اظهار کرد: در این میان رهبر انقلاب فرمودند "مردم هم همراهی کنند" چراکه رفتارهای هیجانی ما هم به مشکلات دامن می‌زند.

وی افزود: خریدهای بیش از اندازه، برای چندین ماه باعث ایجاد اختلال در بازار می‌شود به عنوان نمونه روزانه 120 تن مرغ نیاز بازار است اما دیروز بالغ بر 200 تن مرغ فروخته شده است، این در حالی رخ داده که نهاده‌های دامی به اندازه کافی در استان وجود دارد و جای نگرانی نیست.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه در استان کارخانه روغن داریم و برای تأمین روغن هم مشکلی وجود ندارد تصریح کرد: نگاه‌های مادی را باید کنار بگذاریم و فضل، بزرگی و ایثار را فراموش نکنیم چراکه سفارش اسلام این است که با مودت و رحمت و ایثار برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه ما را چه شده که زمانی جان دادیم برای این کشور اما امروز برخی از چهارتا روغن نمی‌گذرند ادامه داد: مگر ما همان مردم نیستیم که این همه شهید دادیم پس باید از خود بپرسیم امروز چه شده که این رفتار را شاهدیم.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی خاطرنشان کرد: فضل، بزرگی و ایثار را فراموش نکنیم و اگر می‌خواهیم خدا به ما رحم کند به هم رحم کنیم نباید برخی از خانواده‌ها در خانه انبار کالا برپا کنند.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه صاحبخانه‌ها هم خدا را در نظر بگیرند گفت: همه چیز دنیا نیست، امروز خیلی از خانواده‌های مستأجر مستأصل شدند و از عهده پرداخت اجاره‌بها برنمی‌آیند و این مسائل اتفاقی نیست که دین بپسندد.

امام جمعه همدان در ادامه با اشاره به اینکه شاهد تشویق به تجمعات و شورش‌هایی هستیم که توسط معاندین دنبال می‌شود اظهار کرد: باید از خودمان بپرسیم که آیا شبکه‌های ماهواره‌ای دلسوز مردم هستند و آیا با تجمع و شکستن شیشه و آتش زدن مشکل ما حل می‌شود؟

وی افزود: قطعاً اینها دلسوز این کشور نیستند، ما مشکلات اقتصادی داریم و از این مشکل عبور می‌کنیم اما با همدلی و اعتماد.

شناسه خبر 55275