شناسه خبر:55360
1401/2/26 09:01:15

سپهرغرب، گروه خبر: دبیر برگزاری نخستین جشنواره گل و گلاب خمین گفت: این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت‌های پرورش گل خمین 29 و 30 اردیبهشت ماه جاری در روستای شهابیه برگزار می‌شود.

«مسعود متقی » روز یکشنبه اظهار کرد: نخستین جشنواره گل و گلاب خمین در قالب 12 غرفه شامل عرقیات، محصولات خانگی و 8 غرفه نمایشگاه انواع گل‌های آپارتمانی و شاخه بریده برگزار می‌شود.

وی کشت گل محمدی و حمایت از صنعت گل‌کاری، بررسی مشکلات گل‌کاران و بحث و تبادل نظر برای ارائه راهکارهای برون رفت از مشکلات فعالان این حوزه را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

دبیر نخستین جشنواره گل و گلاب خمین اظهار داشت: خمین با پرورش گل‌های شاخه بریده، آپارتمانی، گل محمدی و گلاب‌گیری یکی از ظرفیت‌های ارزشمند استان مرکزی است و از مسئولان امر انتظار می‌رود نسبت به حمایت از فعالان این حوزه توجه ویژه داشته باشند.

متقی اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها به ویژه در این شهرستان باید کشاورزان را به سمت و سوی کشت‌های کم‌آب و صنعتی انواع گل به ویژه گل محمدی هدایت کرد که با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری داشته باشند.

وی بیان کرد گفت: گلاب‌گیری یکی از منحصربه فردترین و زیباترین آیین‌های کهن به شمار می‌رود که با گل و شکرگزاری همراه است و می‌تواند یکی از راه‌های جذب گردشگر باشد.

دبیر نخسین جشنواره گل و گلاب خمین بیان کرد: گلاب علاوه بر مصرف غذایی در بخش دارویی و پزشکی نیز کاربردهای زیادی دارد و برگزاری این جشنواره تاثیر به سزایی در فروش گل، گلاب استحصالی در کارگاه‌های فرآوری، گلبرگ‌تر و دیگر عرقیات شهرستان دارد.

متقی سطح زیر کشت گل محمدی خمین را بیش از 250 هکتار بیان کرد و افزود: به ازای هر سه تن گل محمدی یک لیتر گلاب و به ازای هر 6 تن گل محمدی یک کیلوگرم اسانس به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه 6 مرکز گلاب‌گیری غیرصنعتی و یک مرکز گلاب‌گیری نیمه صنعتی در خمین فعال است، ادامه داد: گل‌های شاخه بریده تولیده شده در خمین شامل گلایول، داودی، رز، لیلیوم، میخک، ژربرا و لیسانتوس است.

دبیر نخستین جشنواره گل و گلاب خمین با اشاره به تولید سالانه بیش از 50 میلیون گل شاخه بریده در خمین گفت: در هر متر مربع از گلزارها و گلخانه‌های خمین به طور میانگین 60 تا 70 شاخه گل حاصل می‌شود که 90 درصد از گل‌های شاخه بریده تولیدی خمین مازاد بر مصرف است و به بازار گل تهران، شیراز، کرمانشاه و کرج ارسال می‌شود.

متقی تصریح کرد: بیشترین گلخانه‌های این شهرستان در دهستان صالحان فعال است که بیش از 80 نفر به طور مستقیم در این حرفه اشتغال دارند و این شهرستان دومین تولیدکننده گل شاخه بریده در استان مرکزی محسوب می‌شود.

شناسه خبر 55360