شناسه خبر:55370
1401/2/26 09:18:33
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان مطرح کرد:

آمادگی ارائه تسهیلات برای ایجاد کارخانه ریسندگی در روستای لتگاه

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه «طرح مردمی‌سازی اقتصاد و توزیع عادلانه یارانه‌ها» با همراهی مردم و دستگاه‌های اجرایی نتایج مطلوبی خواهد داشت، گفت: با توجه به ظرفیت روستای لتگاه در حوزه ریسندگی و جوراب‌بافی، درصورت آورده 20 درصدی متقاضی، تسهیلات 80 درصدی برای ایجاد کارخانه ریسندگی ارائه می‌شود.

ظاهر پورمجاهد در نشست فعالان اقتصادی شهرستان بهار ابراز کرد: هم‌اکنون شرایط با ثباتی در بازار حاکم شده و با همکاری مردم و خرید به اندازه و متناسب با نیاز، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی به مسائل و مشکلات کشاورزان و صنعتگران اشاره کرد و گفت: در راستای رونق اقتصادی، آمادگی برای ارائه تسهیلات به واحد‌های واجد شرایط وجود دارد.

پورمجاهد افزود: در راستای سامان‌دهی کارگاه‌های تریلی‌سازی صالح‌آباد، مساحتی به‌عنوان سایت صنعتی تعریف خواهد شد تا واحدهای تولیدی و نمایشگاهی در این منطقه مستقر شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت روستای لتگاه در حوزه ریسندگی و جوراب‌بافی، درصورت آورده 20 درصدی متقاضی، تسهیلات 80 درصدی برای ایجاد کارخانه ریسندگی ارائه می‌شود.

در ادامه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز با اشاره به ظرفیت‌های چندگانه شهرستان بهار در حوزه فضای کسب‌وکار، گفت: فرصت‌ها و ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی، صنایع دستی، میراث فرهنگی، صنایع حمل‌ونقل و کشنده‌ها، سردخانه و سوله‌ها و انبارهای سرد در بهار وجود دارد و حوزه فعالیت اقتصادی در شهرستان پُررونق است.

یوسف شعبانی اضافه کرد: بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها مقطعی است و در بلندمدت این شرایط پاسخگو نخواهد بود، تهدیدات در بلندمدت در حوزه‌های کسب‌وکار تأثیر خواهد گذاشت و باید با نگاه جدید وارد فضای اقتصادی شهرستان شویم تا بتوانیم سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در واحدهای مختلف را حفظ کنیم و با علم روز عجین شده و با واحد‌های دانش‌بنیان ارتباط بگیریم؛ زیرا درصورتی که این اتفاق نیفتد، تنها نسل ما از فعالیت‌های اقتصادی منتفع خواهد شد و در بلندمدت پاسخگوی نیاز نیست.

وی خواستار تدوین برنامه و استراتژی بلندمدت در شهرستان شد و گفت: این اداره کل آمادگی دارد در راستای اجرای طرح‌های توجیهی و زیرساختی مناسب و فعالیت‌های اقتصادی جدید برای توسعه ی فضای کسب‌وکار، اقدام کند.

وی تصریح کرد: در ایجاد واحدهای تأمین نیاز، می‌توانیم پاسخگوی مطالبات و دغدغه‌های تولیدکنندگان باشیم و انجام وظایف و رسیدگی به مشکلات مردم در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری همدان نیز از تهیه اطلس سرمایه‌گذاری در استان همدان خبر داد و گفت: جهت معرفی حوزه‌های سرمایه‌پذیر و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و توسعه منطقه، اطلس سرمایه‌گذاری در استان تهیه و تدوین می‌شود.

محمود ملکیان افزود: برای ایجاد فرصت مناسب در شهرستان‌ها، اطلاعات و پتانسیل‌های آن‌ها باید جمع‌آوری و این اطلس به‌عنوان نقشه راه سرمایه‌گذاران تدوین شود.

وی اعلام کرد: در دو ماه اخیر موفق به جذب سرمایه‌گذار خارجی در استان و گرفتن مجوز‌های مرتبط برای فعالیت سرمایه‌گذاران شده‌ایم و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در راستای بهبود اشتغال و رونق اقتصادی در سطح استان صورت می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: امسال علاوه‌بر حفظ سرمایه‌گذاری موجود و حمایت و هدایت آن، باید رشد 8.7 درصدی در بخش کشاورزی داشته باشیم و رسیدن به رشد، حرکت‌های جدیدتری می‌طلبد.

محمدرضا شهسواری اضافه کرد: امسال 3.5 درصد رشد اقتصادی باید از طریق افزایش بهره‌وری دنبال شود و در این راستا باید از دانش و اصول علمی و روش‌های جدید در عرصه تولید کمک بگیریم.

وی تصریح کرد: در حمایت از سرمایه‌گذاری در قالب تبصره 18، تسهیلاتی در اختیار طرح‌های تولیدی واجد شرایط و محرک اقتصادی قرار می‌گیرد و شاهد سرمایه‌گذاری در شهرستان خواهیم بود.

شهسواری بیان کرد: ایجاد واحدهای جدید در راستای ایجاد اشتغال جدید و تحقق رشد 8.7 درصدی در استان، احیای واحدهای مشکل‌دار تعطیل و تقویت واحد‌هایی که با ظرفیت پایین کار می‌کنند و توسعه واحدهای موجود و افزایش ظرفیت آنان ازجمله محورهای درحال پیگیری در استان است.

وی از اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به واحد‌هایی که با حذف ارز ترجیحی با مشکل مواجه شده‌اند خبر داد و گفت: برای کسانی که در تولید محصولات شیر، روغن، مرغ و تخم مرغ با کسری سرمایه در گردش مواجه‌اند، تا سقف 200 میلیون تومان از طریق دامدارکارت و واحدهایی که با 200 میلیون تا سقف دو میلیارد تومان مشکلاتشان برطرف می‌شود از طریق دیگر، به سیستم بانک کشاورزی معرفی می‌شوند و واردکنندگان دارای مشکل از طریق ملی پیگیری می‌شوند و چک برگشتی، بدهی معوق در تسهیلات دیده نمی‌شود و صورت‌های مالی سال گذشته نیز از متقاضیان دریافت نخواهد شد و متقاضیان دریافت وام برای ثبت‌نام می‌توانند به «سامانه سیتا جهاد کشاورزی» مراجعه کنند.

فرماندار بهار نیز گفت: ثمرات هدفمندی یارانه‌ها با تحولات اقتصادی نمایان خواهد شد و طرح جدید اقتصادی، یک تحول بزرگ در زمینه صادرات و تولید به‌وجود می‌آورد.

روح‌اله نباتی افزود: با همت و تلاش فعالان بخش اقتصادی و حمایت‌های دولتی راه پیشرفت و توسعه هموارتر می‌شود.

وی تصریح کرد: بهار در صادرات برخی محصولات رتبه کشوری را به خود اختصاص داده که این نشان‌دهنده پتانسیل شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار نیز گفت: با توجه به اینکه پنج شرکت تولیدکننده بذر سیب زمینی در شهرستان بهار فعالیت می‌کنند و بیش از 70 درصد بذر سیب زمینی در این شهرستان تولید می‌شود، باید کشاورزان به سمتی حرکت کنند که با کشت مینی تیوبر، بذر مورد نیاز در داخل را تأمین کنیم و تعاونی سیب زمینی کاران می‌تواند در این راستا سرمایه‌گذاری انجام دهد.

عبدالحسین اکبری اضافه کرد: برندسازی سیب زمینی با توجه به قدمت دیرینه و دانش و توانمندی و پتانسیل اقلیمی شهرستان نیاز مبرم است و باید گام‌های مؤثری در سورت و بسته‌بندی برداشته شود تا بتوانیم علاوه‌بر تأمین نیاز داخل، ارزش‌افزوده به ارمغان آوریم.

وی عدم وجود سردخانه مناسب برای نگهداری سیر را یکی از مشکلات کشاورزان شهرستان دانست و گفت: با وجود اینکه سطح زیر کشت سیر در شهرستان بهار یک‌هزار و 500 هکتار است، فرآوری سیر در شهرستان انجام نمی‌شود و سردخانه مناسب نگهداری سیر نیز وجود ندارد و سیرکاران بهاری محصولات خود را در انبارهای استان البرز نگهداری می‌کنند.

شناسه خبر 55370