شناسه خبر:55408
1401/2/27 09:14:00
سپهرغرب با بررسی پروژه سایت جدید نمایشگاه بین‌المللی استان همدان مطرح کرد:

تعلل 8 ساله برای اتمام یک فاز

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و نیز معاون هماهنگی امور عمرانی مشخص شد فاز نخست پروژه سایت جدید نمایشگاه بین‌المللی‌ طی دو ماه آتی با تعلل هشت‌ساله به بهره‌برداری می‌رسد؛ حال آنکه طبق مستندات موجود این پروژه قرار بوده طی سه سال به بهره‌برداری برسد.

یکی از نتایج مهم برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی در هر نقطه، پدید آمدن فرصت‌های بی‌بدیل به‌منظور دستیابی سریع‌تر، کم‌هزینه‌تر و سهل‌تر به اطلاعات مورد نیاز بخش‌های تجاری– صنعتی درخصوص یک یا چند حوزه مرتبط است.

درواقع نمایشگاه‌ها فرصت‌های مناسبی را به‌منظور انجام مطالعات و بررسی‌های اقتصادی، تحقیقات بازاریابی و سنجش مخاطبین به دست می‌دهند؛ چراکه خصیصه متمرکزسازی نمایشگاه‌ها به این معنا که جمعی از دست‌اندرکاران و متخصصین یک یا چند حوزه خدماتی یا صنعتی را در یک محدوده خاص زمانی و مکانی گِرد هم می‌آورند، بستر مطلوبی را جهت انجام مطالعات علمی با استفاده بهینه از زمان و هزینه مهیا می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت که نمایشگاه‌ها یکی از ارکان مهم تبادل اطلاعات و آگاهی‌های علمی و فنی کشورهای مختلف جهان بوده و برپایی آن‌ها صرف نظر از فراهم آوردن موجبات ارتباطات مستقیم دست‌اندرکاران بخش‌های صنعتی و خدماتی و مخاطبین آن‌ها و معرفی دستاوردها به بازارهای بین‌المللی، باعث پدید آوردن فرصتی طلایی جهت آشنایی با آخرین تحولات و توانمندی‌های فناوری، علمی و صنعتی جهان و ارزیابی آن است.

بر این اساس می‌توان یکی از ضروری‌ترین نیازهای عرصه اقتصادی و تجاری و حتی اجتماعی در هر استان را ایجاد نمایشگاه‌های بین‌المللی قلمداد کرد که متأسفانه استان همدان با وجود داشتن ظرفیت‌های بی‌بدیل در این بخش، از این فرصت محروم بوده و همچنان سایت جدید نمایشگاه بین‌المللی این استان به نتیجه مطلوب به‌لحاظ عملیات عمرانی با وجود گذشت تقریباً هشت سال از کلنگ‌زنی آن، نرسیده است.

این درحالی است که مهرماه سال 99 مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان همدان در دفتر روزنامه سپهرغرب با اشاره به روند احداث سایت جدید نمایشگاه دائمی بین‌المللی، گفت: سایت فعلی در شأن استان همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن و درعین‌حال تولیدکننده، صنعت‌گر و همچنین قطب نمایشگاهی غرب کشور، نیست

وی با تأکید بر اینکه سایت جدید که از سال 93 کار آن آغاز شد متأسفانه به‌‎دلیل بروز مشکلات مالی متوقف شده بود، تصریح کرد: علت این امر مشخص نبودن محل تأمین منابع مالی و درعین‌حال مشخص نبودن نیاز مالی پروژه بود.

گلی‌پور با تأکید بر اینکه سال گذشته بار دیگر پروژه را آغاز کردیم، اذعان کرد: در بدو امر اقدام به تهیه مدل زمانی و مالی پروژه کردیم.

وی ادامه داد: محوطه محفوظ و پنجره‌ها نصب شد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان همدان تأکید کرد: طی یک ماه آینده از طریق گرفتن 10 میلیارد تومان تسهیلات از بانک شهر و افزایش سرمایه سهام‌داران حداقل به مبلغ هفت میلیارد تومان، احداث فاز نخست پروژه به‌صورت جدی پیگیری خواهد شد تا بتوانیم فاز نخست را تا پیش از اتمام دولت دوازدهم تحویل دهیم.

وعده‌های پوچ مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان همدان در دفتر تحریریه روزنامه سپهرغرب در مهرماه سال 99 تاکنون به ثمر نرسیده و با گذشت تقریباً یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم، هنوز گویی دولت دوازهم برای این مدیر دغدغه‌مند ادامه دارد؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و نیز فرزاد تیموری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند پیگیری این پروژه، گفت: تقریباً هشت ماه پیش با حضور در محل اجرای این پروژه خواستار توضیح درباره چرایی تعلل هفت‌ساله شدیم؛ آقای گلی‌پور در پاسخ به چرایی طولانی شدن فرآیند عملیات اجرایی این پروژه عنوان کرد که علت اصلی مشکلات مالی و تأمین نبودن منابع مالی بوده است.

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی خاطرنشان کرد: در بازه زمانی مذکور مدیرعامل این شرکت عنوان کرد که به‌تازگی تسهیلاتی را دریافت کرده و تا دو ماه آتی فاز نخست این مجموعه را تحویل خواهند داد.

وی‌ با بیان اینکه تحقق این مسئله با توجه به نظر کارشناسان عمرانی همراه در بازدید انجام‌شده امکان‌پذیر نبود اما وی بر اتمام کار طی دو ماه تأکید کرد، افزود: متأسفانه با گذشت تقریباً هشت ماه، هنوز این وعده به نتیجه نرسیده است؛ حال آنکه هرروز تعلل با افزایش هزینه روبه‌رو خواهد بود.

حجت‌الاسلام فلاحی ادامه داد: البته‌پیگیری‌های یک ماه قبل بیانگر آن است که در آینده نزدیک فاز نخست این پروژه به بهره‌برداری برسد.

در ادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز با بیان اینکه اقدام بزرگ استانداری برای جابه‌جایی سایت نمایشگاه بین‌المللی واگذاری زمین به مساحت 20 هکتار بود، اذعان کرد: بازدیدی که بنده اسفندماه از این مجموعه داشتم، بیانگر آن بود که بخش اعظم ساختمان و محوطه‌سازی فاز نخست این مجموعه تکمیل شده و ادامه روند نیز با سرعت قابل توجهی در دست اقدام است.

فرزاد تیموری با تأکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود ظرف دو ماه آینده این پروژه در فاز نخست به بهره‌برداری برسد، تشریح کرد: بهره‌برداری از این فاز مرتفع‌کننده نیاز حال حاضر استان همدان به‌لحاظ زیرساخت‌های نمایشگاه‌های بین‌المللی است.

وی بیان کرد: این فاز شامل فضای سبز، پارکینگ، سالن اصلی نمایشگاه، نمازخانه و غیره است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، طبق اسناد موجود می‌بایست احداث سایت جدید نمایشگاهی این شهر که در مساحت حدود 9 هزار متر مربع در حاشیه فرودگاه همدان از سال 1393 با زمین اهدایی از سوی استانداری آغاز شده، سه‌ساله به اتمام می‌رسید، اما گویی برداشت متولیان از سه سال چیزی حدود هشت سال بوده است و پنج سال تعلل در اتمام این پروژه و پروژه‌های مهم تأثیرگذار دیگر استان، به سرجهازی این قبیل زیرساخت‌ها بدل شده و به تعبیری این‌روزها روند طولانی شدن پروژه‌ها به یک امتیاز برای مانایی مدیران بدل شده و اگرنه، چرا باید یک پروژه سه‌ساله به یک پروژه هشت‌ساله بدل شود؟

شناسه خبر 55408