شناسه خبر:55413
1401/2/27 09:20:28

حرفه روابط عمومی با بازنگری بر آنچه انجام می‌دهد و آنچه ارائه می‌دهد، درواقع درحال تجربه یک انقلاب است؛ هریک از ما نیازمند مهندسی مجدد در عملکرد وظایف روزمره خود در هر روز کاری هستیم.

در دنیای سخت و رقابتی امروز استفاده از روش‌های سنتی مانند روابط رسانه‌ای، اثربخشی خود را از دست داده و تغییرات انقلابی در روابط عمومی اثر قابل توجهی نه‌تنها بر سازمان‌ها و انسان‌ها داشته، بلکه دنیا را نیز دگرگون کرده است.

من همواره بر این باور هستم که چیزی به‌نام انسان غیر خلاق وجود ندارد و ابراز نوآوری و خلاقیت که در دست داریم، همواره به کارگزاران روابط عمومی کمک می‌کند تا پتانسیل خلاقیت را در خود کشف کنند.

هر کدام از ما به‌عنوان دستگاه ارتباطاتی شگفت‌انگیز با بهره‌گیری از اندیشه و روابط خلاقانه سبب رشد و شکوفایی اقتصاد می‌شویم.

اگر همه ما آنچه را که هم‌اکنون انجام می‌دهیم ادامه دهیم، نتیجه یکسانی خواهیم گرفت؛ پس برای ایجاد تغییر در دنیای بیرون، نیازمند این هستیم که ابتدا طرز تفکر خود را تغییر دهیم.

در شرایط اقتصادی کنونی که رقابت برای عقد قراردادها و گرفتن یک پروژه شدیدتر از هر زمان دیگری است، داشتن منابع مالی و انسانی با بهره‌گیری از خلاقیت‌های خاص و روابط مؤثر بیشتر از گذشته کارگزار را موفق خواهد کرد.

درواقع متخصصان اندیشه نوآورانه بر این باور هستند که با خلاقیت در روابط عمومی سازمان‌ها و اشخاص می‌توانند با تجهیز به عادات و مهارت‌های نوآوری با صرف کمترین منابع، توانایی داشتن اندیشه انعطاف‌پذیر را در خود تقویت کنند.

روابط عمومی به‌سرعت درحال تغییر است؛ دیگر نمی‌توان روش‌های قدیمی را دنبال کرد؛ ما نیازمند مهندسی مجدد در ارتباطات هستیم تا بتوانیم خدمات مؤثرتر ارائه کنیم.

بعضاً تغییر بسی دشوار، طاقت‌فرسا و حتی دردناک بوده، اما همین تغییرات است که می‌تواند فرصت‌ها، روش‌ها و موقعیت‌های جدید را که پذیرای تغییر باشد، به‌وجود آورد.

ارتباطات مطابق گذشته نخواهد توانست عمل کند، فقط داشتن ابزار نوآوری و خلاقیت به ما کمک می‌کند تا قوه خود را تقویت کرده و به شیوه بهتری با چالش‌های موجود روبه‌رو شویم.

روابط عمومی خلاق ایده‌های ناب را خلق و شروع به ایده‌پردازی می‌کند؛ درواقع وی زمانی موفق خواهد شد که بتواند در راستای ارتباط متقابل با دیگران، با استفاده از تکنیک‌های متعدد و با ورود به افکار و دنیای افراد، از دریچه نگاه ایشان به بهترین نحو ارتباط مؤثر برقرار کند.

می‌توان ادعا کرد که تکنیک‌های زیادی برای ایده‌پردازی در روابط عمومی وجود دارد، اما برای این کار در گام نخست لازم است تفکر خود را خلاق نگه داریم و به مسائل و مشکلات از زاویه‌های مختلف نگاه کنیم تا بتوانیم با ارائه راه حل‌های جدید دنیا را تحت تأثیر خود قرار دهیم.

لازم به یادآوری است بیشتر فعالیت‌های خلاقانه روابط عمومی در گرو موقعیت‌های حیاتی ساختاریافته قرار دارند و با مسائل چگونه دست یافتن به ایده‌های جدید برای انجام کارها به شیوه‌ای متفاوت در بافتی از پیش تعیین‌شده روبه‌رو است.

در پایان ضمن تبریک هفته روابط عمومی به فعالان عرصه اطلاع‌رسانی و ارتباطات، امید است بتوانیم در راستای ایجاد فرهنگ حمایتگر گروهی به نوآوری، خلاقیت و ارتقای جامعه با بیان ایده‌های مؤثر، نحوه انجام کارها از شیوه سنتی به نوین و با مهندسی مجدد در ارتباط مؤثر با جامعه در تحقق بخشیدن به آرمان‌ها و فائق آمدن بر موانع و مشکلات و پیشرفت دنیا کمک کنیم.

بیان همتی

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری

کارشناس مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری همدان

شناسه خبر 55413