شناسه خبر:55426
1401/2/27 09:38:09

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار پاوه گفت: 65 درصد منطقه ثبت‌شده در پرونده ثبت جهانی هورامان ازلحاظ جغرافیایی، در کرمانشاه است و 35 درصد در استان کردستان؛ اما ازلحاظ عرصه و حریم این موضوع برعکس ثبت شده که البته قابل بازنگری هم هست و نباید اجحاف در حق مردم منطقه اورامان استان کرمانشاه صورت بگیرد.

نشست هماهنگی همایش منظر هورامان در سالن اجتماعات فرمانداری پاوه به ریاست اردشیر رستمی، فرماندار شهرستان پاوه و با حضور طالب‌نیا، مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان، نادری و هیئت همراه از دانشگاه رازی کرمانشاه به میزبانی فرمانداری پاوه برگزار شد.

با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از حوزه سرزمینی منظر فرهنگی اورامان در شهرستان پاوه است، فرماندار این شهرستان در ابتدای نشست اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم پاوه این است که ازلحاظ حریم و عرصه، بیشتر از آنچه در نقشه پیش‌بینی شده سهم داشته باشند.

وی افزود: 65 درصد منطقه ثبت‌شده ازلحاظ جغرافیایی در کرمانشاه است و 35 درصد در استان کردستان، اما ازلحاظ عرصه و حریم این موضوع برعکس ثبت شده که البته قابل بازنگری هم هست و نباید اجحاف در حق مردم منطقه اورامان استان کرمانشاه صورت بگیرد. بر همین اساس مطالبه اصلی مردم اورامانات و بنده از مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان این است که بازنگری در این پرونده صورت بگیرد.

فرماندار پاوه گفت: ما وقتی نقشه راه درست و دقیقی داشته و از مزایا و معایب یک طرح اطلاعات کافی داشته باشیم، می‌توانیم بهترین تصمیم را بگیریم؛ اما گاهی اوقات نگاهی که از بیرون می‌شود، نگاه ناشناخته و ارزیابی‌نشده‌ای بوده و آن‌وقت است که ما به‌عنوان دستگاه اجرایی باید این نگاه را تعدیل کنیم و مطمئن باشید هر چقدر جلسات را با پشتوانه کارشناسی، فنی و عقلایی بخواهیم پیش بریم، بهترین تصمیم‌ها گرفته خواهند شد.

وی ادامه داد: امروز اتفاقی خوب رخ داده و آن ثبت جهانی اورامان است و ما می‌خواهیم در همایش آن را معرفی کنیم. ما هر چقدر بیشتر بتوانیم این عرصه و حریم را معرفی کنیم، قطعاً تأثیرگذارتر خواهد بود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه رازی و دبیر علمی همایش نیز در ادامه گفت: خوشحالیم که اورامانات ثبت جهانی شده است و این افتخار بزرگی برای این منطقه بوده که 186 کشور جهان به سربلندی، میراث فرهنگی، تاریخ و تمدن، طبیعت و آثار باستانی اورامان رأی داده‌اند.

نادری اضافه کرد: با تمام این حرف‌ها ما چه قدمی برای اورامان برداشته‌ایم؟ مهم‌ترین زیرساخت‌ها راه‌ها هستند، برای بهبود جاده‌های پاوه و توسعه مکان‌های گردشگری آن چه برنامه‌ای داریم؟ ما باید در این مسیر حرکت و الزامات آن را فراهم کنیم؛ از فرمانداران، بخشداران و شهرداران می‌خواهیم پای کار بیایند.

وی یادآور شد: یونسکو دوباره شاخص‌های ثبت جهانی اورامانات را ارزیابی خواهد کرد و اگر شاخص‌های تأییدشده قبلی به‌‌هم بخورد، اورامانات ما از ثبت جهانی حذف خواهد شد؛ بنابراین باید برای حفظ آن کوشا باشیم.

زردتشتیان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه رازی و دبیر اجرایی همایش نیز اظهار کرد: فرصتی برای ما پیش آمده است که این چهار شهرستان را در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کنیم. در این همایش حضور چند تن از وزرا را خواهیم داشت و دغدغه‌ها و چالش‌ها را در میان خواهیم گذاشت. درواقع این همایش یک شروع است برای جلب توجه این عزیزان که از نزدیک با این مسائل روبه‌رو شوند و ما باید به دنبال راهکارهایی باشیم تا مشکلاتی را که مانع حفظ منظر فرهنگی اورامان هستند، حل کنیم.

محمدی، معاون عمران فرماندار پاوه نیز در ادامه با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی اورامان نواقص و ابهاماتی دارد، گفت: نخست اینکه منظر فرهنگی اورامان/ هورامان نباید مرز خاصی داشته باشد و اعمال عرصه و حریم داخل نقشه اجحاف به کل مردم منطقه اورامان استان کرمانشاه و کردستان است. دوم اینکه چون کل مساحت شهرستان پاوه در محدوده ثبت جهانی است، دفتر پایگاه اورامانات/ هورامان که در سنندج دایر است، باید به پاوه مرکز اورامانات انتقال داده شود.

طالب‌نیا، رئیس پایگاه منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان نیز در پایان با تشکر از فرماندار شهرستان پاوه برای میزبانی این جلسه، اظهار کرد: درواقع بیش از دو سال است که بحث عرصه و حریم دغدغه ما است و تمام تلاش ما هم این بوده که آن را حل‌وفصل کنیم.

وی افزود: بنده حسب صحبت‌هایی که شد، رایزنی‌های اولیه را با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جهت بازدید میدانی و کار کارشناسی جهت بازنگری پرونده انجام دادم و قرار است در آینده نزدیک این تیم به منطقه تشریف بیاورند. ان‌شاءالله خروجی نهایی و تصمیم عاقلانه و علمی در بازنگری پرونده گرفته شود و بنده هم تا آنجا که امکان داشته باشد، دفاع خواهم کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: برای هفته میراث فرهنگی قصد داریم بزرگ‌ترین مرکز اسناد اورامان‌شناسی را در دانشگاه رازی دایر کنیم؛ چون دانشگاه رازی به‌عنوان دانشگاه جامع غرب کشور شناخته شده است.

گفتنی است، در ادامه سایر مدعوین نیز به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در جهت هرچه بهتر برگزار کردن همایش پرداختند و درنهایت تصمیماتی درخصوص استفاده از ظرفیت‌های بالای شهرستان پاوه برای برگزاری هرچه بهتر همایش‌ها گرفته شد.

شناسه خبر 55426