شناسه خبر:55467
1401/2/28 09:49:01

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندهان مرزبانی استان کرمانشاه و منطقه سوم دولت عراق در استان «دیالی» روز سه‌شنبه در پایانه بین‌المللی مرز رسمی خسروی برای افزایش همکاری‌ها با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

نهمین نشست بین سردار «کیاست سپهری» فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه و سرلشکر «حسین عبدالهادی محمد محبوبه» فرمانده مرزبانی منطقه سوم دولت جمهوری عراق در استان دیالی در پایانه مرزی خسروی در راستای ارتقای سطح تعاملات در مرزهای مشترک کشور و بررسی زیرساخت‌های موجود در پایانه‌های مرزی دو کشور در جهت تسهیل تردد زائران اباعبدالحسین (ع) برگزار شد.

از دیگر موضوعات این نشست برقراری نظم و امنیت زائران در دو سوی مرز، جلوگیری از هرگونه تعرض به مرزهای مشترک و قاچاق سلاح و مهمات، رصد و کنترل مرزهای دو طرف بود.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه در حاشیه برگزاری این نشست گفت: در اجلاسیه نهم مرزبانی استان کرمانشاه و مرزبانی استان دیالی جمهوری عراق موضوعات مختلفی مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار گرفت.

سرتیپ دوم «کیاست سپهری» افزود: ارتقای امنیت در مرزهای مشترک دو کشور، تسریع و تسهیل در دادوستد مرزی در پایانه‌های مرزی بین دو کشور از مباحث مطرح‌شده در این جلسه بود.

وی اظهار کرد: درخصوص زائران اباعبدالله‌الحسین (ع) برای عبور از مرز جمهوری اسلامی ایران و ورود به خاک جمهوری عراق مقرر شد اگر مسئولان سیاسی دو کشور اراده به تبادل زائران بین دو کشور داشته باشند، دوستان مرزبانی عراق کمک کنند که این امر محقق شود.

فرمانده مرزبانی منطقه سوم دولت جمهوری عراق نیز در حاشیه این نشست گفت: امروز شاهد برگزاری نشست فرماندهان مرزبانی دو کشور در منطقه کرمانشاه و دیالی عراق در مرز بین‌المللی خسروی بودیم و درخصوص همکاری در مرزهای مشترک تبادل نظر صورت گرفت تا شاهد افزایش همکاری‌ها و ارتقای تبادلات باشیم.

سرلشکر «حسین عبدالهادی محمد محبوبه» افزود: هم‌اکنون با همکاری و تلاش مرزبانان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق وضعیت مطلوبی در مرزهای مشترک داریم.

وی اظهار کرد: درخصوص تسهیل در تبادل تجاری در پایانه‌های دو کشور پیگیری لازم انجام خواهد شد و در رابطه با زیارت اربعین نیز گفت‌وگوهایی انجام شده که از طریق سلسله‌مراتب تصمیماتی گرفته خواهد شد و امید است ورود به کشور عراق برای زائران راضی‌کننده باشد.

قصر شیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار تن جمعیت و بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین‌المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات و در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و درنهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی تا بغداد پایتخت عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد و به‌دلیل مسافت کوتاه با شهرهای مذهبی و زیارتی عراق همواره اهمیت به‌خصوصی برای دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق دارد.

شناسه خبر 55467