شناسه خبر:55475
1401/2/28 10:01:39
سازنده نخستین ساکشن نوزادی در ایران؛

حمایت شعارگونه از شرکت‌های دانش‌بنیان بی‌معناست

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: سازنده نخستین ساکشن نوزادی در ایران با اشاره به اینکه نباید توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان را تنها در قالب شعار یک سال دید، ابراز کرد: مسئولان باید به این باور برسند که شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده ثروت از مسیر علم هستند.

در پی تأکید سیاست‌های بالادستی بر افزایش توان اقتصادی و تولید داخلی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از راهکارهای مشوق در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر صنعت تجهیزات پزشکی که دهه 90 را به دلیل فشار تحریم‌ها با میدان‌داری هرچه بیشتر بخش خصوصی و افزایش توان تولیدی به پایان رساند با شروع طرح تحول نظام سلامت حوزه‌ای جذاب‌تر از قبل برای رشد و افزایش تعداد شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان شد.

اما آنچه مسلم است اینکه زیرساخت‌هایی همچون هماهنگی زیرساخت‌های مالیاتی، گمرکی، بیمه‌ای، محیط کسب‌وکار و اعتماد به جوانان به‌عنوان کارآفرینان آینده مهم‌ترین راهکارها برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

اما دراین‌بین پرواضح است صنعت تجهیزات پزشکی ازآن‌رو که نقش مهمی در حفاظت از سلامت جامعه ایفا می‌کند در هر شرایطی می‌تواند به پویایی خود ادامه دهد. بر این اساس حمایت‌های هدفمند و مؤثر به‌سرعت می‌تواند این بخش را شکوفا کند. اما همچنان موانع زیادی بر سر راه است. موانعی شبیه قوانین سخت‌گیرانه‌ای که در پوشش حمایت نوآوری‌ها و تولید محصولات از ایده‌های علمی را نادیده می‌گیرد.

از طرفی اکنون این سؤال مطرح می‌شود که با وجود فعالیت تولیدکنندگان داخلی چرا باید رقم واردات انواع مختلف تجهیزات پزشکی همچنان بالا باشد؟ آیا تجهیزات تولید داخل کیفیت مناسبی در مقایسه با کالای مشابه خارجی ندارند یا شرایط لازم برای رقابت فراهم نیست؟ پس

برای بررسی این موضوع برآن شدیم تا با یکی از فعالان این عرصه یعنی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ساغر فن پارس همدان گفت‎‌وگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید:

حمید ساغریچیان با اشاره به فعالیت تخصصی این شرکت در حوزه ساخت تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، گفت: این شرکت در زمینه طراحی و ساخت ساکشن جراحی، ارائه خدمات در زمینه تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی و لوازم بیمارستانی، انجام امور بازرگانی، تجارت، صادرات و واردات تجهیزات پزشکی و سایر لوازم و کالاهای مجاز و خدمات پس از فروش و اخذ نمایندگی از شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی فعالیت می‌کند و درعین‌حال مفتخر به تولید ساکشن نوزادی برای نخستین‌بار در کشور ‎است.

وی ادامه داد: این شرکت در دی‌ماه سال 91 در مرکز رشد پارک علم و فناوری همدان مستقر شد و دوره رشد و پیش‌رشد را پشت سر گذاشت و با پشتکار مضاعف، توانست مردادماه سال 93 از مرکز رشد خارج و عملاً به یک شرکت فناور تبدیل شود.

وی ادامه داد: پس از انجام بررسی‌های عملکردی و ارزیابی‌های صورت‌گرفته توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت ساغر فن پارس در تاریخ تیرماه سال 96 در ردیف شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی کشور معرفی شد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ساغر فن پارس همدان با بیان اینکه برخورداری از برنامه‌های تحقیق و توسعه در زمینه فناوری‌های جدید توان‌بخشی، در کنار توسعه محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نوین در زمینه تجهیزات پزشکی، باعث شد تا کلیه محصولات تولیدی این شرکت در زمره محصولات دانش‌بنیان مورد تأیید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان واقع شده و این شرکت موفق به کسب عنوان دانش‌بنیان صنعتی شود، خاطرنشان کرد: در واقع این شرکت تولیدکننده تجهیزات تخصصی پزشکی و بیمارستانی ازجمله ساکشن‌های تمام‌اتوماتیک دندانپزشکی، ساکشن تمام‌اتوماتیک دندانپزشکی مرکزی، ساکشن‌های جراحی هوشمند پزشکی، ساکشن‌های جراحی پزشکی مرکزی (سانترال)، ساکشن‌های قابل حمل آمبولانسی، انواع ترولی‌ها مخصوص حمل‌ونقل وسایل پزشکی و ورنیک‌های پنوماتیک و دیجیتال، میزهای لابراتواری دندانپزشکی است.

ساغریچیان با بیان اینکه این شرکت، گواهینامه استانداردهای محصولات پزشکی، دندانپزشکی و گواهینامه مدیریت کیفیت ISO 13485 از شرکت BRS آمریکا در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه که هدف اصلی آن بوده، را دارد گفت: همچنین دریافت تندیس‌های مختلف از همایش‌های ملی کشور و ایجاد کیفیت و تنوع در محصولات و خدمات پس از فروش کارآمد، موجبات ارتقای روزافزون وجهه تخصصی شرکت را فراهم کرده است.

وی با تأکید بر اینکه تعداد محصولات از یک محصول در سال 91 به 30 محصول در حال حاضر رسیده است، اذعان کرد: همانطور که پیشتر عنوان شد اغلب این محصولات در قالب محصولات دانش‌بنیان و با به‌روزترین دانش فنی تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت تولید ساکشن نوزادان گفت: قبل از تولید این ساکشن در مراکز پزشکی به دلایلی همچون نداشتن علم و یا دستگاه موردنیاز، برای نوزادان از ساکشن معمولی استفاده می‌شد که آسیب‌های جدی برای کودکان در پی داشت، حال‌آنکه مشابه خارجی این محصول با قیمت در بازه زمانی (سال 97) 44 میلیون تومان وارد کشور می‌شد اما ما در آن برهه زمانی این محصول را به قیمت چهار میلیون و 400 هزار تومان وارد بازار کردیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ساغر فن پارس با اشاره به انجام دو سال تحقیقات بالینی در این خصوص و دریافت تأییدیه‌های لازم برای دستیابی به این موفقیت، تصریح کرد: با توجه به وضعیت کنونی شرکت می‌توانیم بیش 90 درصد از نیاز کشور را تأمین کنیم.

ساغریچیان افزود: گرچه ممکن است کیفیت دستگاه‌های خارجی بیشتر باشد اما خدمات پس از فروشی را نمی‌توان برای آن‌ها متصور شد به‌گونه‌ای که در حال حاضر در انبار بیمارستان‎ها دستگاه‌های چند میلیارد تومانی به دلیل نبود خدمات پس از فروش بلااستفاده باقی‎‌مانده‎ که متأسفانه خسارت زیادی را در حوزه تجهیزات پزشکی به کشور وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که دستگاه تولیدشده توسط این شرکت دارای ضمانت حداقل دوساله بوده و تا 10 سال نیز عملیات پشتیبانی ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ساغر فن پارس با تأکید بر اینکه ارائه خدمات پس از فروش در حوزه تجهیزات پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: متأسفانه مشکل این است که بیمارستان در تسویه بدهی خود با شرکت‌های دانش‌بنیان تعلل می‌کنند حال آنکه توان مالی شرکت‌های دانش‌بنیان به حدی نیست که بتوان سرمایه در گردش را جایگزین کنند.

ساغریچیان در خصوص حمایت‌های صورت گرفته از سوی پارک علم و فناوری استان همدان، گفت: پارک در حوزه حمایتی کوتاهی نداشته اما مشکل این است که ما حمایت را در حوزه اعطای تسهیلات می‌بینیم در حالی که پرداخت وام‌های کلان و جزئی مشکلی را از یک شرکت دانش‌بنیان حل نمی‌کند.

وی ادامه داد: راه‌حل مشکل این شرکت‌ها تضمین فروش محصولات است چراکه اگر از فروش محصول و بازگشت سرمایه اطمینان داشته باشیم حتی من نوعی حاضر می‌شوم برای سرمایه اولیه، خانه‌ام را بفروشم تا به دریافت تسهیلات نیاز پیدا نکنم اما متأسفانه این روزها تنها بر طبل پرداخت تسهیلات به‎عنوان مشکلات این عرصه می‌کوبند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ساغر فن پارس با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر اگر هم خریدی از محصولات این شرکت‌ها شود هزینه آن با تأخیر چندساله پرداخت می‌شود، گفت: به‌طور مثال در حال حاضر بنده تقریباً از تمامی مراکز دندانپزشکی و بیمارستان‌ها طلبکار هستم.

ساغریچیان با تأکید بر وجود مشکل در حوزه فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، افزود: تا زمانی که دولت گامی در راستای خرید تضمینی محصولات ما برندارد دیگر حمایت‌ها به معنای درجا زدن و شعار حمایت از تولیدات دانش‌بنیان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تضمین خرید محصول، انگیزه این‌گونه شرکت‌ها را برای حضور در بخش تولید محصولات ضروری کشور در پی خواهد داشت، اذعان کرد: باید با محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مانند خرید تضمینی کالاهای استراتژیک همچون گندم که خودکفایی را برای کشور در پی داشت برخورد کرد و یا اینکه در راستای تحقق شعار سال، دولت بخش‌های مختلف را ملزم به خرید محصولات تولید داخل کند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ساغر فن پارس همدان با بیان اینکه در پی شیوع کرونا و لزوم مبارزه جدی با این ویروس فراگیر و پرمخاطره و با توجه به نیاز گسترده کشور به اقلام بهداشتی، تولید محصولات فناورانه لباس کاورال ایزوله در دستور کار تولید این شرکت قرار گرفت ابراز کرد: در تولید این محصول تمام ویژگی لازم جهت ارتقای کیفیت را در نظر گرفته‌ایم، زیرا این محصول با سلامت تلاشگران عرضه بهداشت و درمان در ارتباط است و هرگونه عیب و نقصی در تولید این محصول، موجب تحمل خسارات جدی در مبارزه با ویروس کرونا بود و شمار تولید این محصول در شرکت روزانه هزار عدد بود.

ساغریچیان در تشریح کیفیت ممتاز تولید این محصول بیان کرد: این محصول با مواد اولیه و دستگاه‌های به‌روز اروپایی با فناوری بالا و از مرغوب‌ترین پارچه، با لمینیت جهت ضد آب شدن آن و مطابق با استانداردهای به‌روز دنیا تولید و دوخت آن نیز کاملاً مرغوب و نفوذناپذیر بود.

وی گفت: چند نمونه ساخته شده از لباس کاورال ایزوله جهت تست بازار به کشور عراق ارسال شد که با توجه به کاهش آمار مبتلایان به این ویروس در کشور، تولیدات مازاد بر مصرف مراکز درمانی مبارزه با ویروس کرونا در داخل، با مجوزهای لازم جهت صادرات به کشور عراق فرستاده می‌شود البته هدف ما ابتدا تأمین نیازهای داخل کشور است و تنها مازاد تولید شرکت را برای صادرات به کشور عراق در نظر گرفته‌ایم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ساغر فن پارس با اشاره به اینکه نباید توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان را تنها در قالب شعار یک سال دید، ابراز کرد: مسئولان باید به این باور برسند که شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده ثروت از مسیر علم هستند.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد این حمایت‌ها به‌خوبی مشخص است که مسئولان دغدغه‌ها و مشکلات صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و باسابقه که سال‌ها پیش از شکل‌گیری عنوان دانش‌بنیانی تأسیس شدند را به‌خوبی شناسایی کردند. اما شاید تفاوت‌های کوچکی نظیر ناهمخوانی حمایت‌ها با نیاز و شرایط شرکت‌ها که طیف وسیعی را شکل می‌دهد و یا نبود ضمانت‌های اجرایی در همکاری‌های بین‌بخشی بزرگ‌ترین آفت‌هایی باشد که در نهایت منجر می‌شود این حمایت‌ها کمتر به نتیجه مطلوب و هدف اصلی خود برسند.

شناسه خبر 55475