شناسه خبر:55478
1401/2/28 10:05:20

سپهرغرب، گروه ورزشی: ورزش سه‌گانه یکی از رشته‌های نوپا در جهان و کشورمان بوده که از قدمت زیادی برخوردار نیست و در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین نیز طبیعتاً خبرهای کمتری از آن می‌شنیدیم؛ اما سرپرست و مدیریت جدید این رشته ورزشی در دیار هگمتانه به دنبال توسعه و پیشرفت است.

با نگاهی به تاریخچه ترای اتلون (ورزش سه‌گانه)، می‌بینیم نخستین‌باری که این رشته ورزشی به‌صورت رسمی معرفی شد، سال 1974 میلادی بود. درنتیجه، ورزش سه‌گانه یک ورزش کهن و قدیمی نیست و به‌تازگی معرفی شده است.

هنگامی که ورزش سه‌گانه برای نخستین‌بار در سال 1974 میلادی انجام شد، 46 نفر شرکت‌کننده داشت. این ورزش از همان ابتدا تبدیل به یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در حوزه‌ سرعت و استقامت شد و طرفداران آن در جهان روزبه‌روز افزایش یافتند.

این رشته شامل یک‌هزار و 500 متر شنا، 40 کیلومتر دوچرخه‌سواری و 10 کیلومتر دو صحرانوردی است که به‌صورت متوالی و پی‌درپی انجام می‌شود و امروز یکی از رشته‌های المپیکی و پُرطرفدار جهان است.

اما این رشته ورزشی از چه زمانی وارد کشورمان شد، این رشته از سال 1380 توسط بهرام افشارزاده دبیرکل کمیته ملی المپیک به‌عنوان کمیته ورزش سه‌گانه در زیرمجموعه فدراسیون دوومیدانی شروع به فعالیت کرد و در سال 1382 به‌عنوان انجمن ورزش سه‌گانه کشور به کنفدراسیون سه‌گانه آسیا معرفی شد.

سپس در سال 1385 سردار محمد علی صبور به‌عنوان سرپرست فدراسیون ورزش سه‌گانه منصوب و در بیست‌وسوم آبان‌ماه 1385 با اکثریت آرا به‌عنوان رئیس فدراسیون ورزش سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و در خردادماه 1386 با تلاش فراوان و تدوین اساسنامه مربوطه و ارسال آن به کنفدراسیون سه‌گانه آسیا به‌عنوان بیست‌ویکمین عضو آن کنفدراسیون انتخاب شد.

در استان همدان نیز این رشته ورزشی تا به امروز از سازماندهی و تشکیلات خوبی برخوردار نبوده و سال‌ها حتی در سکوت و خاموشی به‌سر می‌برده، اما به‌تازگی با ورود مسعود پورصالحی از مدیران توانمند استان برای سرپرستی این هیئت ورزشی شاهد تحرکات خوبی در این رشته ورزشی هستیم.

برای جویا شدن از شرایط این رشته ورزشی به گفت‌وگو با سرپرست هیئت سه‌گانه استان همدان نشستیم.

   از تمام ظرفیت برای توسعه هیئت ورزش سه‌گانه همدان استفاده خواهیم کرد

مسعود پورصالحی در گفت‌وگو با روزنامه سپهرغرب با اشاره به ورود به عرصه مدیریت هیئت‌های ورزشی استان همدان، اظهار کرد: امروز جامعه ما نیاز به امید و نشاط اجتماعی در بین قشر عظیم جوانان دارد و یکی از گزینه‌ها برای تحقق این امر توسعه هیئت‌های ورزشی است.

وی افزود: باید تلاش کنیم که تمامی هیئت‌های ورزشی ما از رکود و رخوت خارج شوند و باید بپذیریم ورزش تنها مختص به چند رشته ورزشی خاص نمی‌شود و باید تمام سلیقه‌های جوانان را درنظر بگیریم؛ به همین دلیل بنده برای احیای یکی از هیئت‌های ورزشی استان همدان که هیئت ورزش سه‌گانه باشد، ورود کردم.

سرپرست هیئت ورزش سه‌گانه استان همدان با بیان اینکه ورزش سه‌گانه یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در سطح جهان است، بیان کرد: ورزش سه‌گانه یک ورزش کهن و قدیمی نیست و از سال 1974 میلادی به‌صورت رسمی به جهان معرفی شد و توانست به یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها تبدیل شود.

پورصالحی خاطرنشان کرد: ورزش سه‌گانه، یک نوع ورزش ترکیبی بوده که از سه بخش اصلی تشکیل شده است.

وی با اشاره به تعریف ورزش سه‌گانه، بیان کرد: بخش نخست این رشته شنا کردن است. شنا، از ورزش‌های محبوب در زمینه استقامت و سرعت بوده؛ پس از اینکه ورزشکاران یک مسافت طولانی را شنا کردند، باید از آب بیرون بیایند و وارد بخش دوم این ورزش شوند.

سرپرست هیئت ورزش سه‌گانه عنوان کرد: بخش دوم ورزش سه‌گانه، دوچرخه‌سواری است. دوچرخه‌سواری یکی دیگر از ورزش‌هایی بوده که می‌تواند استقامت و سرعت افراد را به چالش بکشد، در بخش سوم پس از اینکه دوچرخه‌سواران مسافت مشخص‌شده را طی کردند، باید از دوچرخه پیاده شوند و به سمت خط پایان مسابقه بدوند. دویدن، یکی از ورزش‌هایی است که می‌توان آن را بدون پیش‌نیاز‌های خاصی انجام داد و برای سلامتی و استقامت بدن بسیار مفید است.

پورصالحی با اشاره به فواید این رشته ورزشی، بیان کرد: ورزش سه‌گانه یکی از بهترین ورزش‌های استقامتی است و می‌تواند حتی ورزشکاران حرفه‌ای را ازنظر استقامتی به چالش بکشد.

وی افزود: ازجمله فواید این رشته ورزشی افزایش استقامت بدنی، کاهش وزن و وارد شدن فشار به کل بدن است؛ بسیاری از ورزشکارها به دنبال یک برنامه‌ ورزشی هستند که بتواند کل بدن آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و به‌طور هم‌زمان، باعث بهتر شدن تمام بخش‌های بدن آن‌ها بشود. ورزش سه‌گانه می‌تواند به‌عنوان یک برنامه ورزشی انتخاب شود که می‌تواند کل عضلات بدن را درگیر کند.

سرپرست هیئت ورزش سه‌گانه با اشاره به المپیکی بودن این رشته ورزشی، تأکید کرد: طبق آمار رسمی کمیته بین‌المللی المپیک، این ورزش در زمره چهار رشته ورزشی پُرطرفدار بازی‌های المپیک قرار دارد.

پورصالحی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی لازم برای نشان‌آوری در این رشته انجام شود.

وی با بیان اینکه مدیریت هیئت سه‌گانه می‌تواند با همگانی با هیئت‌های دوومیدانی، شنا و شیرجه و دوچرخه‌سواری استعدادهای خوبی را در سطح استان شناسایی کند، گفت: با یک برنامه‌ریزی منسجم کوتاه‌مدت و بلندمدت تمام تلاش خود را برای رشد و توسعه این رشته ورزشی در استان همدان انجام خواهم داد.

سرپرست هیئت ورزش سه‌گانه استان همدان عنوان کرد: در ابتدا استعدادیابی که اصل و هدف هر رشته‌ای بوده را در دستور کار قرار می‌دهیم تا بتوانیم علاقه‌مندان به این رشته محبوب را جذب کنیم؛ امیدوارم بتوانیم قدم‌های مثبتی را با حمایت‌های دستگاه ورزش و مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان برداریم.

شناسه خبر 55478