شناسه خبر:55527
1401/3/1 09:09:08

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نظام استکبار می‌داند که اگر کشوری را بخواهد عقب نگه دارد، باید آن را ازنظر علمی، فنی و نوآوری عقب نگه دارد؛ بنابراین استکبار امروزه از رشد علمی کشورها جلوگیری می‌کند.

محمدعلی زلفی‌گل روز شنبه در نخستین همایش بین‌المللی نهضت ترجمه و انتشار مفاهیم ارزشی دفاع مقدس که در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، با اشاره به اهمیت میهمان در فرهنگ ایرانی اسلامی، اظهار کرد: ما معتقدیم روزی میهمان قبل از شرف حضور در منزل میزبان فرستاده می‌شود.

وی خطاب به دانشجویان خارجی افزود: بنابراین ما شما را میزبان خود می‌دانیم و بابت اینکه میهمان شما عزیزان هستیم، خرسندیم.

   دانشجویان امروز، مسئولان فردا هستند

این مقام مسئول با اشاره به اینکه همیشه به اساتید تأکید می‌کنم دانشجویان حاضر در کلاس شما با توجه به توانایی‌هایشان افراد بزرگی هستند، اذعان کرد: با این نگاه در کلاس حاضر شوید که برای مسئولان و مدیران کشور سخنرانی می‌کنید.

  آرزوهای بزرگ داشته باشید

وزیر علوم با اشاره به اینکه شما برای تحصیل علم از خانه و کشور خود دور شده‌اید، گفت: این دوری را در جوانی انتخاب کرده‌اید، پس آرزوهای بزرگ داشته و از خداوند بخواهید و تلاش کنید تا جزء بهترین‌های دنیا باشید.

   استکبار مانع پیشرفت علمی کشورها است

وی با اشاره به وضعیت ایران پیش از انقلاب، تصریح کرد: یک نظام ارباب رعیتی و دست‌نشاندگی توسط استکبار در جهان حاکم بود و اجازه پیشرفت به کشور را نمی‌داد؛ به‌طوری که وقتی جنگ شروع شد، ما حتی سیم خاردار نمی‌توانستیم تولید کنیم.

وزیر علوم اذعان کرد: نظام استکبار می‌داند که اگر کشوری را بخواهد عقب نگه دارد، باید آن را از نظر علمی، فنی و نوآوری عقب نگه داشته و بنابراین امروزه از رشد علمی کشورها جلوگیری می‌کند.

   کشوری که دانا باشد، بیگانه را نمی‌پذیرد

زلفی‌گل با اشاره به اینکه سعی کنید سفیران علمی کشور خود باشید، افزود: تا جایی که امکان دارد علم بیاموزید و کشور خود را به یک کشور علم‌محور تبدیل کنید؛ کشوری که دانا باشد، نفوذ بیگانه را نمی‌پذیرد.

وی با تأکید بر لزوم تعامل کشورهای جهان بر محور دانش، تصریح کرد: دیپلماسی علمی یک راه امنیت‌ساز برای همه جوامع بشری است.

   مملکتی آباد می‌شود که مردم دانا داشته باشد

وزیر علوم با اشاره به تلاش امیرکبیر برای پیشرفت ایران، گفت: وقتی کشور‌های بیگانه به اهداف این وزیر توانمند ایرانی پی بردند، چون بر سلاطین آن زمان تسلط داشتند، تصمیم به قتل او گرفتند.

وی در ادامه با اشاره به روایتی تاریخی، افزود: امیرکبیر در روزهای پایانی عمر خود معتقد بود مملکتی آباد و دارای امنیت خواهد بود که مردمی دانا داشته باشد.

   ایران در رتبه 15 علمی جهان

وزیر علوم در ادامه خطاب به دانشجویان خارجی گفت: ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه توانسته است موفقیت‌های بسیاری کسب کند و امروز در جهان رتبه 15 علمی را داشته باشد و بیش از 76 هزار سند علمی بین‌المللی ایجاد کرده که در راستای مرجعیت‌سازی علمی نشان‌دهنده موفقیت او است.

   توسعه نیاز به ذهن‌ها و اندیشه‌های توسعه‌یافته دارد

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بزرگ‌تر از این همایش فکری است که آن را به‌وجود آورده است، گفت: توسعه نیاز به ذهن‌ها و اندیشه‌های توسعه‌یافته دارد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به روند برنامه‌ریزی‌شده برای این جشنواره، افزود: امروز همدان در قامت پایتخت تاریخ و تمدن فکر و برنامه‌ریزی کرده و ثمره آن که آثار تولیدی شما دانشجویان است، هفت ماه دیگر به منصه ظهور می‌رسد.

   عدالت انسان را به مؤمن و غیر مؤمن تقسیم نمی‌کند

نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز در این مراسم اظهار کرد: آیا تمدن غربی و سازمان‌های بین‌المللی که دم از حقوق بشر می‌زنند، توانسته‌اند سعادت را برای بشر محقق کنند؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی ‌موثقی با مطرح کردن این سؤال که آیا رویکردهای دنیای غرب در برابر بشر واحد است؟ گفت: برخورد سازمان‌های بین‌المللی در مقابل ظلم عربستان به مردم یمن آیا همان برخوردی بود که با کشورهای غربی در اکراین وجود داشت؟ آیا می‌شود به تمدن غربی اعتماد کرد تا بشر را به سمنزل مقصود برساند؟ می‌خواهم شما با وجدان‌ها و یافته‌های خودتان به این سؤال جواب دهید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی بیان کرد: شاید تمدن غربی رفاه عمومی ایجاد کرده باشد، اما هیچگاه بشر را به آرامش نرسانده است و بالاترین آمار خودکشی را دارد.

وی با اشاره به اینکه چه باید کرد تا بشر امروز فارغ از دین و اندیشه‌های مذهبی‌اش نجات پیدا کند؟ افزود: چه باید کرد که در دنیا عدالت به معنای واقعی‌اش اجرا شود و به معنای حقیقی کلمه انسان کرامت داشته باشد؟

امام‌جمعه همدان با بیان اینکه اسلام آموزه‌ای را تحت عنوان کرامت انسانی در قرآن به ما یاد داده که می‌تواند نیاز بشر را برطرف کند، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) در تبیین چارچوب عدالت انسان را به مؤمن و غیر مؤمن تقسیم نمی‌کند و معتقد است عدالت باید برای همه اجرا شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه برگشت به معنویت تنها راه نجات بشر است، گفت: سیاست تمدن غربی حذف خداوند از زندگی‌‌ها است، زندگی که انسان در آن تبدیل به موجودی سردرگم می‌شود؛ درصورتی که راه سعادت بشر توجه به آیه «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» است.

وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال کشورگشایی و دخالت در امور دیگران نیستیم، یادآور شد: ما معتقدیم باید از مظلوم حمایت کرد و وحدت شیعه و سنی، بشر را از دست فرعون‌ها نجات خواهد داد.

   کتب ترجمه‌شده باعث تقویت فرهنگ ایثار و شهادت در داخل و خارج از کشور می‌شود

استاندار همدان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ترجمه میراث گران‌بهایی که از دوران دفاع مقدس برای ما به جا مانده بسیار ارزشمند است، گفت: یکی از مواردی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشتند، موضوع ثبت خاطرات و انتقال این میراث ارزشمند به نسل‌های بعد بوده که در خلال ادبیات و کتاب این اتفاق افتاده است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به دیدار خود با رئیس سازمان سینمایی کشور، ابراز کرد: پیشنهاد تولید فیلم‌‌هایی از زندگی رزمندگان دفاع مقدس همدان ارائه شد که اقدام بسیار خوبی در جهت انتقال فرهنگ ایثار و شهادت است.

این مقام مسئول با تأکید بر اثرگذاری کتاب، یادآور شد: آنچه که در فضای بصری و تولید فیلم اتفاق می‌افتاد، بسیار اثرگذارتر است.

وی با تأکید بر لزوم اقدام عاجل وزرات ارشاد در این خصوص، خاطرنشان کرد: در شرایطی که هیچ نیرو و ساختار منسجمی برای دفاع از کشور وجود نداشت و ازنظر شرایط نظامی در ضعیف‌ترین وضعیت بودیم، رزمندگان فقط با تکیه بر ایمان و اعتقاد به خداوند و با اتکا به معنویت موفق به پیروزی در جبهه حق علیه باطل شدند.

استاندار همدان در ادامه با تأکید بر انتقال معنویت به جامعه از طریق کلام امام خمینی (ره)، افزود: در طول تاریخ در جنگ‌های بسیاری بخش‌هایی از ایران از دست داده شد، اما در هشت سال دفاع مقدس با اتکا به نیروی الهی توانستیم یک انسجام بی‌مثال در مقابل دشمن ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: در شب‌های عملیات سربند «یا زهرا» و «یا زینب» بود که باعث قدرت الهی رزمندگان می‌شد تادر برابر دشمن بایستند و بتوانند این کشور را از وجود متجاوزان پاک کنند.

قاسمی‌فرزاد در ادامه گفت: خرمشهر با اتکا به ایمان، خلاقیت و توانمندی جوانان آزاد شد که باید ثبت و به دیگر ملت‌ها به‌عنوان نمونه و الگو انتقال داده شود.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت دفاع مقدس باید برای همه ملت‌ها بیان شود، ما به دنبال جنگ نبودیم، اما از خود دفاع کردیم و دانشجویانی که در ایران هستند می‌توانند سفیرانی باشند که فرهنگ ایثار و شهادت را به کشورهای خود منتقل کنند.

استاندار همدان با بیان اینکه همه آثار دفاع مقدس نفیس و ارزشمند هستند، متذکر شد: کتب ترجمه‌شده دفاع مقدس باعث تقویت فرهنگ ایثار و شهادت در داخل و خارج از کشور می‌شود.

   ما در دوران دفاع مقدس متفاوت فکر کردیم و متفاوت نتیجه گرفتیم

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان اظهار کرد: وجه تمایز دفاع مقدس با همه جنگ‌های دنیا در این چند جمله است که ما متفاوت فکر کردیم، متفاوت تصمیم گرفته و متفاوت هم نتیجه گرفتیم.

سردار سرتیپ دوم پاسدار مهدی ظفری‌ با تأکید بر اینکه همه دنیا می‌دانند ما با توپ و تانک پیروز نشدیم، بیان کرد: در دوران دفاع مقدس ما همه رزمندگان قهرمان بودند.

وی با اشاره به اینکه جنگ یک عرصه انسان‌ساز بود، ابراز کرد: در دوران دفاع مقدس سرمایه عظیمی از نیروی انسانی کارآمد برای کشور فراهم شد که بسیاری از مدیران امروز از رزمندگان آن دوران هستند.

سردار ظفری با اشاره به تقویت اخلاق انسانی در دوران دفاع مقدس، افزود: دفاع مقدس همه انسان‌ها را بزرگ کرد؛ این را با سندی از نامه یک دختر 9 ساله به رزمندگان که به حمایت از ارزش‌های جامعه خود پرداخت، بیان می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دختر مذکور پدر نداشت و 92 روز کار کرده بود تا بتواند برای رزمندگان نان خشک و بادام بفرستد، اذعان کرد: او در نامه‌اش قید کرده بود که از خدا می‌خواهم این هدیه را از یک یتیم قبول کند، این هدیه را پس ندهید و ما را به کربلا ببرید.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: امیدوارم خداوند به همگان این توفیق را بدهد که فدای بندگان پروردگار شوند و همه باید تلاش کنیم تا پیام‌رسان حقایق انسانی انقلاب اسلامی باشیم.

گفتنی است، در این مراسم از ترجمه سه عنوان کتاب با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امام‌جمعه و استاندار همدان رونمایی شد.این کتاب‌ها شامل «من رضا هستم» در وصف زندگینامه شهید داریوش (رضا) ساکی، «حاج‌جلال» در وصف زندگی پدر شهیدان حاجی‌بابایی و «الکرخ» در وصف شهید احمد روستایی بود.

شناسه خبر 55527