شناسه خبر:55588
1401/3/1 11:23:03

سپهرغرب، گروه اقتصادی: امروز در بورس کالا دو محصول وانت کارا در حالی معامله شدند که در مقایسه با قیمت کارخانه و بازار آزاد از قیمت جدیدی حکایت داشتند.

روز چهارشنبه گروه بهمن موتور با عرضه خودروی دو کابین و تک‌کابین کارا در رینگ معاملات فیزیکی بورس کالا توانست در مجموع 55 دستگاه از این خودرو را به فروش برساند. بر اساس آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالا طی معاملات امروز در مجموع 29 دستگاه کارای دو کابین با قیمت پایه 301 میلیون تومان و 26 دستگاه کارای تک‌کابین با قیمت پایه 291 میلیون تومان فروخته شد.

این در حالی است که با توجه به میزان عرضه، خریداران همچنان می‌توانند در سیستم مازاد عرضه (مچینگ) هم اقدام به خرید خودرو از بورس کالا کنند.

قیمت‌گذاری و عرضه این دو خودرو در بورس کالا در حالی است که این دو در کارخانه به ترتیب 251 میلیون و 269 هزار تومان قیمت دارند. از سوی دیگر، خودروی کارا تک‌کابین در بازار 368 میلیون و مدل دو کابین آن 390 میلیون تومان داد و ستد می‌شود.

اگرچه بر اساس اعلام مسئولان، هدف نهایی عرضه خودرو در بورس، عرضه همه ظرفیت تولید هر مدل در بورس کالا است، اما به‌نظر می‌رسد تا آن زمان برخی انواع خودروها سه قیمت متفاوت داشته باشند.

از نگاه کارشناسان بازار سرمایه، تجربه معاملات امروز خودروی کارا گروه بهمن موتور در بورس کالا حاوی چهار نکته کلیدی است که به‌نظر می‌رسد نیازمند توجه بازیگران بازار است. نخست اینکه تجربه عرضه خودرو کارا در بورس کالا نشان داد، برخلاف برخی نگاه‌ها و نگرانی‌ها مبنی بر احتمال ورود تقاضای کاذب به این معاملات، اما امروز خودرو در سازوکار عرضه و تقاضا و با منصفانه‌ترین روش و قیمت مورد معامله قرار گرفت.

دوم اینکه، در سمت عرضه گروه بهمن موتور به‌عنوان تولیدکننده توانست محصول خود را با قیمت تعادلی به بازار عرضه کند و در سمت تقاضا (خریداران) مصرف‌کننده هم با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد (حتی با لحاظ درنظر گرفتن مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، پلاک گذاری، بیمه شخص ثالث) محصول خود را خریداری کند.

سوم اینکه، سازوکارها در بورس کالا از یک قاعده اصلی پیروی می‌کند و آن، کشف قیمت براساس عرضه و تقاضاست و به همین دلیل تعادل بازار هم در همین سازوکار شکل می‌گیرد.

چهارم اینکه، در بورس کالا، معاملات در فضایی شفاف، تعادلی و به دور از حواله و اختلافات قیمتی رقم می‌خورد و منفعت این رویه به طور همزمان به تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌رسد.

در مقابل این دیدگاه اما برخی کارشناسان بازار خودرو معتقدند: عرضه خودرو در بورس نمی‌تواند باعث کاهش معنادار فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار شود. حل این موضوع به عرضه محصول متناسب با تقاضای مصرف‌کننده بستگی دارد. اگر میزان محصولاتی که روانه بازار می‌شوند کافی نباشد، عرضه در بورس نیز نمی‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو شود.

شناسه خبر 55588