شناسه خبر:55624
1401/3/1 13:14:48

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: برپایی نمایشگاه‌های تخصصی ومعرفی توانمندی‌های استان یکی از مولفه‌های توسعه تجارت خارجی در این استان است.

بختیار خلیقی روز پنجشنبه در دومین دوره نمایشگاه معرفی توانمندی‌های صنایع کوچک کردستان در گفت و گو با خبرنگاران استان یکی از مؤلفه‌ها و شاخص‌های توسعه تجارت خارجی را برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی خواند و اظهار کرد: هر سال تقویم نمایشگاهی استان تدوین و بعد از بررسی‌های انجام شده در کارگروه توسعه صادرات مصوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دومین دوره نمایشگاه معرفی توانمندی‌های صنایع کوچک استان 120 غرفه برپا شده است، افزود: در این نمایشگاه 87 واحد تولیدی شامل لوازم خانگی، تجهیزات ساختمانی، لوازم آرایشی، بهداشتی و پزشکی حضور دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: علاوه بر معرفی توانمندی‌های واحدهای صنعتی، حضور هیئت‌های تجاری خارجی و نشان دادن این ظرفیت‌ها به آن‌ها از دیگر اهداف برپایی این نمایشگاه است.

خلیقی با اشاره به اینکه تولید یکی از مؤلفه‌های رشد، پیشرفت و رفاه عمومی هر جامعه ای است، اظهار کرد: تولید علاوه بر رشد اقتصادی موجب افزایش اعتماد به نفس ملی هم خواهد شد.

وی به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش صنعت، معدن وتجارت استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 987 واحد صنعتی، 387 واحد معدنی و 85 هزار واحد صنفی در این استان وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: وجود 90 هزار بافنده فرش دستباف و 90 هزار مرزنشین ساکن در روستاهای تا شعاع 20 کیلومتری صفر مرزی دارای کارت بازرگانی مرزنشینان از دیگر ظرفیت‌های استان است.

خلیقی اضافه کرد: میزان اشتغال‌زایی حوزه صنعت استان 16 هزار نفر، معدن چهار هزار و 500 نفر و بخش تجارت هم 197 هزار نفر است.

وی یکی از مؤلفه‌های تحقق فرمان سال یعنی تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین را مراودات تجاری با کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف وزارت صمت افزایش تولید صادرات محور است که یکی از شاخص‌های تحقق این مهم تمرکز بر روی صادرات به کشورهای هدف است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه 92 درصد صادرات از مرزهای استان به کشور عراق به‌ویژه اقلیم کردستان انجام می‌شود، یادآور شد: بنابراین حمایت از واحدهای تولیدی صادرات محور از اولویت‌های سازمان صمت استان است.

دومین نمایشگاه معرفی توانمندی‌های صنایع کوچک کردستان از 26 تا 30 اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان در سنندج دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از ساعت 15 الی 22 از آن دیدن کنند.

شناسه خبر 55624