شناسه خبر:557
1397/6/25 18:28:45
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان تأکید کرد

کمبودی در اقلام دارویی نداریم

سپهرغرب، گروه استان‌ها - شکیبا کولیوند: رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با تأکید بر دستور علوم پزشکی مبنی بر تأمین اقلام دارویی، عنوان کرد: برای یک سال آینده همدان،430 قلم دارویی که در حیطه مرکز بهداشت است خریداری‌شده و کمبودی در اقلام دارویی نداریم.
در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان همدان که روز گذشته در سالن جلسات شهدای دولت فرمانداری همدان برگزار شد، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری همدان به نگرانی‌های موجود در خصوص امراض جدید در حوزه بیماری‌های غیر واگیر اشاره کرد و گفت: کم‌تحرکی و مصرف مواد غذایی آسیب‌رسان ازجمله علت‌هایی است که بایستی به آن‌ها توجه ویژه کرد.
علی‌اصغر ناظری‌پور با بیان این موضوع اقدامات مرکز بهداشت همدان در خصوص مدیریت پسماندهای عفونی را مناسب برشمرد و اظهار کرد: علاوه بر این مورد، شاهد جمع‌آوری فروش طیور در دباغ‌خانه همدان بوده‌ایم که این امر با همکاری شهرداری، دامپزشکی و اتحادیه مربوطه انجام پذیرفته‎است.
وی با بیان این موضوع به اعلام آمادگی دامپزشکی اشاره کرد و افزود: تیم‌های نظارتی برای ذبح شرعی ورود پیداکرده و از سوی مرکز بهداشت نیز شاهد نظارت و دقت عمل‌ بیشتر بر فعالیت ایستگاه‌های صلواتی و توزیع نذورات هستیم.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری همدان در ادامه به مشکل داروهای بیهوشی بیمارستان بعثت همدان اشاره کرد و خواستار نظارت و رصد جدی‌تر سازمان معاونت غذا و دارو به‌عنوان سازمان تخصصی شد تا نظارت و رصد تأمین اقلام دارویی در همدان را جدیت بخشد.
ناظری‌پور در تأیید نقش برنامه‌های آموزشی صداوسیما در تغییر الگو و سبک زندگی مردم به سمت سبک زندگی سالم، خواستار به‌روز سازی آگهی‎های تبلیغاتی تلویزیون و تخصصی شدن آن‌ها شد و تبیین کرد: مرکز بهداشت همدان با صداوسیمای مرکز استان هماهنگ باشد و بسته‎هایی برای محتوای مناسب این برنامه‌ها ارائه کنند تا مسائل مربوط به حوزه سلامت و تحرک به‌صورت عمومی در بین مردم همدان مطرح شود.
      افزایش میزان تحرک‌های عمومی با فرهنگ‌سازی محقق می‌شود
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان نیز در ادامه با اشاره به فراگیر شدن بیماری‌های غیر واگیر در کشور، تصریح کرد: بایستی در راستای افزایش میزان تحرک‌های عمومی قدم برداشت و به‌نوعی سبک زندگی مردم را اصلاح کرد.
محمد خیراندیش با تأکید بر وضعیت نامناسب سلامت مردان از صداوسیمای همدان خواست تا به‌نوعی برنامه‌های مربوط به سلامت را در برنامه‌های خود بگنجاند.
وی با اشاره به افزایش میزان مرگ‌ومیر به سبب کاهش تحرک فیزیکی بر برنامه‌های خود مراقبتی تأکید کرد و گفت: بایستی از ظرفیت‌های ادارات در حوزه سلامت بهره برد و از سویی با فعال‌سازی محلات، شورای سلامت و کانون محلات نیز به‌نوعی قدم‌های مناسبی در این راه برداشت.
خیراندیش با اشاره به رشد فزاینده چاقی و عوارض آن در شیوع بیماری‌هایی چون سکته قلبی بر غذاهای آسیب‌رسان تأکید و اذعان کرد: همه این‌ها منجر به مشکلات جدی برای مردم شده که در این راستا بحث‌های خود مراقبتی مطرح شده که در طرح تحول سلامت نیز تأکیدات ویژه‌ای بر آن است.
وی با بیان این موضوع ادامه داد: بایستی در این راه برای بهبود آموزش‌های شهروندی قدم برداشت.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با تأکید بر دستور علوم پزشکی مبنی بر تأمین اقلام دارویی، عنوان کرد: برای یک سال آینده همدان،430 قلم دارویی که در حیطه مرکز بهداشت است خریداری‌شده و کمبودی در اقلام دارویی نداریم.
      برای شش ماه داروها تأمین‌ شده‌است
رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو همدان نیز در ادامه با تأکید بر اینکه کمبودی در زمینه دارو در همدان وجود ندارد، تصریح کرد: در معاونت غذا و دارو طبق بررسی سامانه‌ای تمامی اقلام داروها در داروخانه‌ها رصد می‌شود و خوشبختانه مشکلی برای تهیه دارو برای شهروندان همدانی وجود ندارد.
محمد کاظم‌زاده با بیان این موضوع اظهار کرد: برای شش ماه داروها تأمین‌شده و کمبودی در این زمینه برای استان همدان وجود ندارد و از طرفی دارو جز تحریم‌ها نیست اما به سبب آن شاهد تأثیراتی بر روی وضعیت دارو هستیم که در این راستا سازمان غذا و دارو اقلام مختلف دارویی را تدارک دیده‌است.
وی با بیان این موضوع به انبار کردن دارو از سوی مردم اشاره کرد و گفت: متأسفانه مردم فکر می‌کنند کمبود دارو داریم و اقدام به انبار کردن دارو در منازل خود می‎کنند.
کاظم‌زاده با اشاره به سامانه 1490 عنوان کرد که این سامانه به‌صورت شبانه‌روزی مردم را در تهیه دارو راهنمایی می‌کند تا در این خصوص مشکلی نداشته باشند.
رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو همدان با اشاره به اینکه داروخانه‌ها سالم‌ترین بخش عرضه لوازم‌آرایشی و بهداشتی هستند، ابراز کرد: 80 درصد لوازم‌آرایشی و بهداشتی قاچاق از فروشگاه‌ها و اصناف گرفته‌شده که چنین مواردی در داروخانه‌ها بسیار موردی و جزئی بوده‎است.
      احداث شهرک سبزی همدان منتفی شد
در ادامه، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان همدان نیز با اشاره به وضعیت مزارع سبزی‌کاری‌ همدان به نظارت‌ها بر آبیاری‌های نامناسب و آلوده اشاره و بیان کرد: همدان در خصوص سبزی‌های آلوده مشکلی ندارد و اگر مواردی از این سبزی‌کاری‌ها وجود داشته باشد انگشت‌شمار بوده و با آن‌ها برخورد می‌شود.
حسین فضلی با بیان اینکه در تأمین سبزی برای شهروندان همدانی با مشکل مواجهیم، افزود: بخشی از سبزی‌ها از سایر شهرها به همدان وارد می‌شود که نحوه آبیاری و تولید آن‌ها مسئله‎دار است.
وی در این راستا پاگرفتن مجتمع کشت سبزی‌ در همدان را بی‌اهمیت دانست و عنوان کرد: این مجتمع نیازی به ساخت ندارد و درواقع باید گفت که این مجتمع به نتیجه نمی‌رسد و احداث شهرک سبزی منتفی شده‎است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان همدان در پایان به کاهش استفاده 20 تُنی از سموم در محصولات کشاورزی در همدان اشاره کرد.
     6 و نیم هکتار از مزارع سبزی‌کاری آلوده همدان امحا شد
مسؤول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان نیز با اشاره به اینکه بایستی از ظرفیت ادارات و بخش‌های عمومی و خصوصی در حوزه سلامت بهره گرفت، ادامه داد: در این راه هماهنگی‌هایی برای استفاده از فرهنگسراهای شهرداری همدان صورت گرفته‎است و از سویی رابطان سلامت ادارات نیز بایستی با سازمان‌های مردم‌نهادی که در حوزه ورزش فعال هستند، هماهنگ و در ارتباط باشند.
حسین خالقی‌مجد با بیان این موضوع خواستار بهره‌گیری از ظرفیت مدیران باشگاه‌های خصوصی و سفیران سلامت محلات شد و اظهار کرد: در این راستا بایستی شهروندانی که دارای ریز فاکتورهای تأثیرگذار بر سلامت هستند به باشگاه‌های خصوصی با درنظر گرفتن تخفیفاتی فرستاده شوند و به‌نوعی در بخش ارتقای ورزش همگانی قدم برداشت.
وی در خصوص آبیاری‌ زمین‌ها و مزارع سبزی‌کاری همدان با آب‌های آلوده نیز گفت: دستگاه‌های مربوطه در این موضوع ورود پیداکرده‌اند و این بررسی‌ها از سال 95 تاکنون در دستور کار بوده‎است.
خالقی‌مجد با اشاره به اینکه این موضوع در دادگستری با عنوان وقوع جرم ثبت‌شده، تصریح کرد: پیگیری‌های به‌عمل‌آمده نشان دهنده کاهش این موارد بوده به‌نوعی که امسال هشت سبزی‌کار به دادستانی فرستاده‌شده، درحالی‌که این تعداد 56 نفر در سال 95 و در سال 96، 19 نفر بوده‌است.
وی با اشاره به امحای محصولات سبزی و صیفی آلوده در همدان، اذعان کرد: در این راستا امحای محصولات سبزی و صیفی آلوده به میزان 6 و نیم هکتار در سال جاری و 16 هکتار در سال گذشته در همدان انجام گرفت.
خالقی‎مجد در ادامه با اشاره به تغییر کاربری زمین سبزی‌کاری حاشیه بلوار آیت الله نجفی همدان از کشاورزی به مسکونی، افزود: علاوه بر این مورد، دو حلقه چاه نیز برای حصار علی‌آباد کوی فرهنگیان حفر شد و از سویی شاهد مسدودسازی مسیر فاضلاب این منطقه نیز بوده‌ایم که در این راستا مداخلات آبفای همدان و تشکیل تیم‌های گشت و بازرسی نقش بسزایی در کاهش روند رشد و فروش سبزی‌های آلوده داشته‌است.
مسؤول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان به برنامه‌های آموزش شهروندی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در این راستا کشاورزان به اصلاح الگوی کشت ترغیب شده‌اند.

 

شناسه خبر 557