شناسه خبر:55739
1401/3/3 10:09:50
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:

احداث 3 واحد فرآوری سیب زمینی در شهرستان بهار

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سه واحد فرآوری سیب زمینی در شهرستان بهار درحال احداث است که بهره‌برداری از این سه واحد ارزش‌افزوده خوبی به دنبال دارد و در کاهش ضایعات سیب زمینی اثرگذار است.

شهرستان بهار یکی از قطب‌های کشاورزی استان همدان است که در بخش‌های زراعی، دامی و صنایع تبدیلی موفق عمل کرده و از شهرستان‌های پیشرو استان است.

در راستای معرفی توانمندی‌های کشاورزی شهرستان بهار، تور رسانه‌ای بازدید از گلستان گل محمدی در روستای گنج‌تپه و دو واحد شوریجات و ترشیجات صالحی پیمان و خوش‌طعم بهار با حضور خبرنگاران برگزار شد.

در این بازدید فرماندار بهار با اشاره به کشت گیاهان کم‌آب‌بر، گفت: با توجه به شرایط تغییرات اقلیمی و کمبود منابع آب، کشت محصولات کم‌آب‌بر در دستور کار قرار گیرد.

روح‌الله نباتی اضافه کرد: دولت از صنایع تبدیلی و صنایع کشاورزی کم‌آب‌بر و کشت‌های گلخانه‌ای حمایت می‌کند و طرح‌های حمایتی در این راستا به کشاورزان ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد: شهرستان بهار ظرفیت خوبی برای ورود سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنایع تبدیلی، صنایع تکمیلی، بسته‌بندی، برندینگ و صادرات دارد.

این مقام مسئول ابراز کرد: کشاورزان با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان در جریان دستورالعمل‌ها و طرح‌ها قرار گیرند و کشاورزی شهرستان را به سمت کشاورزی مدرن، مکانیزه و کم‌آب‌بر و با ارزش‌افزوده و بهره‌وری بالا هدایت کنند‌.

مدیرعامل صنایع تبدیلی اخوان صالحی‌پیمان نیز گفت: برای ترویج کشت محصولات کم‌آب‌بر و تغییر الگوی کشت در کنار شوریجات و ترشیجات مزرعه را به گلستان تبدیل کردیم.

محمدعلی صالحی‌پیمان افزود: سطح زیر کشت گلستان گل محمدی 27 هکتار بوده که میزان برداشت محصول میانگین چهار تُن گل در هکتار است و گلاب‌گیری و صنایع تبدیلی در کنار مجموعه قرار دارد.

وی اضافه کرد: گل محمدی نیروی انسانی بسیار زیادی نیاز دارد؛ به‌طوری که در طول یک ماه برداشت برای هر یک هکتار، 10 تا 15 نفر نیروی انسانی نیاز است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: امسال علاوه‌بر حفظ سرمایه‌گذاری موجود و حمایت و هدایت آن، باید رشد 8.7 درصدی در بخش کشاورزی استان داشته باشیم و رسیدن به رشد، حرکت‌های جدیدتری می‌طلبد.

محمدرضا شهسواری اضافه کرد: در حمایت از سرمایه‌گذاری در قالب تبصره 18، تسهیلاتی در اختیار طرح‌های تولیدی واجد شرایط و محرک اقتصادی قرار می‌گیرد و شاهد سرمایه‌گذاری خواهیم بود.

شهسواری بیان کرد: ایجاد واحدهای جدید در راستای ایجاد اشتغال جدید و تحقق رشد 8.7 درصدی در استان، احیای واحدهای مشکل‌دار تعطیل و تقویت واحد‌هایی که با ظرفیت پایین کار می‌کنند و توسعه واحدهای موجود و افزایش ظرفیت آنان، ازجمله محورهای درحال پیگیری در استان است.

شهسواری اضافه کرد: ما مکلف هستیم 20 درصد از اراضی و ظرفیت‌های اقتصادی را تحت نفوذ مباحث دانش‌بنیان قرار دهیم و واحدهایی که می‌توانند برنامه دانش‌بنیان را پذیرا باشند، وارد این حوزه کنیم.

وی با اشاره به تعهد اشتغال سال جاری، گفت: در سال جاری سه هزار و 200 نفر تعهد اشتغال سازمان جهاد کشاورزی استان است و تعهد سال گذشته این سازمان 110 درصد تحقق یافت.

شهسواری افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی استان از فناوری استفاده می‌کنند و بیش از 45 واحد تولیدی در سطح استان با مجوز جهاد کشاورزی شرکت فناور محسوب می‌شوند که تلاش در جهت توسعه برای رسیدن به پایه شرکت دانش‌بنیان صورت می‌گیرد.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: کشت و توسعه گیاهان دارویی در اولویت قرار دارد و سالانه 500 میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی از کشور وجود دارد که اگر بتوانیم گیاهان دارویی را فرآوری کنیم، این رقم در بازه زمانی پنج سال به دو میلیارد دلار خواهد رسید.

حسن محمدی افزود: بهار از شهرستان‌های پیشرو استان در حوزه صنایع تبدیلی است؛ به‌طوری که از 442 واحد صنایع تبدیلی استان با توان جذب 4.5 میلیون تُن محصولات خام کشاورزی، 123 واحد در شهرستان بهار است.

وی اظهار کرد: تعداد 179 طرح صنایع تبدیلی با دو هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه در استان درحال احداث است که پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد دارد.

محمدی اعلام کرد: سه واحد فرآوری سیب زمینی در شهرستان بهار درحال احداث است که بهره‌برداری از این سه واحد ارزش‌افزوده خوبی به دنبال دارد و در کاهش ضایعات سیب زمینی اثرگذار است.

وی اظهار کرد: پروانه بهره‌برداری 88 واحد سردخانه با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومان و ظرفیت ذخیره‌سازی 250 هزار تُن در استان صادر شده که از این رقم 57 فقره در شهرستان بهار است.

شناسه خبر 55739