شناسه خبر:55740
1401/3/3 10:12:10
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان خبرداد:

تکمیل سایت جدید نمایشگاه بین‌المللی همدان با 21 میلیارد تومان هزینه

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان گفت: برای تکمیل سایت جدید نمایشگاه بین‌المللی همدان 21 میلیارد تومان هزینه شده است و حدود 10 میلیارد دیگر هم برای فاز یک هزینه خواهد شد.

حمید گلی‌پور در نشست خبری دوشنبه دوم خردادماه اظهار کرد: سال 98 بیشترین نمایشگاه‌ها در تاریخ نمایشگاه‌های استان همدان برگزار شد؛ همچنین در این سال موفق به برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی خود با عنوان توانمندی‌های جمهوری اسلامی در سلیمانیه عراق شدیم.

وی با بیان اینکه 150 واحد در این نمایشگاه حضور یافتند که تعداد 15 واحد از آن‌ها همدانی بودند، افزود: در این برنامه متوجه شدیم صنعت همدان نتوانسته واحدهای بزرگ نمایشگاهی تولید کند و نیز خود نمایشگاه و سازمان‌های ذی‌ربط هم نتوانسته‌اند صنعت استان را نمایشگاهی کنند.

گلی‌پور اضافه کرد: در اواخر سال 98 با شیوع کرونا ضربه مهلکی به صنعت نمایشگاهی کل دنیا وارد شد و با بزرگ‌ترین مشکل مواجه شدند و تقریباً تمام‌ نمایشگاه‌های دنیا را این ویروس به تعطیلی کشاند.

وی با توضیح اینکه سال 99، 28 نمایشگاه‌ مختلف ورشکست شدند، تصریح کرد: در همدان به لطف خدا موفق شدیم با همکاری وزارت بهداشت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مخصوص در 12 سالن نمایشگاه برگزار کنیم و جزء چهار استانی باشیم که تعدیل نیرو نداشته است.

گلی‌پور درخصوص سال 1400 بیان کرد: در این سال موفق به برگزاری بیش از 12 نمایشگاه شده‌ایم؛ البته این نمایشگاه‌ها کیفیت لازم‌ و مد نظر ما را نداشت و صرفاً برای کمک به صنایع و سرپا نگه داشتن خودمان بود.

وی عنوان کرد: از سال 93 در این محل اقداماتی شده بود و به‌خاطر مشکلات مالی و عدم مشخص بودن منابع برای ساخت، تعطیل شده بود که سال 1400 موفق به تعریف منابع آن شدیم.

این مقام مسئول با اشاره به کمک 9 میلیارد و 500 میلیون تومانی سهامداران این نمایشگاه، گفت: منابعی را از سازمان‌ توسعه و تجارت بلاعوض دریافت کرده‌ایم و همچنین کمک‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران یک میلیارد و 800 میلیون تومان به‌صورت بلاعوض بوده است.

گلی‌پور با اشاره به حجم زیاد کاری، اذعان کرد: این موضوع کار فوق‌العاده سختی بود که در زمینی به وسعت 20 هکتار (که در مصوبه هیئت دولت سال 90 دولت احمدی‌نژاد بود) این زمین واگذار شده؛ در فاز نخست آن سالن اصلی به مساحت هشت هزار متر مربع و یک‌هزار متر مربع هم قسمت اداری طراحی شده است.

وی با اشاره به طراحی یک‌هزار متر مربع پارکینگ در فاز نخست، گفت: چیزی حدود هشت هزار متر مربع فضای باز نمایشگاهی در فاز نخست درنظر گرفته شده است. این نمایشگاه تقریباً بزرگ‌ترین‌ نمایشگاه در غرب کشور بوده و کار فاز دوم آن به‌زودی آغاز خواهد شد که هماهنگی ‌های لازم آن انجام شده است تا بتوانیم در سه چهار ماه آینده این فاز را شروع کنیم.

   افتتاحیه رسمی نمایشگاه در 40 روز آینده به‌صورت ملی خواهد بود

گلی‌پور با اشاره به نواقصی مانند آسفالت نبودن فضای پارکینگ، اذعان کرد: طی دو یا سه ماه آینده پارکینگ آسفالت خواهد شد و طراحی پارک اقوام که نخستین‌بار در ایران خواهد بود، اجرا خواهد شد. شروع به کار نمایشگاه گل و گیاه به‌صورت آزمایشی است و افتتاحیه جدید محسوب نمی‌شود؛ افتتاحیه رسمی در 40 روز آینده به‌صورت ملی خواهد بود.

   همدان به‌عنوان نمونه آزمایشی نمایشگاهی غرب کشور

وی افزود: با شکل‌گیری این نمایشگاه همدان به نمونه آزمایشی نمایشگاهی غرب کشور تبدیل می‌شود و سیاست‌گذاری‌ها به‌صورتی خواهد شد که بیشتر نمایشگاه‌های تخصصی در این فضا برگزار خواهند شد و نمایشگاه‌های عمومی نخواهیم داشت تا به صنعت استان نیز کمک شود. بعضی از نمایشگاه‌ها در تمام استان‌ها برگزار نمی‌شود، مثل نمایشگاه صنعت برق که این نمایشگاه و نیز صنعت الکامپ را خواهیم داشت. در تقویمی که درنظر گرفته‌ایم 25 نمایشگاه طراحی شده که به دنبال افزایش آن هستیم.

گلی‌پور اذعان کرد: کاربری سخت‌افزاری این نمایشگاه تخصصی و حرفه‌ای است؛ سایت قبلی این کاربری تخصصی را نداشت. ما درواقع در تمام سال‌های گذشته مجری همه نمایشگاه‌های خودمان بوده‌ایم که این سیاست را تغییر دادیم و کار را به مجری‌های ملی واگذار کردیم.

   تغییر در نحوه تبلیغات برای برگزاری نمایشگاه‌ها

وی اشاره کرد: درخصوص تبلیغات نیز تغییرات مهمی به‌وجود خواهد آمد و نمایشگاه هفته آتی آخرین نمایشگاهی است که برای تبلیغات آن از کارتن‌پلاست استفاده خواهد شد. در آینده تبلیغات به‌صورت حرفه‌ای خواهد بود و از بیلبوردها و سایر امکانات استفاده خواهد شد.

گلی‌پور گفت: در گذشته 70 درصد اطلاع‌رسانی‌ها با کارتن‌پلاست بوده و برای ما کار سختی است که این نحوه تبلیغ را کنار بگذاریم، اما دیروز این تصمیم را گرفتیم که تبلیغاتمان کاملاً حرفه‌ای شود. برای این کار 21 میلیارد تومان هزینه شده است و حدود 10 میلیارد دیگر هم برای فاز یک هزینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه حجم خاک‌برداری این مجموعه پنج هزار و 400 متر مکعب طی یک‌ سال بوده، اذعان کرد: هفت هزار و 200 تُن بیس‌ریزی داشته‌ایم، 550 متر جدول‌کشی، یک‌هزار متر مربع سنگ‌فرش که یک کیلومتر پیاده‌سازی بوده، 520 متر نصب سنگ، 60 متر مکعب اجرای بتن فضای باز و 950 متر بتن‌ریزی سالن اصلی؛ همچنین تأسیسات آب، برق و مخابرات در اسرع وقت و با همکاری ادارات مربوطه تکمیل شد.

گلی‌پور تصریح کرد: در سایت جدید نمایشگاه مکانی برای مطبوعات درنظر گرفته شده است و ما از برگزاری نمایشگاه مطبوعات در کنار سایر نمایشگاه‌های فرهنگی دیگر نیز استقبال خواهیم کرد.

شناسه خبر 55740