شناسه خبر:55743
1401/3/3 10:15:26

سپهرغرب، گروه خبر: بنا بود چندی پیش پایگاه انتقال خون شهرستان دهلران که نیاز مبرم مردم این دیار است افتتاح شود اما با وجود وعده‌های مسئولان همچنان این وعده سال‌ها روی زمین مانده و احداث نشده است.

اگر نگاهی به استان ایلام کنیم جز استان‌هایی به‌شمار می‌آید که تصادفات جاده‌ای و همچنین حوادث غیر پیش‌بینی شده متعددی در آن رخ می‌دهد؛ برای حساس‌ترین شرایط باید در برخی از مناطق دور از مرکز استان امکانات و تجهیزات متناسب با آن منطقه آماده باشد.

شهرستان دهلران یک منطقه عملیاتی بوده که لحظه انفجار مواد منفجره ناشی از جنگ ممکن است افرادی را به کام مرگ کشاند یا جراحت‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای به دنبال جاده نامناسب در این شهرستان به وقوع بپیوندد، در چنین موقعیت بحرانی برای نجات افراد تا رسیدن به مرکز استان ممکن است که نیازمند تزریق خون باشند.

سازمان انتقال خون وظیفه تأمین خون را برعهده دارد؛ در شهرستان دهلران اگر مردم بخواهند خون اهدا کنند مکانی وجود ندارد، مدیران سابق انتقال خون وعده ایجاد پایگاه انتقال خون در شهرستان دهلران را دادند اما به دست فراموشی سپرده شده است.

  شهرستان دهلران جر نقاط حادثه‌خیر استان است

امیدی یکی از شهروندان دهلران گفت: شهرستان دهلران جز نقاط تصادف خیز و دورترین شهرستان به مرکز استان ایلام است هرگونه اتفاق ناگواری رخ دهد جان افراد به سرعت در خطر می‌افتد مگر اینکه در سریعترین زمان و به‌صورت هوایی به مرکز استان منتقل شود.

وی افزود: یکی از عوامل اصلی مرگ، تصادفات جاده‌ای در شهرستان ناشی از خونریزی‌های سختی که به وقوع می‌پیوندد که باید خون به افراد آسیب‌دیده تزریق شود اما هیچ مکانی برای دریافت خون در شهرستان وجود ندارد که این یکی از مطالبات مردم شهرستان دهلران است.

  شهرستان دهلران منطقه عملیاتی است

محمدی یکی دیگر از شهروندان دهلرانی گفت: شهرستان دهلران منطقه عملیاتی است که عشایر این شهرستان برای چرای دام‌های خود آن‌ها را به برخی از مناطق می‌برند اما هنوز مواد منفجره ناشی از جنگ در این شهرستان باقی مانده که عشایر این شهرستان را تهدید می‌کند.

وی افزود: هر از چند گاهی در اخبار و رسانه‌ها می‌شنویم که انفجار مواد منفجره باعث قطع عضو افرادی می‌شود و بعد از مدتی به علت خونریزی شدید این افراد به شهادت می‌رسند اگر پایگاه انتقال خون در شهرستان‌های مرزی به‌خصوص در شهرستان دهلران وجود داشته باشد؛ می‌توان با اهدای خون جان این افراد را نجات داد.

این شهرستان دهلرانی در ادامه گفت: سال‌ها پیش مسئولان انتقال خون استان وعده احداث پایگاه انتقال خون را در شهرستان دهلران دادند اما از آن زمان تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است که این گلایه نسبت به آن‌ها وارد است و امیدواریم این مسئله هر چه زودتر برطرف شود.

  احداث دو پایگاه انتقال خون در دهلران و ایوان

سرپرست سازمان انتقال خون استان ایلام گفت: قرار بر این است که دو پایگاه ثابت انتقال خون در شهرستان‌های ایوان و دهلران ساخته شود و به‌دنبال طی کردن مراحل اداری انجام این کار هستیم.

لیلی عاصم‌آبادی افزود: در مورد پایگاه انتقال خون در شهرستان دهلران طی مذاکراتی با مدیرکل راه و شهرسازی استان و معاونت عمرانی استانداری قرار بر این شد قطعه زمینی جهت احداث پایگاه انتقال خون اختصاص دهند.

وی گفت: با همکاری مسئولان راه و شهرسازی استان قطعه زمین در شهرستان دهلران داده شد و بودجه‌ای که برای ساخت و تجهیز این پایگاه قرار است از اعتبارات سال 1401 اختصاص داده شود.

وی در پایان گفت: ساخت این پایگاه یک فرایند طولانی و ممکن است زمانبر باشد تا این فاصله زمانی از تیم‌های سیار برای خونگیری اهدا کنندگان استفاده خواهیم کرد.

احداث پایگاه ثابت انتقال خون در شهرستان‌های دارای جمعیت بالا یک نیاز ضروری است که امیدواریم با همکاری مسئولان ارشد استان و همچنین نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی هر چه سریعتر نسبت به ساخت این پایگاه‌ها اقدام شود.

شناسه خبر 55743