شناسه خبر:55814
1401/3/4 10:42:11

سپهرغرب، گروه اجتماعی: صندوق بازنشستگی برای افزایش جمعیت راه افزایش مبلغ حق اولاد را در پیش گرفته و اعلام کرده اگر تاریخ ازدواج بازنشسته و تاریخ تولد فرزند در 1401 باشد، مبلغ عائله‌مندی افزایش می‌یابد.

قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده پس از 7 سال در مجلس شورای اسلامی تصویب و در آبان 1400 به دفتر ریاست جمهوری برای اجرا ابلاغ شد و در آن به دستگاه‌های کشور وظایفی برای افزایش جمعیت کشور داده شد.

بر اساس آمار در ایران پس از انقلاب نرخ باروری بیش از 6فرزند بود، اما در دهه 60 سیاست تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در کشور اجرایی شد و شعار فرزند کم‌تر، زندگی بهتر پیچید و در نهایت در سال 90 نرخ رشد جمعیت به 1.29 رسید و میانگین جمعیت خانوار به 3.5 نفر رسید تا جایی که نرخ باروری در سال 1400 به 1.6 رسید. آنطور که قادری، رئیس سازمان بهزیستی گفته است اگر در حوزه فرزند‌آوری فرهنگ‌سازی نشود 30 درصد از جمعیت جامعه ایرانی را تا سال 1425 سالمندان تشکیل می‌دهند.

 کمک‌ هزینه اولاد و حق عائله‌مندی افزایش پیدا کند

طبق ماده 16 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دولت مکلف است برای کلیه گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌ها و بر اساس ماده 29 برنامه ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی (به‌استثنای مشمولین قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات، از ابتدای سال 1401، به مدت پنج سال، افزایش حقوق سالانه را در سقف ردیف حقوق و جبران خدمت به‌گونه‌ای اعمال کند که هر ساله، کمک‌ هزینه اولاد و حق عائله‌مندی مشمولین این ماده در چارچوب افزایش سنواتی حقوق و دستمزد به ترتیب به میزان صد درصد (100درصد) و پنجاه درصد (50درصد) افزایش یابد.

در راستای اجرایی شدن این ماده دیروز صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد که با توجه به ابلاغ قانون بودجه سال 1401 از سوی دولت و در راستای مفاد بند‌های (2) و (10) مصوبه هیئت وزیران که در تاریخ 15 اردیبهشت 1401 درباره تعیین حقوق و مزایای کارکنان شاغل و بازنشسته صادر شده است، برای بازنشستگانی که تاریخ ازدواج خودشان و تاریخ تولد فرزندانشان قبل از سال 1401 باشد، مبلغ عائله مندی به 407هزار و 389 تومان و حق اولاد هم به صد و 5 هزار و 619 تومان می‌رسد.

صندوق بازنشستگی هم برای افزایش جمعیت راه افزایش حق اولاد بازنشستگان را در پیش گرفته و خدامی، مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری، اعلام کرده است که دولت سیزدهم به مساله جوانی جمعیت و فرزندآوری در نسل‌های مختلف توجه جدی دارد و بر اساس مصوبه دولت در صورتیکه تاریخ ازدواج بازنشسته و تاریخ تولد فرزند یا فرزندان ایشان در سال 1401 ثبت شده باشد، مبلغ عائله مندی 814 هزار و 779 تومان و حق اولاد نیز 316هزار و 858تومان خواهد شد.

 ایران دچار بحران جمعیتی است

یک جامعه شناس گفت: ایران ما مدتی است که دچار بحران جمعیتی شده یعنی کاهش موالید در جامعه باعث شده کشوری که در 15 سال گذشته جزو جوان‌ترین کشور‌های دنیا بوده حالا جزو جامعه‌های میانسال باشد چرا که بیش‌تر از 44 درصد جمعیت کشور میانسال هستند و رشد جمعیت تقریبا کم‌تر از 1.5 درصد است.

به گفته شریفی یزدی، این میزان نرخ رشد جمعیت برای جلوگیری از روند پیری جمعیت کافی نیست و اگر با همین روند جلو برویم تا سال 1430 با یک جامعه پیر مواجه خواهیم بود یعنی جمعیت 15 تا 65 سال که فعال هستند به نسبت سالمندان کم‌تر می‌شوند و این موضوع تاثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و روانی خواهد داشت.

او گفت: مقوله افزایش جمعیت جزو اولویت‌های جامعه امروز است، اما برای اینکه به جمعیت مناسب برسیم باید به یک نکته توجه کنیم که آن جمعیت سالم است اینکه دست به دامن هر روشی برای رشد نرخ جمعیت شویم درست نیست برای مثال اگر فاصله سنی بین فرزندان و پدر مادر بسیار زیاد باشد بر سلامت روان فرزند تاثیر می‌گذارد اگر نسل جدید نسلی شاداب و سالم نباشد نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه بر میزان مشکلات اضافه می‌کند این طرح‌ها تکان کوچکی برای افزایش جمعیت می‌دهد، اما باید به سراغ برنامه‌های عمیق‌تر و کارشناسی‌تر برویم.

شناسه خبر 55814