شناسه خبر:55853
1401/3/5 09:38:16

سپهرغرب، گروه خبر: طرح تغییر کاربری از فضای سبز به فضای آموزشی ضلع جنوبی دانشگاه اراک که 30 هکتار بوده، قدمت 30 ساله دارد و منافع مردم اسیر لج‌ولج‌بازی شورای عالی شهرسازی شده است.

در اوایل دهه 80 و به‌منظور سامان‌دهی اراضی، طرح تغییر کاربری از فضای سبز به فضای آموزشی ضلع جنوبی دانشگاه اراک که 30 هکتار بوده (که پنج سال از تصویب و عدم اجرای آن می‌گذشت)، به تصویب مسئولین وقت رسید، اما همچنان عدم اجرای این طرح‌ها حدود 30 سال سرمایه مردم را قفل و مالکین اراضی 30 هکتاری را سرگردان کرده؛ این درحالی بوده که به گفته معترضین قفل این مشکل در شورای عالی شهرسازی گیر کرده است.

حدود 25 سال از طرح سامان‌دهی اراضی ضلع جنوبی دانشگاه اراک می‌گذرد، اما عدم اجرای این طرح‌ و بلاتکلیف نگه‌ داشتن مردم، موجب رنجش و اعتراض مالکین 30 هکتاری این محدوده از شهر شده است.

در اوایل دهه 80 و به‌منظور سامان‌دهی اراضی، طرح تغییر کاربری از فضای سبز به فضای آموزشی ضلع جنوبی دانشگاه اراک اعم از گاراژها، تعمیرگاه‌ها و باغات موجود در مسیر که 30 هکتار بوده (که پنج سال از تصویب و عدم اجرای آن می‌گذشت)، به تصویب مسئولین وقت رسید، اما همچنان عدم اجرای این طرح‌ها حدود 30 سال سرمایه مردم را قفل و مالکین اراضی 30 هکتاری را سرگردان کرده؛ این درحالی بوده که به گفته معترضین قفل این مشکل در شورای عالی شهرسازی گیر کرده است.

در اردیبهشت‌ماه سال 85 و در سفر هیئت دولت به استان مرکزی مقرر شد وزارت راه و شهرسازی به‌منظور انتقال فعالیت‌های اقتصادی و کارگاه‌های واقع در ضلع جنوبی پردیس دانشگاه اراک زمین معوض را تعیین و به شهرداری اعلام کند تا شهرداری نسبت به انتقال و جابه‌جایی کارگاه‌های مذکور به محل جدید تعیین‌شده از طرف مسکن و شهرسازی اقدامات لازم را انجام دهد، همچنین مصوب شد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درصورت نیاز برای تأمین منابع مالی خرید و تملک اراضی جدید به‌منظور جابه‌جایی کارگاه‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

تصویب این مصوبات در سفر هیئت دولت به استان مرکزی بارقه‌ای از امید را در مالکین این اراضی به‌وجود آورد که بعد از 10 سال مشکل آنان حل‌وفصل خواهد شد؛ اما در طول این سال‌ها با برگزاری جلسات و کارگروه‌های مختلف هنوز این مصوبات نه‌تنها به مرحله اجرا درنیامده، بلکه به گفته معترضین راه و شهرسازی به‌جای رفع این چالش، تنها سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی کرده است.

   حدود 30 سال سرمایه مردم قفل شده است

نماینده مالکین 30 هکتاری اراضی سردشت در این رابطه می‌گوید: حدود 30 سال است سرمایه و باغات مالکین این اراضی به بهانه اجرای دو طرح فضای سبز و فضای آموزشی قفل شده و مردم نمی‌توانند برای سرمایه‌های خود تصمیم‌گیری کنند.

غلامی می‌افزاید: از 30 هکتار اراضی مذکور 20 هکتار به‌صورت باغ و زمین بوده و 10 هکتار به فعالیت‌های اقتصادی و کارگاهی اختصاص دارد؛ اما معطل نگه داشتن مردم باعث خشک شدن اکثر باغات و خوابیدن سرمایه مردم شده است.

وی بیان می‌کند: پنج سال مالکین این اراضی را به بهانه ایجاد فضای سبز و حدود 25 سال به بهانه تغییر کاربری فضای آموزشی معطل گذاشته‌اند، مردم نه می‌توانند سرمایه خود را بفروشند و نه می‌توانند کسب‌وکار جدیدی برای خود رقم بزنند، این واقعاً به دور از انصاف بوده و احجاف در حق مردم است.

نماینده مالکین اراضی سردشت اظهار می‌کند: در طول این سال‌ها جلسات بسیاری با عناوین مختلف برای حل این مشکل برگزار و مصوبات متعددی به تصویب رسیده‌ است، جای بسی تأسف بوده که بعد از این‌همه سال حال که مشکل در درون استان حل شده و مسئولان به توافق رسیده‌اند، در خارج از استان مسئولی که هیچ شناختی از مشکلات این سال‌های مردم ندارد، با شخصی‌نگری و لج‌ولج‌بازی مانع اجرای طرح شده و گوش شنوایی هم ندارد.

غلامی ادامه می‌دهد: بسیاری از مالکین این اراضی پا به سن گذاشته و قادر به کار نیستند و فروش این اراضی می‌تواند منبع درآمدی برای آن‌ها باشد، اما در طرح قرار گرفتن این اراضی مانع خرید‌وفروش سرمایه مردم و تصمیم‌گیری درخصوص آن شده است که این ظلم چندین‌ساله باید پایان یابد.

وی می‌گوید: در این سال‌ها برای حل این مشکل بارها با رؤسای جمهور دولت‌های مختلف، وزاری راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس، استانداران، فرمانداران و دیگر مسئولان مربوطه رایزنی و نامه‌نگاری کرده‌ایم، اما هنوز اندر خم یک کوچه‌ هستیم.

این معترض بیان می‌کند: در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان مشکل را مطرح کردیم که ایشان قول دادند به مشکل ما رسیدگی کنند، اما هنوز هیچ خبری نیست و شورای عالی معماری و شهرسازی قصد کوتاه آمدن ندارد و مرغ دبیر این شورا یک پا دارد و جای تأسف است که مدیران قبلی راه و شهرسازی استان به‌جای حل مشکل مردم، با دادن اطلاعات غلط و شیطنت کردن به فکر درآمد کسب کردن برای وزارتخانه و خودشیرینی در نزد بالادستی‌های خود بودند و اجازه ندادن تکلیف مردم بعد از 30 سال روشن شود.

   در طرح جامع پردیس دانشگاه این اراضی باید در اختیار دانشگاه قرار گیرد

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز در این رابطه می‌گوید: اراضی سردشت در طرح جامع دانشگاه اراک جزء کاربری‌های آموزشی لحاظ شده است و دانشگاه اراک باید نسبت به تملک این اراضی اقدام کند.

حمیدرضا نوازنی با اشاره به اجرای طرح جامع پردیس دانشگاه اراک در 180 هکتار از اراضی اطراف دانشگاه، می‌افزاید: وجود گاراژها، تعمیرگاه‌ها و صنوف وابسته به تعمیرات خودرو و کاربری‌های ناهمسان شهری در مسیر اصلی خیابان، موجب شده دانشگاه در پشت این کاربری‌ها قرار گرفته و منظر شهری ازنظر زیبایی جلوه نامطلوبی به خود بگیرد که در طرح جامع پردیس دانشگاه این اراضی باید در اختیار دانشگاه قرار گرفته و کاربری‌های آن‌ها به کاربری آموزشی تغییر کند.

وی با بیان اینکه طرح سامان‌دهی ورودی سردشت توسط دانشگاه اراک و با همکاری شهرداری و راه و شهرسازی تهیه و این دستگاه‌ها موظف به رفع مشکلات این منطقه شدند، بیان می‌کند: متأسفانه طی سال‌های گذشته به‌دلیل حجیم بودن کار، شهرداری و راه‌ و شهرسازی این مسئولیت را تقبل نکرده و پای کار نبودند و همین مسئله موجب سردرگمی و بلاتکلیف ماندن مالکین شد.

نوازنی با اشاره به اینکه حدود 30 هکتار از اراضی سردشت به‌دلیل وجود معارض قابلیت الحاق به دانشگاه اراک و پیدا کردن قابلیت آموزشی را ندارند، اظهار می‌کند: طی دو سال اخیر جلسات متعددی به‌منظور حل مشکل مالکین این اراضی برگزار و درخصوص این اراضی تصمیم‌گیری شد؛ متأسفانه راه و شهرسازی با وجود اینکه رسالت شهرسازی را برعهده دارد، به هیچ عنوان حاضر به ورود به موضوع نشد. شهرداری نیز توانایی ورود را نداشت، به همین دلیل با رایزنی‌های متعدد با هیئت‌امنای دانشگاه اراک مقرر شد این دانشگاه به‌عنوان متولی پای کار آمده و از 180 هکتار زمین در اختیار 40 هکتار را به قیمت کارشناسی دادگستری با کاربری مسکونی و تجاری در اختیار معارضین قرار دهد و بعد از تملک صنوف اطراف نسبت به سامان‌دهی اراضی اقدام کند.

به‌دلیل برخی شیطنت‌ها و دادن اطلاعات غلط به شورای عالی شهرسازی، طرح بلاتکلیف باقی مانده و هیچ تصمیمی درخصوص آن گرفته نشده است.

نوازنی می‌گوید: اکثر مالکین این اراضی برای تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر اراضی خود با اجرای این طرح موافق بوده و رضایت خود را نیز اعلام کردند، پس از چکش‌کاری این طرح و گرفتن مجوزهای مربوطه در استان و دریافت تأییده کمیسیون ماده پنج، برای تصویب به شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ارجاع شد که متأسفانه به‌دلیل برخی شیطنت‌ها و دادن اطلاعات غلط به شورا، طرح بلاتکلیف باقی مانده و هیچ تصمیمی درخصوص آن گرفته نشده است.

وی اظهار می‌کند: به‌دلیل ذهنیت‌های غلطی که برخی از مسئولان ایجاد کردند، جلوی طرح گرفته و کار در شورای عالی شهرسازی متوقف شد و مردم همچنان معطل این طرح مانده‌اند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی با بیان اینکه در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان موضوع مطرح و قول مساعد وزیر مبنی بر رسیدگی به طرح در نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی گرفته شد، می‌گوید: متأسفانه لحاظ کردن دیدگاه شخصی در شورای عالی باعث شده تا این لحظه عدم رسیدگی به طرح منجر به نارضایتی مالکین شود؛ این درحالی است که راه و شهرسازی به‌عنوان دستگاه متولی باید مشکلات مربوط به شهرسازی را برطرف کند.

نوازنی ادامه می‌دهد: در این طرح به‌جای اینکه راه و شهرسازی مشکلات مربوط به اراضی را برطرف کند، در مقابل طرح جبهه گرفته و مقاومت و عدم همراهی این دستگاه موجب شد دانشگاه اراک پیش‌قدم شده و حاضر به دادن زمین به مالکین شود.

وی با بیان اینکه مدیرکل قبلی راه و شهرسازی مقاومت‌های جدی در برابر این طرح کرد و مخل کار استان شد، می‌گوید: جای بسی تأسف است که مدیرکل راه و شهرسازی استان به‌جای اینکه تسهیل‌کننده امور مردم باشد، در برابر طرح مردمی مقاومت و شیطنت کرد و جلوی کار را گرفت.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه ستادی در استان فعال شد تا به محض تصویب طرح در شورای عالی شهرسازی امور مربوط به معارضین را با همکاری دانشگاه حل‌وفصل کند، ادامه می‌دهد: بیش از یک سال از ارائه طرح به شورای عالی می‌گذرد، اما دبیر شورا به‌دلیل لج‌ولج‌بازی و اعمال سلیقه شخصی از بررسی طرح خودداری می‌کند که این مسئله موجب خسارت جدی مالکین طرح شده است.

نوازنی بیان می‌کند: طرح تغییر کاربری اراضی سردشت به آموزشی از سال 82 مطرح شده و با گذشت چندین‌سال هنوز به سرانجام نرسیده و مردم حق دارند نسبت به آن معترض باشند.

وی تصریح می‌کند: متأسفانه دو مدیرکل قبلی راه و شهرسازی استان به‌جای اینکه در فکر کار برای مردم باشند، به فکر درآمدزایی برای وزارتخانه بودند؛ به‌طوری که اراضی دولتی را به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را به خزانه واریز می‌کردند که با خام‌فروشی زمین‌های دولتی آسیب‌های فراوانی را به شهر وارد کردند که این اتفاق نامبارک موجب خسران مردم استان شد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی با بیان اینکه به‌دلیل این نوع عملکرد و خام‌فروشی مدیران قبلی راه و شهرسازی دست استان برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خالی شده است، ادامه می‌دهد: زمین باید در خدمت شهرسازی باشد، اما می‌بینیم اهداف سازمان ملی مسکن و حوزه شهرسازی راه و شهرسازی در تعارض با یکدیگر است که تاوان این تعارض را مردم با سرگردانی می‌دهند.

   دستور کتبی وزیر مبنی بر رسیدگی به طرح در شورای عالی شهرسازی گرفته شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی نیز می‌گوید: هفته گذشته نشستی را با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار و پیرامون این مشکل رایزنی کردیم و دستور کتبی وزیر مبنی بر رسیدگی به طرح در نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی را گرفتیم.

مهدی زندیه‌وکیلی می‌افزاید: متأسفانه بخشی‌نگری و مخالفت شخصی دبیر شورا باعث معطل ماندن مردم در این طرح شده که این رویه به صلاح شهر نیست.

وی با بیان اینکه طرح از سال 86 با جدیت مطرح شده و طی این سال‌ها هنوز به سرانجام نرسیده و این درحالی است که اخیراً مشکلات مربوط به تصمیم‌گیری در این خصوص در استان برطرف شده و کار در شورای عالی شهرسازی گره خورده است، می‌گوید: با جدیت به دنبال این هستیم که این معضل چندین‌ساله برطرف شود و مردم به حق و حقوق قانونی خود برسند.

این مقام مسئول تصریح می‌کند: ناهمگونی ورودی‌ شهر در قسمت ورودی غربی شهر اراک از سمت شازند با کاربری‌های غیر همسان موجب ناهماهنگی و برهم خوردن دید و منظر شهری شده که قطعاً تعیین تکلیف این طرح به زیبایی هرچه بیشتر ورودی شهر از این سمت کمک خواهد کرد.

شناسه خبر 55853