شناسه خبر:55898
1401/3/7 09:31:10

سپهرغرب، گروه خبر: مجری طرح گندم در وزارت جهاد کشاورزی گفت: خودکفایی گندم و پایداری تولید این محصول وابسته به استفاده از بذر اصلاح شده و مدیریت صحیح مزرعه است.

سهراب سهرابی روز پنجشنبه در بازدید از مزارع طرح جهش تولید و مزارع شاخص گندم آبی و دیم روستاهای حسین‌آباد سنندج اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم این وزارتخانه کشت قراردادی و برنامه تغذیه گیاهی است.

وی با اشاره به اینکه مصرف کود در ایران کمتر از حد استاندارد است، اضافه کرد: به‌ویژه مصرف کودهای فسفره و ازته با توجه به نیاز گیاهی مصرف نمی‌شود که یکی از دلایل مهم این مسئله به بالابودن قیمت این کودها برمی‌گردد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: باید کشاورزان را برای مقاومت و افزایش عملکرد به مصرف این کودها ترغیب کنیم تا به شرایط مطلوب برسیم و خسارت در مزارع کمتر شود.

سهرابی با بیان اینکه 10 درصد گندم کشور در استان کردستان تولید می‌شود، یادآور شد: میزان مصرف بذر اصلاح شده در گندم آبی مطلوب بوده ولی در گندم دیم این میزان اندک است و می‌طلبد به‌منظور افزایش بهره‌وری کشاورزان کمترین استفاده را از بذر خود مصرفی داشته باشند و بیشتر به سمت مصرف بذر اصلاح شده سوق داده شوند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه 45 درصد انرژی مردم کشور از گندم تأمین می‌شود، گفت: خودکفایی گندم و پایداری تولید این محصول وابسته به استفاده از بذر اصلاح شده و مدیریت صحیح مزرعه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این بازدید با اشاره به اینکه 562 هزار هکتار گندم دیم در استان وجود دارد، اظهار کرد: امسال 22 درصد کاهش بارندگی در استان داشتیم.

محمدصالح احمدی با بیان اینکه مدیریت مزرعه در این استان به‌خوبی انجام شده است، افزود: تاکنون 190 هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز و 270 هزار هکتار مبارزه با آفت سن گندم انجام شده است.

وی میزان توزیع کود سرک در استان را 37 هزار تن خواند و یادآور شد: تغدیه مزارع دیم به صورت محلول‌پاشی حدود 250 هزار هکتار انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: آزمون خاک و تهیه نقشه حاصلخیزی خاک در 31 مزرعه به طور مشارکتی انجام شده تا کشاورزان را با ارقام جدید آشنا کنیم.

کردستان یک میلیون و 217 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه 783 هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود، 381 هزار هکتار آن هم آیش بوده و 53 هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از 836 هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان 705 هزار هکتار آن دیم و 131 هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان 122 هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می‌کنند که بیش از 440 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

شناسه خبر 55898