شناسه خبر:55968
1401/3/8 09:38:36

سپهرغرب، گروه کاردانش: سرپرست پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در نشست با خبرنگاران به تشریح دستاوردها و برنامه‌های این پژوهشگاه با تأکید بر دستیابی ایران به رتبه نخست زیست‌فناوری در منطقه پرداخت.

جواد محمدی در نشستی به‌منظور تشریح برنامه‌ها و دستاوردهای پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با توضیح درخصوص نقش تحریم‌ها بر دستاوردها و پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران، گفت: در هر زمینه‌ای که با تحریم‌ مواجه بودیم، کشور با اتکا به توان داخل توانسته‌ پیشرفت‌های بیشتری را داشته باشد. در حوزه زیست‌فناوری، سلول‌های بنیادی، نانوتکنولوژی و انرژی هسته‌ای با اتکا به توان دانشمندان داخلی توانسته‌ایم در دنیا شگفتی‌آفرین باشیم‌.

وی در ادامه افزود: ما از ابتدای انقلاب در حوزه زیست‌فناوری تحریم بودیم، اما دستاوردهای محققین در این حوزه باعث شده است که سالانه 1.8 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم. هم‌اکنون در حوزه زیست‌فناوری رتبه نخست منطقه، دوم آسیا و دوازدهم دنیا را داریم و به بیش از 17 کشور خارجی صادرات انجام می‌دهیم.

سرپرست پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با اشاره به سهم قابل توجه محصولات زیست‌فناوری از سبد دانش‌بنیان کشور، گفت 65 درصد از محصولات دانش‌بنیان صادراتی مربوط به حوزه زیست‌فناوری هستند. امروز حدود 600 شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فناوری فعالیت می‌کنند که سهم خوبی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

محمدی در ادامه توضیح داد: ایران نخستین کشوری است که توانسته است با حدود یک‌هزار نفر از دانشمندان، شتاب‌دهنده زیست‌فناوری و تجهیزات مربوط به اتاق‌های تمیز را داخل کشور تولید کند.

وی با اشاره به فراهم کردن زمینه اشتغال دانشجویان بیوتکنولوژی، گفت: با فراهم شدن فضای اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگاه‌ها سیر مهاجرت نخبگان و فارغ‌التحصیلان بیوتکنولوژی در کشور نزولی شده است.

محمدی درخصوص فعالیت‌های این پژوهشگاه ابراز کرد: پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در تمام رشته‌های زیست‌فناوری از جمله دام و طیور، پزشکی، کشاورزی، صنعتی و میکروارگانیسم به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کند و اساتید برجسته‌ای که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های بزرگ داخلی و خارجی هستند، در این پژوهشگاه فعالیت می‌کنند.

سرپرست این پژوهشگاه افزود: از مزایای این پژوهشگاه نزدیکی آن به صنعت است و بسیاری از اساتیدی که با پژوهشگاه همکاری می‌کنند، در صنایع بیوتکنولوژی و شرکت‌های دانش‌بنیان حضور فعالانه‌ای دارند و این یک افتخار برای ما است. حضور این اساتید در صنعت سبب تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود‌‌ و ما از این مسیر می‌توانیم سهمی از اقتصاد دانش‌بنیان را به خودمان اختصاص دهیم.

محمدی با اشاره به دستاوردهای محققان در این پژوهشگاه، گفت: پژوهشگاه‌ ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری جزء پژوهشگاه‌هایی بوده که به صنعت بسیار نزدیک است. تولید هورمون رشد، پوست مصنوعی، چغندر قند مقاوم به بیماری‌های ویروسی پپتیدهای دارویی، فناوری مهار زیستی ریزگردها، آنزیم‌های آغازگر صنایع لبنیات، پروبیوتیک مخصوص طیور و پرورش موش‌های تراریخت و هموفیل ازجمله مواردی بوده که در پژوهشگاه به ثمر نشسته است.

شناسه خبر 55968