شناسه خبر:55986
1401/3/9 09:10:45
به دستور استاندار همدان انجام شد:

روشن شدن چراغ ستاد تسهیل شرکت‌های دانش بنیان

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان با بیان اینکه گرچه حوزه تولید در بخش‌های مختلف، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید فعال است اما در کنار آن ستاد تسهیل و رفع موانع شرکت‌های دانش‌بنیان از امروز پایه‌گذاری می‌شود، افزود: معاونت اقتصادی با تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع شرکت‌های دانش‌بنیان، از رئیس مجموعه پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط دعوت کند و مسائل و مشکلات این حوزه را با دقت بررسی و رفع کنند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد در نشست صمیمی با شرکت‌های دانش‌بنیان استان ابراز کرد: مبانی شعار سال 1401 جدی گرفته شود؛ زیرا برای اقتصاد ما دارای مفاهیمی کلیدی، اساسی و پایه‌ای است.

وی بیان کرد: در حوزه تولید در فضایی قرار گرفته‌ایم که ادامه شرایط فعلی (چه در داخل و چه در خارج) برای صادرات محصول مقدور نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه امروز محصولات باید قابل رقابت در بازارهای خارج و داخل باشند، افزود: یکی از نمونه‌های بارزی که شخص مقام معظم رهبری با وجود حمایت‌های تام و تمام کشور از تولیدکنندگانش نسبت به آن گله‌مند و معترض بودند، خودرو است.

وی با طرح این پرسش که آیا خودروهایی که اکنون در بازار تولید می‌شوند کیفیت خروجی آن‌ها بر مبنای دانش‌بنیان، اصول علمی و فنی و دانش اقتصادی است؟ ابراز کرد: چرا باید خودرویی که ازلحاظ کیفیت مورد گله‌مندی مقام معظم رهبری و مردم است، قیمت آن گران باشد؟ این اصلاً قابل پذیرش نیست.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه برخی از کالاها و محصولات داخلی مانند خودرو ضرورت دارد که از شیوه‌ها و روش‌های سنتی که هزینه‌بر‌دار هستند پرهیز کنند، اذعان کرد: محصولات تولیدی در کشور به‌ویژه همدان باید به سمتی سوق پیدا کنند که کمترین ‌میزان انرژی و مواد، وقت و زمان صرف آن‌ها شود و همچنین کمترین میزان هزینه و بیشترین بهره‌وری را به همراه داشته باشند.

وی گفت: بدون شک با دانش‌بنیان کردن تولید است که می‌توان از هزینه‌های اضافه و صرف زمان زیاد جلوگیری کرد و بهره‌وری را افزایش داد.

استاندار همدان با بیان اینکه مقام معظم رهبری چندین‌سال پیش نیز موضوع تولید دانش‌بنیان را در فرمایشات خود داشته‌‌اند، تصریح کرد: بعد تأیید، تقویت، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ممکن را نیز انجام داده‌اند تا نهایتاً این پارک‌های فناوری و دانش‌بنیان شکل گرفتند.

وی گفت: پارک علم و فناوری مانند یک بستر و جایگاهی است که جنین در آن رشد می‌کند و سپس وقتی به مرحله‌ای از تکامل رسید، متولد خواهد شد.

قاسمی‌فرزاد افزود: دیگر زمان آن نیست که مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان بگویند ما علاقه‌مندیم در داخل همان بستر جنینی بمانیم و زندگی در جنین را ادامه دهیم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه در شرایط امروزی نباید دانش‌بنیان را به یک محدوده یا واحد خاص تقلیل داد، اظهار کرد: بلکه باید مجموعه استان و واحدهای تولیدی، دانش‌بنیان کردن امور را در اولویت قرار دهند.

وی با بیان اینکه فضا و روش‌های واحدهای تولیدی گذشته می‌بایست به‌طور کامل منسوخ و دانش‌بنیان شوند، اذعان کرد: تولید خودرو با مصرف سوخت 10 یا 12 درصد مقرون به صرفه و قابل توجیه نیست؛ زیرا هم اتلاف منابع دارد و هم ازلحاظ ایمنی و آلایندگی دارای مشکل است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید تولید‌ات شرکت‌های دانش‌بنیان دارای مزیت نسبی باشد و این مزیت نسبی نیز ممکن است در محصولات کشاورزی، گردشگری یا هر صنعت دیگری باشد، ابراز کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از تولیدات خود را روی رشته‌های تخصصی و محلی که در استان وجود دارند، متمرکز کنند (همانند فرش‌ دستبافت، مبل و منبت).

وی گفت: رویکرد دولت نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان حمایتی است، دولت پس از ایمن‌سازی و تسهیل‌گری، راه شرکت‌های دانش‌بنیان را هموار می‌کند تا آن‌ها راه را با تکیه بر توان و دانش خود ادامه دهند.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه گرچه حوزه تولید در بخش‌های مختلف، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید فعال است اما در کنار آن ستاد تسهیل و رفع موانع شرکت‌های دانش‌بنیان از امروز پایه‌گذاری می‌شود، افزود: معاونت اقتصادی با تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع شرکت‌های دانش‌بنیان، از رئیس مجموعه پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط دعوت کند و مسائل و مشکلات این حوزه را با دقت بررسی و رفع کنند.

استاندار همدان ابراز کرد: محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان باید قدرت رقابت با محصولات عرضه‌شده در بازار آزاد خارجی و داخلی را داشته باشند؛ چون مدل و قانون اقتصاد چیزی جز این نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان استان دارای مزیت نسبی باشند دستگاه‌های اجرایی مکلف خواهند شد تا از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان خرید کنند، اذعان کرد: تعامل و ارتباط بین سازمان صمت، جهاد کشاورزی، بخش‌های گردشگری و خدمات با مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط کنونی بسیار ضروری است.

این مقام مسئول اظهار کرد: تولید محصولات با کیفیت و قابل عرضه شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت انبوه باشد تا کارخانه‌های استان و دیگر مناطق از آن‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه سیاست ما در استان این است که شرکت‌های دانش‌بنیان کل حوزه تولید استان را دربرگیرند، گفت: برنامه ما در سفر رئیس‌جمهور به استان همدان این است که نیاز و ظرفیت پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش دهیم.

قاسمی‌فرزاد افزود: با توجه به شعار سال، مجموعه مدیریتی استان باید نسبت به پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان توجه بیشتری داشته باشند.

استاندار همدان با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات مربوط به زمین، ساخت‌‌وساز‌های پارک علم و فناوری و امکانات مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان در سفر رئیس‌جمهور مطرح و پیگیری خواهند شد، اذعان کرد: نگاه و رویکرد ما در حوزه علم و فناوری، صرفاً محدود به مجموعه پارک علم و فناوری نیست، بلکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید پس از رسیدن به مرحله تولید، در سطح مراکز تولیدی استان نیز مستقر شوند.

وی اظهار کرد: دولت سیزدهم صندوق پیشرفت و عدالت را برای هر استان درنظر گرفته و در بودجه 1401 نیز آورده شده و سازوکارهای پرداخت تسهیلات در آن روان و آسان است و درنظر داریم که بتوانیم نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان را تا حد توان تأمین کنیم.

این مقام مسئول در پایان گفت: بدون شک تسهیلاتی که در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار خواهد گرفت، چندین‌برابر تسهیلاتی بوده که اکنون در اختیارشان قرار داده شده است.

شناسه خبر 55986