شناسه خبر:56030
1401/3/10 08:57:07
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان :

سواد رسانه ای امروزه از نان شب هم واجب تر است

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به گسترش فضای مجازی گفت: سواد رسانه‌ای یکی از ملزومات امروزه ماست زیرا همه مسائل اقتصادی اجتماعی و فرهنگی ما به آن گره خورده و به بیان دیگر شاید بتوان گفت سواد رسانه‌ای امروزه از نان شب هم واجب‌تر است.

مسعود ویژه روز گذشته در نشست افزایش مهارت‌های زندگی خانواده‌ها در بهبود و کاهش آسیب‌های اجتماعی با موضوع فضای مجازی اظهارکرد: امروزه فضای متاورس یا همان دهکده جهانی معرفی شده وفیلم‌های بسیاری نیز دراین باره ساخته شده است اما کشورهای مختلف آشنایی کامل با این فضا را ندارند و برنامه جهان به سمتی پیش می‌رود که در فضای زندگی دوم قرار بگیریم.

وی با بیان اینکه اگر به موضوع کرونا و ریشه‌های آن بپردازیم اذعان کرد: با اندکی بررسی مشاهده خواهیم کرد که با واقعیتی به نام جنگ‌های هیبریدی و برنامه‌ریزی‌های استعمار‌های جدید روبه رو هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه در جنگ ترکیبی کرونا اهداف مختلفی مثل کنترل جمعیت، فروش دارو‌های مختلف و سایر ابعاد مد نظر بوده است افزود: دو سال پیش آیت الله میر باقری مقاله‌ای در جشنواره ابوذر مطرح کرد که بر اساس مستندات مطرح می‌کرد کرونا برای گسترش نفوذ فضای مجازی در زندگی مردم طراحی شده است.

ویژه در ادامه با بیان اینکه اتفاقاتی که پس ازاین ماجرا رقم‌خورد کشورهای با غنا و استقلال فرهنگی را با چالش مواجه کرد افزود: در این خصوص یک جمله از شهید چمران که نکته کلیدی دارد و در زمانی بوده که فضای مجازی وجود نداشته است "در شرایطی که همه دنیا بر اساس نظم رقم می‌خورد کسی موفق است که بی نظم باشد" که این به منظور بی نظم بودن نیست بلکه در مواجهه با آن کار استعماری است که کشورهای غربی انجام می‌دهند همانطور که لشکر عراق با نظم در جنگ حضور داشت که رفتار نامنظم دکتر چمران باعث موفقیت او می‌شد.

وی با اشاره به سخنی از سردار شهید سلیمانی درباره تبدیل تهدید‌ها به فرصت خاطرنشان کرد: باید تهدید فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی باید در اولویت پیگیری قرارگیرند گفت: دراین خصوص راهکارهای مختلفی برای آن طراحی‌شده یکی از راهکارها اخذ قانون صیانت از فضای مجازی است البته قانونی که در مجلس بیان شده دچار نگاه غیر کارشناسی است و نیاز به بهبود دارد که ضعف در اطلاع‌رسانی و اقناع مردم دراین طرح به خوبی اتفاق نیفتاد.

ویژه درخصوص لزوم تقویت سواد رسانه‌ای جامعه گفت: یونسکو مطرح کرد که در عصر جدید هر فرد در دنیا باید چند سواد یا مهارت را داشته باشد مثل مهارت حسابداری، سبک زندگی و یکی از این مهارت‌ها سواد رسانه‌ای است که البته آن هم در راستای نظم جهانی مطرح شده‌است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه‌های مختلفی در حوزه سواد رسانه فعال هستند تاکید کرد: ما زمانی می‌توانیم از این نظم بهره ببریم که با زیرساخت‌های ارزشی و اعتقادی ما منافات نداشته باشد.

وی با اشاره به کلینیکی که برای ترک فضای مجازی در تهران راه‌اندازی شده است گفت:حتی برخی از مراجعان برای ترک فضای مجازی نیاز به درمان و بستری دارد که این موضوع نشان‌دهنده صدمات جدی این فضاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه نخستین گام سواد رسانه رژیم استفاده از فضای مجازی است افزود: باید برای استفاده از محصول فضای مجازی دانش و مهارت کافی داشته باشیم مثلا در این فضا تکنیک تکرار و تاکید و بر چسب زدن رایج است.

ویژه گام دیگر را در سواد رسانه‌ای آشنایی با تفکر نقادانه خواند و تصریح کرد: هانطور که در ضرب المثل داریم هیچ گربه‌ای برای رضای خدا موش نمی‌گیرد؛ شبکه بی بی سی که از مردم انگلستان مالیات گزافی دریافت می‌کند و باعث اعتراض مردم خودشان می‌شود حال باید فکر کرد که چگونه رایگان در حال تولید محتوا برای فارسی زبانان است.

وی با اشاره به اینکه برای داشتن تفکر نقادانه باید دید کسی که تولید محتوا می‌کند کیست و چه هدف وسودی از این کار می‌برد گفت: در این صورت می‌توان به هدف حضور و زمانی که برای تولید محتوا در رسانه است پی برد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در پایان افزود: سواد رسانه‌ای یکی از ملزومات زندگی ماست زیرا همه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما به آن گره خورده و به بیان دیگر شاید بتوان گفت سواد رسانه‌ای امروزه از نان شب هم واجب‌تر است.

*شناخت ارتباطات لازمه هر فرد در اجتماع است

دانشیار جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور در ادامه جلسه در خصوص افزایش مهارت‌های زندگی و آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی گفت: مهارت‌های شناختی به هر آنچه که در حیطه اندیشه و تفکر مربوط باشد در این حوزه قرار می‌گیرد و اگر اندیشه متعالی باشد نتیجه‌اش انسان متعالی خواهد بود و اگر عکس آن باشد نتیجه‌اش اسفل‌السافلین است.

اعظم خطیبی مهارت‌های احساسی را شامل تمام احساسات و حالات وهیجانات انسانی دانست و گفت: این احساسات شامل خشم، صبر،خودخواهی یا دگرخواهی است همچنین این احساس قدرت‌طلبی و نشاط و افسردگی را هم دربر می‌گیرد.

وی در ادامه دیگر مهارت را مهارت کنشی یا اقدام خواند که هرآنچه مربوط به عمل و اقدام ما از خواندن و صحبت تا خیال پردازی، محاسبه و عشق را شامل می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هر انسان انواع ارتباط را یعنی ارتباط با خود،دیگران و جامعه را تجربه می‌کند گفت: ارتباط با خود یعنی وجود مستقل هر فرد که برگرفته از هویت شخصی اوست. ارتباط با دیگران که بر اثر اصل اجتماعی بودن انسان محقق می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به آسیب‌شناسی خانواده بر اساس سوره اعراف گفت: طبق این آیات خود برتربینی و خود بزرگ‌بینی یکی از مهمترین آسیب‌هاست که باعث نزول جایگاه افراد می‌شود همانطور که در این آیات این موضوع از طرف شیطان مطرح می‌شود و تغییر مسیرش را در پی دارد.

خطیبی افزود: امروزه فضای مجازی به عنوان یک بستر با ایجاد رابطه‌هایی حتی با افرادی که آن‌ها را نمی‌شناسیم نوع زندگی ما رو تغییر داده است

موی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های فضای مجازی خاطرنشان کرد: باید بر مهارت‌ها و قواعد حاکم بر این جهان تسلط داشته باشیم.

شناسه خبر 56030