شناسه خبر:56036
1401/3/10 09:04:49

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان از شناسایی کانون‌های اصلی مستعد ایجاد کانون گردوغبار در استان خبر داد و گفت: 48 هزار هکتار از اراضی استان همدان مستعد ایجاد فرسایش بادی و تولید گردوغبار هستند.

سیدعادل عربی پیش‌بینی کرد: امسال با خشکسالی که در خاورمیانه رخ داده و کاهش نزولات جوی، احتمالاً باز به کرات پدیده گردوغبار را داشته باشیم به طوریکه منبع آلودگی روزهای اخیر خارج از کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه چشمه‌های بالقوه استانی برای ایجاد گردوغبار داریم که ممکن است طی روزهای آینده در بروز آلودگی نقش داشته باشند، خاطرنشان کرد: هر جا روند بیابانی شدن اتفاق افتاده به عنوان کانون بالقوه فرسایش بادی محسوب می‌شود.

عربی با اعلام اینکه دشت‌های فامنین، کبودراهنگ و قهاوند کانون‌های اصلی مستعد ایجاد فرسایش بادی و تولید گردوغبار هستند، یادآور شد: مطالعات نشان می‌دهد مساحت کانون‌های مستعد 48 هزار هکتار است.

وی در ادامه به روزهای آلوده همدان اشاره کرد و گفت: همدان از ابتدای سال تا امروز هفت روز ناسالم برای گروه‌های حساس، چهار روز ناسالم برای تمام گروه ها، یک روز بسیار ناسالم و یک روز خطرناک را پشت سر گذاشته است.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: ملایر نیز 10 روز ناسالم برای گروه‌های حساس، هشت روز ناسالم برای تمام گروه‌ها و دو روز خطرناک را سپری کرده است.

وی اضافه کرد: نهاوند هم امسال 12 روز ناسالم برای گروه‌های حساس، دو روز ناسالم برای تمام گروه ها، دو روز بسیار ناسالم و سه روز خطرناک را تجربه کرده است.

عربی با بیان اینکه از ابتدای سال تا امروز شاخص کیفی هوای اسدآباد با میانگین 24 ساعته پاک یا سالم بوده است، مطرح کرد: کبودراهنگ نیز در این مدت چهار روز ناسالم برای گروه‌های حساس، یک روز ناسالم برای تمام گروه‌ها و یک روز بسیار ناسالم را پشت سر گذاشته است.

به گفته معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان، خوشبختانه امروز و دیروز هوای همدان سالم بوده است.

شناسه خبر 56036