شناسه خبر:56211
1401/3/16 10:27:40

سپهرغرب، گروه انتظار: حجت‌الاسلام فوادیان با شرح دلایلی که به طرح مباحث مهدوی ضرورت می‌بخشد، گفت: مهدویت رمز هویت ما شیعیان است، این آموزه فقط مسئله‌ای اعتقادی نیست بلکه موضوعی اجتماعی، تاریخی و سیاسی است.

حجت الاسلام محمدرضا فوادیان درباره ضرورت طرح مباحث مهدویت، اظهار کرد: مهدویت رمز حیات ما مسلمانان است پیامبر(ص) فرمودند: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است، لذا ما اگر بخواهیم از همه جاهلیت‌ها نجات بیابیم راه و رمز آن مهدویت است.

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه مهدویت رمز هویت ما شیعیان است، گفت: پیروان همه ادیان به آمدن منجی اعتقاد دارند، مسیحیان منتظر مسیح، زرتشتیان منتظر سوشیانت و یهودیان منتظر ماشیح هستند اما ما شیعیان نمی گوییم کسی می‌آید بلکه می‌گوییم الان حی است و وجود دارد، اعتقاد به امام حی و حاضر(عج)، رمز هویت ما شیعیان است علاوه بر این، مهدویت تنها راه رسیدن به خدای تبارک و تعالی است.

وی ادامه داد: در زیارت حضرت صاحب الامر(عج) می‌خوانیم: «السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا سَبِیلَ اللَّهِ» یعنی امام زمان(عج) راه خدا است راهی که «الَّذِی مَنْ سَلَکَ غَیْرَهُ هَلَکَ» اگر جز آن پیموده شود، به هلاکت می‌رسیم. تنها راه رسیدن ما به خداوند امام مهدی(عج) و مهدویت یادگار نبوی(ص) برای ما است در کنار قرآن که تا قیامت از هم جدا نمی شوند. وقتی قرآن هست باید یکی از عترت حضرت رسول(ص) هم باشد و نمی شود که این مفسر حقیقی و یادگار پیامبر(ص) در بین ما و در کنار قرآن نباشد.

حجت الاسلام فوادیان درباره پنجمین دلیلی که پرداخت به مهدویت را ضرورت بخشیده، بیان کرد: چون روایات بسیار در این باره وجود دارد قریب به دو هزار روایت غیرتکررای درباره امام زمان(عج) از معصومان(ع) به ما رسیده این کثرت اهمیت مهدویت را بیان می‌کند اگرچه ما معتقدیم مهدویت قبل از ظهور اسلام هم وجود داشته چراکه در قرآن می‌خوانیم: «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» یعنی قبلی‌ها نیز گفته بودند که روزی مستضعفان وارثان زمین خواهند شد. مهدویت ظرفیت فراوانی برای زندگی همه دارد.

وی تاکید کرد: امروزه مهدویت به عنوان دکترین مطرح می‌شود یعنی آموزه ای که قابلیت بیان راهبرد برای مسائل مختلف را دارد، مهدویت بینارشته ای شده مثل مهدویت و علوم سیاسی، مهدویت و روانشناسی و... مهدویت فقط مسئله ای اعتقادی نیست موضوع اجتماعی، تاریخی و سیاسی است؛ در زمان حکومت امام زمان(عج) یک فقیر در عالم پیدا نمی شود چون ایشان تولید، عرضه و تقاضا را تنظیم می‌کنند، درد ولت کریمه گنج‌های زمین هویدا و نظام عرضه عادلانه می‌شود در حالی که امروز این نظام عادلانه نیست و باعث تفاوت‌های طبقاتی و شکاف‌های عمیق اقتصادی بسیار شده است.

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه امام زمان(عج) نظام تقاضا را نیز اصلاح می‌کنند، خاطرنشان کرد: در روایت می‌خوانیم در عصر ظهور روح بی نیازی مردم را فرا می‌گیرد بنابراین مهدویت موضوعی اقتصادی نیز است.

وی با بیان اینکه این آموزه موضوعی اجتماعی نیز است، تاکید کرد: امروز می‌گویند باید برای مقابله با بحران‌ها به جوامع انسانی امید داده شود اگر امید می‌تواند مشکلات جامعه را حل کند بهترین منبع امیدآفرینی در جامعه مهدویت است، مهدویت هویت آفرین و آرمان‌زا است وقتی به امام زمان(عج) اعتقاد داریم هویت می‌یابیم آثار و برکات این آموزه بسیار است و به دلیل کارکردهای بی بدیل حرف‌های بسیاری برای جهان امروز دارد.

شناسه خبر 56211