شناسه خبر:56225
1401/3/17 08:59:29

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از تشدید نظارت بر ساخت و سازها خبر داد و افزود: علاوه بر این، شناسایی ساختمان‌های قدیمی ناایمن هم در دستور کار قرار دارد.

مهرداد آهکی با ابراز تاسف نسبت به حادثه اخیر "متروپل"، گفت: در همین راستا رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور تاکید ویژه ای بر تشدید نظارت بر ساخت و سازها و شناسایی ساختمان‌های ناایمن داشته اند.

وی افزود: در استان کرمانشاه هم استاندار به جد پیگیر این موضوع بوده و در همین راستا قرار بر تشدید نظارت در این حوزه شده است.

آهکی گفت: بر این اساس در راه و شهرسازی که نظارت عالیه در حوزه ساخت و ساز داریم نظارت‌ها را تشدید کرده و همچنین بر کار نظام مهندسی و سایر زیرمجموعه‌ها نظارت ویژه تری خواهیم داشت.

وی با اشاره به حجم وسیع ساخت و ساز گفت: اینکه تمامی ساخت و سازها را به دقت کنترل کرده و کوچکترین تخلفات آنها را احصا کنیم کار بسیار سختی است، بنابراین درخواست و توقع همکاری و مساعدت بیشتری از همکاران نظام مهندسی و شهرداری داریم. علاوه بر این با توجه به اینکه حجم کار بالاست، به ناچار با مشاهده کوچکترین تخلف مجبور به برخورد شدید هستیم تا جلوی تکرار این تخلفات گرفته شود.

آهکی با بیان اینکه بخش‌های مختلفی در بروز چنین تخلفاتی در ساخت و سازها دخیل هستند، گفت: ناظر، طراح پروژه، مجری و... همگی سهمی در ساخت و ساز داشته و مسئولیتی در این زمینه دارند، بنابراین تخلف در هریک از این بخش‌ها می‌تواند وجود داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: اولین انتظار ما از نظام مهندسی است که به خوبی به وظیفه خود عمل کند و در ادامه این انتظار از شهرداری است که با مشاهده گزارش مهندسین ناظر مبنی بر وقوع تخلف در ساخت و ساز نسبت به برخورد با آن اقدام کند.

آهکی گفت: مهندسین ناظر قدرت اجرایی ندارند و فقط می‌توانند تخلفات را گزارش دهند و این توقع از شهرداری است که به محض وصول این گزارشات برخورد لازم را به عمل آورده و از ادامه ساخت و ساز جلوگیری کند.

این مسئول گفت: به هر حال ما نظارت عالیه را افزایش داده و برخوردها با متخلفین را در این زمینه تشدید می‌کنیم و چنانچه تخلفی یا کوتاهی در این زمینه مشاهده شود قطعا برخورد شدیدی با آن صورت خواهد گرفت.

آهکی در خصوص نظارت بر ایمنی ساخت و ساز‌های قدیمی هم گفت: این موضوع فاز دوم کار بوده که بسیار سخت و دشوار است، اما در حد مقدورات در دستورکار است و تا حد توان نقشه‌های اجرایی ساختمان و... بررسی شده و تخلفات احصا و نسبت به رفع آنها اقدام می‌شود.

وی در ادامه به مشکل جدید ساخت و سازهای جدید سطح شهرها اشاره کرد و افزود: در کنار نوع ساخت و ساز، در حال حاضر نماهای ساختمانها به چالش جدی تبدیل شده اند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر نوعی نمای ساختمان که به "نما رومی" معروف شده مشکل ساز است، چرا که این نما بسیار ساختمان را سنگین کرده که به وقت حوادثی همچون زلزله می‌تواند بسیار خطرآفرین شود.

آهکی گفت: مشکل دیگر این نماها این است که علاوه بر سنگین بودن، این سنگینی بصورت متوازن تقسیم نشده و چون نما فقط روی یک طرف واحد مسکونی یا تجاری کار می‌شود فقط یک طرف سنگین می‌شود که مشکل مضاعفی است و نیاز است در این زمینه هم چاره اندیشی شود.

شناسه خبر 56225