شناسه خبر:56288
1401/3/18 09:15:16

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان از راه‌اندازی سامانه یکپارچه شهرسازی، نوسازی و درآمد با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و کارشناسی در حوزه معماری و شهرسازی، مناطق چهارگانه و اداره درآمد برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان خبر داد.

«جواد مختاری» اظهار کرد: با تلاش‌های شبانه‌روزی و اقدامات لازم در زمینه خرید، نصب، بومی‌سازی، آموزش و راه‌اندازی زیرسیستم‌های شهرسازی، نوسازی، درآمد و اصناف، کمیسیون ماده صد، سامانه خدمات الکترونیکی شهروندان و خودکارسازی ضوابط و درآمدها درحال پیگیری است.

به گفته وی شهرداری الکترونیک با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات، خدمات خود را در حوزه وظایف شهرداری به‌صورت سریع، قابل دسترس و امن به شهروندان ارائه می‌دهد.

مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان درخصوص پیشرفت مالی، زمانی و فیزیکی سیستم یکپارچه شهرداری الکترونیک گفت: از آغاز قرارداد از اواسط اسفندماه سال گذشته با شرکت صفارایانه، پروژه ازنظر مالی 50 درصد، زمانی 40 درصد و فیزیکی 45 درصد پیشرفت داشته است.

مختاری با بیان اینکه شهروندان مدیریت شهری و سایر ادارات از این پروژه بهره‌مند می‌شوند، افزود: بیش از 70 جلسه رسمی و غیر رسمی بین مجموعه کارشناسی حوزه شهرسازی، درآمد، فنی، GIS، مناطق چهارگانه و نماینده شرکت صفارایانه در راستای نحوه پیاده‌سازی این سیستم برگزار شده است.

وی با اشاره به مزایای پیاده‌سازی سیستم یکپارچه شهرسازی، نوسازی و درآمد در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری، اظهار کرد: با خودکارسازی فرآیندها، ساده‌سازی ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی علاوه‌بر کاهش کاغذبازی‌های اداری و ایجاد شفافیت، شهروندان خدمات را به‌صورت برخط و سریع دریافت خواهند کرد.

این مقام حوزه فناوری اطلاعات مدیریت شهری با اشاره به حجم بالای مراجعات ارباب رجوع به مناطق چهارگانه شهرداری همدان، گفت: راه‌اندازی سیستم یکپارچه شهرداری الکترونیک در مناطق بسیار ضروری است تا شاهد کاهش مراجعات مکرر شهروندان و ارائه خدمات بهتر به شهر و شهروندان باشیم.

مختاری یکی از اهداف مهم این پروژه را ارائه خدمات 24 ساعته در هفته برای شهروندان برشمرد و افزود: امکان ثبت درخواست، دریافت پاسخ الکترونیکی، تشکیل آرشیو الکترونیک، خودکارسازی فرآیندها، جلوگیری از جعل مکاتبات، امکان نظارت دقیق، حذف کاغذ، دورکاری کارکنان، الکترونیکی شدن پیگیری استعلامات دفترخانه‌ها، ادارات و بانک‌ها وجود دارد که باعث جلوگیری از سردرگمی شهروندان و افزایش رضایتمندی در سطح جامعه می‌شود.

وی یکی از بهره‌برداران پروژه یکپارچه‌سازی را اداره مدیریت درآمدهای عمومی شهرداری و ماده صد دانست و اظهار کرد: خودکارسازی محاسبات عوارض درآمدی، گزارش‌های سیستمی و تسهیل در امر تصمیم‌سازی‌های مدیریتی نیز از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان یکی از چشم‌اندازهای مهم پروژه سامانه یکپارچه شهرسازی، نوسازی و درآمد را شهروندسپاری دانست و تصریح کرد: شهروندان بدون ایجاد ارتباط و حضور کارکنان شهرداری قادر خواهند بود با استفاده از رایانه و انواع موبایل و لپ‌تاپ در کوتاه‌ترین زمان و بدون محدودیت تمام خدمات اعم از ثبت درخواست پروانه ساختمانی، پایان کار و انواع استعلام‌های دفترخانه و بانک‌ها و همه اطلاعات را بدون نیاز به حضور در شهرداری دریافت کنند.

مختاری به برخی مشکلات موجود در پیاده‌سازی این سیستم اشاره کرد و ادامه داد: عدم وجود خروجی مناسب در فرمول‌های محاسباتی، صنفی و درآمدی، عدم ارتباط بین کد نوسازی و لایه‌های نقشه و ناقص ماندن فرآوری اطلاعات نقشه ازجمله مشکلاتی است که با تلاش‌های مجموعه کارشناسان رفع می‌شود.

شناسه خبر 56288