شناسه خبر:56400
1401/3/21 09:41:31
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان:

همدان، نخستین استان برگزارکننده «همایش زکات»

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان گفت: در پایان ماه مبارک رمضان و هم‌زمان با عید فطر زکات فطریه مردم استان همدان که از طریق کمیته امداد جمع‌آوری شده، 11 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده که در اختیار محرومین قرار داده شد.

محمدرسول شیخی‌زاده روز پنجشنبه نوزدهم خردادماه در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد، به نخستین همایش استانی زکات در دوم تیرماه اشاره کرد و افزود: همدان نخستین استان برگزارکننده این همایش است.

   همایشی برای واجب فراموش‌شده

شیخی‌زاده افزود: این همایش با حضور 600 نفر در اردوگاه فجر برگزار می‌شود که با حضور مسئولین استانی و کشوری خواهد بود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان با بیان اینکه همایش مذکور علمی، تبلیغی (رسانه‌ای) و تکریمی است، گفت: بحث علمی این موضوع را به‌عهده افراد خبره گذاشته‌ایم تا به‌طور کامل به علل پرداخت زکات یا عدم پرداخت آن (با مطالعه میدانی استان همدان) بپردازند؛ البته این تحقیق هم محوریت کشوری و هم استانی داشته است.

وی درخصوص میهمانان افزود: سعی شده تا بیشتر افراد دخیل در این برنامه از همدانی‌ها باشند. انتظار داریم تا رسانه‌ها درخصوص شناخت زکات قلم بزنند تا مردم بیشتر با آن آشنا شوند و نسبت به پرداخت زکات اهتمام ورزند.

این مقام مسئول درخصوص تکریم افرادی که در پرداخت زکات مؤثر بودند، گفت: در بین بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر مردم همدان، از افرادی که نسبت به این واجب الهی توجه کرده و همچنین از همه افرادی که در بحث زکات فعال بوده‌اند، تقدیر خواهد شد.

   جشن رمضان سفره محرومین را پُررنگ کرد

وی درخصوص جشن رمضان تصریح کرد: خروجی این برنامه پُررنگ شدن سفره محرومین و برنامه اصلی ما اطعام مهدوی در سه بخش بود؛ نخستین بخش طبخ و توزیع غذای گرم، دومین بخش افطاری ساده و سومین بخش تهیه و توزیع بسته معیشتی برای مناطق دوردست‌تر بود که برای آن‌ها بسته‌هایی به‌صورت جیره خشک تهیه شد.

  مردم دارالمؤمنین در رمضان بیش از 18 میلیارد تومان به نیازمندان یاری رساندند

شیخی‌زاده ادامه داد: در این طرح درمجموع 268 هزار و 379 نفر از بخش‌هایی که ذکر شد بهره بردند که ارزش ریالی آن بیش از 18 میلیارد و 356 میلیون تومان و همه کمک‌های مردمی بوده است.

وی دومین طرح ماه مبارک رمضان را حامی‌یابی برای فرزندان یتیم یا بدسرپرست خواند و گفت: منظور از بدسرپرست این است که افراد ناتوان در اداره فرزندان هستند که فقط در ماه مبارک رمضان پنج هزار و 449 حامی برای ایتام شناسایی شد که به‌صورت مداوم از آن‌ها حمایت می‌کنند.

   کمک بیش از 67 میلیارد تومانی حامیان طرح ایتام در سال 1400

شیخی‌زاده ادامه داد: این حامیان تا پایان ماه مبارک رمضان دو میلیارد تومان واریزی داشته‌اند؛ همچنین در سال 1400 بیش از 42 هزار نفر حامی داشته‌ایم (غیر از این پنج هزار حامی) که سال گذشته بیش از 67 میلیارد و 100 میلیون تومان کمک نقدی به فرزندان یتیم و محسنین کرده‌اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: میانگین کمک به ایتام بالای 700 هزار تومان و به محسنین بالای 450 هزار تومان در ماه است که این فرزندان یتیم و محسنین تا پایان سال گذشته 12 هزارو 222 نفر بوده‌اند.

وی برنامه بعدی را تفقد و دلجویی از خانواده‌های نیازمند معرفی کرد و افزود: در طول ماه مبارک رمضان با حضور مسئولین و خیرین 977 خانواده مورد دلجویی قرار گرفتند که در همان لحظه کمک‌هایی مثل ودیعه مسکن و بسته معیشتی دریافت کردند و بالغ‌بر دو میلیارد تومان نیز در این حوزه به آن‌ها پرداخت شده است.

   افزایش 5 میلیاردی زکات فطریه نسبت به سال قبل

شیخی‌زاده در مورد آخرین برنامه در ماه مبارک رمضان و عید فطر گفت: زکات فطریه مردم استان همدان که از طریق کمیته امداد جمع‌آوری شده 11 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده که در اختیار محرومین قرار داده‌ شده و نسبت به سال گذشته پنج میلیارد تومان افزایش داشته است؛ البته علاوه‌بر این سایر افراد و ارگان‌ها نیز در پرداخت این زکات به محرومین دخیل بوده‌اند که جزء آمار ما نبوده است.

   کمیته امداد بهترین سازمان‌دهی را در بحث فقرا دارد

این مقام مسئول افزود: ما بهترین سازمان‌دهی را در بحث فقرا داریم؛ مگر اینکه افراد زیر پوشش سایر ارگان‌ها باشند که تحت حمایت ما نباشند. میزان فطریه عام بیش از 11 میلیارد تومان بوده که فطریه سادات 119، کفاره غیر عمد 815 و کفاره عمد 41 میلیون تومان بوده است.

شیخی‌زاده در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: ما در حوزه اشتغال صددرصد تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها را جذب کرده‌ایم و بیش از 325 میلیارد تومان سال گذشته به آن‌ها تخصیص یافته است و فرصت‌های شغلی که از این پرداخت‌ها ایجاد شده، بالغ‌بر 11 هزار مورد است که همراه با آموزش‌های لازم بوده‌اند.

وی ابراز کرد: در حوزه مسکن سال گذشته تا پایان اسفندماه بیش از 600 واحد مسکن شهری و روستایی به خانواده‌ها تحویل داده‌ایم که امسال در روز همایش زکات بیش از 150 واحد به‌ بهره‌برداری می‌رسد و سه واحد آن با زکات ساخته شده است.

شیخی‌زاده گفت: در طرح جدید با همکاری جهاد سازندگی 100 واحد مسکونی درحال ساخت بوده و 200 واحد مسکونی هم با کمک سپاه و ساید ارگان‌ها در روز دوم تیرماه کلنگ‌زنی خواهد شد. بر آن هستیم تا با توجه به ظرفیت‌های موجود در سال1400 کاملاً نیاز مددجویان روستایی را تأمین کنیم که انتظار داریم میزان ساخت و ساز‌ها را افزایش دهیم.

وی اذعان کرد: درحال حاضر بیش از 6 هزار خانوار مستأجر در استان داریم که بیش از پنج هزار و 400 نفر در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. بیماران صعب‌العلاج نیز نزدیک به دو هزار نفر هستند که در بحث درمان و سرپرستی به افرادی که از آن‌ها نگهداری می‌کنند، اعتبار اختصاص داده‌ایم و در همه حوزه‌های درمانی از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

شناسه خبر 56400