شناسه خبر:56430
1401/3/22 08:12:13

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل امور مالیاتی استان همدان نحوه اجرای تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم برای عملکرد سال 1400 را اعلام کرد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان همدان، وجیه‌اله ذکوری گفت: سازمان امور مالیاتی کشور با استفاده از ظرفیت قانونی تبصره ماده 100 تلاش کرده تا بخش بزرگی از صاحبان مشاغل بتوانند بدون ارائه اظهارنامه و مستندات مربوط به درآمد و هزینه خود، مالیات عملکرد 1400 را به‌صورت مقطوع بپردازند.

ذکوری با اشاره به چگونگی بهره‌مندی اصناف از ظرفیت قانونی تبصره ماده 100، تصریح کرد: با هدف افزایش دامنه شمول تبصره ماده 100، با گرفتن موافقت مرجع قانونی ذی‌ربط مقرر شد سقف فروش کالا و خدمت مشمول این تبصره به 100 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم یعنی 48 میلیارد ریال افزایش یابد؛ این درحالی است که سقف تبصره ماده 100 در سال گذشته حدود 16 میلیارد ریال بود.

وی ادامه داد: به این ترتیب کلیه صاحبان کسب‌‌وکار که در سال 1400 فروش آن‌ها کمتر از این میزان باشد، می‌توانند از تسهیلات این تبصره بهره‌مند شوند.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان افزود: طبعاً مؤدیانی که میزان فروش آن‌ها براساس پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی بیش از 48 میلیارد ریال باشد، امکان استفاده از این تسهیلات را نخواهند داشت و می‌بایست نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام کنند.

وی رعایت اصل عدالت در مالیات‌ستانی در نظام مالیاتی را اولویت اصلی سازمان امور مالیاتی کشور برشمرد و گفت: به‌منظور برقراری عدالت مالیاتی مقرر شد مالیات مقطوع برای هریک از مؤدیان براساس اطلاعات مالی ثبت‌شده از آن‌ها در سامانه‌های سازمان امور مالیاتی تعیین شود.

ذکوری خاطرنشان کرد: این اطلاعات شامل مبالغ واریز به دستگاه‌های پوز متعلق به مؤدیان، اطلاعات خریدوفروش آن‌ها در گزارش‌های فصلی معاملات، میزان مالیات پرداختی در سال گذشته و سایر اطلاعات مرتبط است.

وی همچنین با ارائه توضیحاتی درخصوص نحوه ارائه مستندات در هنگام تسلیم اظهارنامه، افزود: مشاغلی همچون بنگاه‌های املاک، نمایشگاه‌های اتومبیل، نمایندگی‌های بیمه، دفاتر اسناد رسمی و حق‌العمل‌کاران که اعلام می‌کنند بخشی از مبالغ واریزی به‌ حساب پوزهای آن‌ها فاقد ماهیت فروش است، برای استفاده از تبصره ماده 100 می‌توانند اطلاعات فروش مستند خود را از طریق اتحادیه‌ها یا تشکل‌های صنفی مربوطه به سازمان امور مالیاتی ارائه و یا گزینه ارسال اظهارنامه را انتخاب کنند.

شناسه خبر 56430