شناسه خبر:56433
1401/3/22 08:16:00
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خبر داد:

اجرای 3668 متر مربع پروژه‌های عمرانی در یک سال گذشته

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: در طول فعالیت دولت سیزدهم در یک سال گذشته، پروژه‌های عمرانی با زیربنای سه هزار و 668 متر مربع شامل تعمیر و بهسازی کتابخانه آیت‌الله بهاری با 790 متر مربع زیربنا، توسعه کتابخانه شهید مطهری با 330 متر مربع زیربنا، افتتاح کتابخانه شهید مظاهری با یک‌هزار و 408 متر مربع زیربنا و افتتاح سالن مطالعاتی آرمان توسط بخش خصوصی با 880 متر مربع زیربنا به ثمر رسیده است.

نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان در سال 1401 با حضور اعضای انجمن در محل استانداری همدان برگزار شد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان در این جلسه گفت: کتابخانه‌های عمومی نقشی مهم و بسزا در تغییر و تحول اجتماعی دارند و باید در شکل‌گیری جامعه دانش‌بنیان به‌خوبی ورود کنند.

حسن رضا‌نیا اظهار کرد: اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در راه انجام وظایف تعریف‌شده، قابل اعتنا و توجه است. استانداری همدان در این راه پشتیبان و حامی برنامه‌های این نهاد فرهنگی است و با تمام توان از حقوق قانونی آن دفاع می‌کند.

وی افزود: فرمان مقام معظم رهبری در سال جدید مبتنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» باید در رأس تمامی برنامه‌های دستگاه‌های مختلف قرار گرفته و برنامه‌ها بر این اساس تدوین شود. برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان همه باید در این مسیر ورود و حرکت کنند. برای تحقق این مهم ما نیاز به جامعه دانش‌بنیان داریم و همه ساختارها باید تحول یافته و بر محور دانش و علم بازتعریف شوند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان تصریح کرد: دولت سیزدهم نیز معتقد به تحول است و برای تحقق این مهم باید به دنبال راه‌های جدید و نرفته برویم. در این حوزه ما باید به هدف نقش کتابخانه‌های عمومی در تشکیل جامعه دانش‌بنیان دست یافته و استان همدان به‌عنوان پایلوت کشور در این حوزه مطرح شود.

وی با بیان اینکه در جلسات انجمن از صاحب‌نظران و نخبگان برای بیان نقطه‌نظراتشان استفاده شود، ادامه داد: اکنون برنامه هفتم توسعه درحال تدوین است و باید نقش کتابخانه‌های عمومی در آن به‌خوبی دیده شود؛ در 6 برنامه گذشته به این نقش در حد مناسب پرداخته نشده است. بنابراین باید این مطالبه را از متولیان امر داشته باشیم تا بتوانیم نیازهای فرهنگی امروز جامعه را پاسخ بدهیم.

رضانیا تأکید کرد: شهرداری‌ها باید نسبت به پرداخت حق کتابخانه‌های عمومی اقدام و براساس قانون عمل کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز گفت: در طول فعالیت دولت سیزدهم در یک سال گذشته، پروژه‌های عمرانی با زیربنای سه هزار و 668 متر مربع شامل تعمیر و بهسازی کتابخانه آیت‌الله بهاری با 790 متر مربع زیربنا، توسعه کتابخانه شهید مطهری با 330 متر مربع زیربنا، افتتاح کتابخانه شهید مظاهری با یک‌هزار و 408 متر مربع زیربنا و افتتاح سالن مطالعاتی آرمان توسط بخش خصوصی با 880 متر مربع زیربنا به ثمر رسیده است.

عاطفه زارعی اظهار کرد: برنامه اجرایی- عملیاتی سال 1401 اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تدوین شده و در دستور کار قرار گرفته است. از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون دو کتابخانه عمومی به مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزوده شده و زیربنای کتابخانه‌ها از 45 هزار و 871 متر مربع به 48 هزار و 479 متر مربع رسیده است. همچنین با افزایش تعداد منابع اطلاعاتی از یک میلیون و 350 هزار نسخه به یک میلیون و 413 هزار نسخه، سرانه کتاب نسبت به جمعیت به‌ازای هر 100 نفر از 78 نسخه به 81 نسخه رسیده است.

وی افزود: همچنین پس از پایان همه‌گیری بیماری کرونا تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی از 28 هزار و 841 نفر به 58 هزار و 68 عضو فعال افزایش یافته است. از سال 95 تا سال 1400 بیش از 237 هزار نفر در جشنواره رضوی در سطح استان شرکت کردند. همچنین تاکنون بیش از 640 هزار نسخه کتاب از سوی افراد حقیقی و حقوقی به کتابخانه‌های عمومی استان همدان اهدا شده است. اعضای 22 کتابخانه عمومی در سراسر استان به‌صورت رایگان به پایگاه اطلاعاتی نورمگز با بیش از یک میلیون و 800 هزار مقاله دسترسی دارند. در دوران شیوع بیماری کرونا نیز کتابخانه‌ها اجازه تعطیلی فرآیند کتاب‌خوانی را ندادند و بیش از 25 هزار فعالیت فرهنگی در فضای مجازی به انجام رساندند.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری ساخت دو کتابخانه روستایی در شهرستان همدان توسط بانک پاسارگاد، بهسازی کتابخانه شهید مدرس، ساخت کتابخانه در روستای عبدالرحیم، توسعه کتابخانه امام حسن مجتبی (ع) شهر مهاجران، بهسازی کتابخانه فجر صالح‌آباد، راه‌اندازی کتابخانه سیار روستایی، ساخت کتابخانه در روستای نگارخاتون، راه‌اندازی کتابخانه در روستای توچغاز و چندین پروژه در شهرستان‌های مختلف استان در دستور کار قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود از مجموع پنج هزار و 400 متر مربع پروژه تعریف‌شده در پایان سال جاری، 640 متر مربع محقق شود.

زارعی گفت: در سال گذشته 11 هزار و 658 برنامه فرهنگی کتاب‌محور در فضای مجازی و حقیقی به همت کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان همدان انجام شده و پیش‌بینی می‌شود در پایان سال جاری به 12 هزار و 13 برنامه افزایش یابد.

شناسه خبر 56433