شناسه خبر:56434
1401/3/22 08:17:14

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان گفت: زائران خانه خدای استان همدان و کردستان در قالب پنج پرواز از فرودگاه همدان عازم مکه می‌شوند.

«حسن رضانیا» روز شنبه در نشست هماهنگی اعزام حجاج اظهار کرد: کارگزاران حج تنظیم‌کننده و هماهنگ‌کننده اجرای یکی از فرامین الهی هستند، بنابراین باید از همه ظرفیت‌ها برای برگزاری این آیین معنوی به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با پیگیری مسئولان و نمایندگان مردم استان همدان در خانه ملت برای سال‌های آینده پرواز حجاج از فرودگاه همدان به خانه خدا تثبیت شود تا شاهد دل‌نگرانی زائران در زمینه پروازها نباشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان ادامه داد: کارگزاران این استان به‌عنوان خادمان مردم در دولت مردمی از همه ظرفیت‌ها برای تثبیت پرواز همدان به خانه خدا استفاده می‌کنند تا شاهد چشم‌انتظاری زائران در زمینه برقراری پروازهای حج نباشیم.

رضانیا تأکید کرد: به‌تازگی اخبارهای ضدونقیضی در زمینه برقرار نشدن پرواز حجاج از فرودگاه همدان منعکس و سبب سردرگمی حجاج شد که در این راستا باید فرودگاه و حج و زیارت استان یک سخنگو برای این موضوع انتخاب کنند تا از بیان مطالب پراکنده و چندکلامی پرهیز شود.

وی خواستار برگزاری نشست‌های توجیهی برای به حداقل رسیدن تردد به سمت فرودگاه جهت بدرقه زائران شد و گفت: باید مکانی در نزدیک‌ترین محل به فرودگاه برای اسکان اضطراری زائران در زمان تأخیر پرواز پیش‌بینی شود.

مدیر حج و زیارت استان همدان نیز گفت: یک‌هزار و 302 زائر استان‌های همدان و کردستان از فرودگاه همدان عازم خانه خدا می‌شوند که سهم استان همدان از این تعداد زائر 840 نفر است.

حمیدرضا واحدنژاد افزود: این تعداد زائر خانه خدا در قالب پنج پرواز 260 نفره عازم سرزمین نزول قرآن می‌شوند.

مدیر فرودگاه همدان نیز گفت: کار اعزام زائران حج تمتع استان‌های همدان و کردستان از این فرودگاه به خانه خدا، از چهارم تیرماه امسال آغاز می‌شود.

علی‌اصغر جهانگیری اظهار کرد: زائران دو استان همدان و کردستان در قالب پنج پرواز شامل دو پرواز در روز چهارم، دو پرواز در روز پنجم و یک پرواز در روز ششم تیرماه از طریق این فرودگاه عازم سرزمین وحی می‌شوند.

وی اضافه کرد: به‌منظور پیشگیری از حضور و تجمع بستگان و بدرقه‌کنندگان زائران بیت‌الله در فرودگاه، انتظار می‌رود سازمان حج و زیارت استان ابتدا حجاج شهرستان همدان را در میعادگاه و مکانی گِرد هم آورده و سپس با استفاده از ناوگان اتوبوسرانی آن‌ها را به فرودگاه همدان منتقل کند.

به گفته مدیر فرودگاه همدان، زائران باید چهار ساعت قبل از هر پرواز در فرودگاه حضور داشته باشند تا فرآیند بازرسی و کارهای پروازی انجام شود که درصورت تأخیر در زمان پرواز هواپیما موضوع به زائران اطلاع‌رسانی می‌شود؛ با این وجود باید مکانی بیرون از فرودگاه برای اسکان اضطراری و ارائه غذای سرد و گرم به زائران در زمان‌های بروز مشکلات فنی و طولانی شدن تأخیر پرواز پیش‌بینی شود.

وی افزود: هرچند پرداخت عوارض خروج از کشور اینترنتی شده و زائران باید قبل از پرواز نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند، با این وجود تیمی از بانک ملی در فرودگاه برای افرادی که موفق به پرداخت عوارض خروج نشدند، مستقر می‌شوند.

مدیر فرودگاه استان همدان گفت: آخرین پرواز حج تمتع از فرودگاه همدان سال 98 با حدود پنج هزار نفر انجام شد.

مدیر حج و زیارت استان کردستان نیز در این جلسه ابراز کرد: 462 زائر این استان در قالب پنج کاروان از فرودگاه همدان عازم خانه خدا می‌شوند که همه این زائران سنی و «مدینه بعد» هستند.

علیرضا خسروی افزود: زائران کردستانی باید از محل فرودگاه نسبت به احرام بستن اقدام کنند، بنابراین پیش‌بینی مکانی برای غسل و وضو و احرام بستن زائران این استان ضروری است.

وی ادامه داد: 90 درصد زائران کردستانی دو دوز و 10 درصد سه دوز واکسن کرونا را تزریق کردند؛ با این وجود بیشترین نگرانی دانشگاه علوم پزشکی در زمینه آبله میمونی و تب کنگو است.

این مقام مسئول افزود: تاکنون نشست‌های توجیهی با زائران در زمینه پرداخت به‌موقع عوارض خروج و عواقب حمل مواد مخدر برگزار شده و تاکنون گزارشی مبنی بر حمل مواد مخدر توسط زائران کردستانی به خانه خدا نداشته‌ایم.

شناسه خبر 56434