شناسه خبر:56460
1401/3/22 08:58:37
به مناسبت هفته محیط زیست انجام شد

بازگشت 12 بهله پرنده شکاری به دامان طبیعت

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: همزمان با هفته محیط زیست، 12 بهله پرنده شکاری که در پناهگاه تخصصی تیمار و نگهداری پرندگان شکاری مورد درمان قرار گرفته بودند به دامان طبیعت بازگشتند

پرندگان نقش مهمی در تعادل محیط زیست دارند اگر با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها صحبت کنید خاطرات بسیاری از حضور انواع پرندگان در گوشه و کنار محل زندگیشان تعریف می‌کنند دانشمندان نیز یکی از نشانه‌های حال خوب محیط زیست را وجود و تحرک پرندگان بومی هر منطقه می‌دانند مانند یاکریم که تا دو سه دهه قبل در همدان دیده می‌شد یا درناهای سیبری که هنوز هم هر سال سری به دریاچه زریوار کردستان و روستاهای این منطقه می‌زنند.

به خطر افتادن زندگی یا سلامتی پرندگان زنگ خطری است که مشکلات محیط زیستی در راه است و باید این مسئله جدی گرفته شود. اگر این مسئله جدی گرفته نشده و تلاشی در این خصوص انجام نشود قطعاً مشکلات فراوانی در پیش خواهد بود.

اگر در منطقه‌ای پرندگان حضور نداشته باشند یکی از مواردی که مشاهده خواهد شد حمله ملخ‌هاست. علاوه بر اینکه پرندگان آفتها را از بین می‌برند، در گرده‌افشانی و بارور شدن محصولات کشاورزی نیز نقش بسیار مهمی دارند. پرندگان به منتشر شدن دانه گیاهان و میوه‌ها، گرده‌افشانی گیاهان، از بین رفتن حشراتی که به محصولات آسیب می‌زنند نقش بسیار مهمی دارند. اما متاسفانه در طی قرن‌ها به ویژه در دهه‌های اخیر انسان‌ها روی خوش به این همسایه‌های خود در طبیعت نشان نمی‌دهند و با تخریب محل زندگیشان یا شکارشان حیات آن‌ها را به خطر می‌اندازند

«مرتضی شیردره» فعال محیط زیستی همدان با 59 سال سن و در دوران بازنشستگی تمام وقت خود را صرف نگهداری از پرندگان می‌کند، او از سال 93 باغش را به اولین «پناهگاه تخصصی تیمار و نگهداری پرندگان شکاری» در همدان تبدیل کرده و معتقد است تمام انسان‌ها به طبیعت بدهکارند و باید در راستای حفظ آن بکوشند.

روز چهارشنبه به مناسبت هفته محیط زیست خبرنگاران به همراه مدیرکل محیط زیست استان همدان با حضوردر پناهگاه پرندگان با نحوه تیمار و نگهداری پرندگان آسیب‌دیده آشنا شدند در پایان توررسانه‌ای ودر مقابل دیدگان آن‌ها، تعدادی از پرنده‌های شکاری و درمان شده در دامان طبیعت و مناطقی هم‌چون ارتفاعات تاریک‌دره رهاسازی شدند.

در مجموع 12 بهله پرنده شکاری برای آزادسازی و رهاسازی در نظر گرفته شده بودند که اکثر آن‌ها به خوبی در دامان طبیعت رها شدند و تعداد معدودی از آن‌ها نتوانستند به خوبی پرواز کنند که مجددا توسط محیط‌بانان به مراکز نگهداری بازگردانده شدند.

مجموع 12 بهله پرنده شکاری را که شامل 2 بهله عقاب طلایی، یک بهله قرقی، یک بهله کورکور، 3 بهله دلیجه و 5 بهله سارگپه بود رهاسازی و در نهایت اکثر آن‌ها در ارتفاعات مشغول به پرواز و اوج گرفتن شدند.

یکی از برنامه‌های این تور رسانه‌ای تشریح فعالیت‌های توررسانه‌ای ارائه گزارشی از فعالیت‌های اداره کل محیط زیست استان همدان بود «سیده مریم محمدی» اظهارکرد: سیاست اصلی اداره کل محیط زیست استان همدان در دولت سیزدهم و ریل‌گذاری و راهبری این مجموعه، عملیاتی کردن سیاست‌های ابلاغی رهبری فرزانه انقلاب در زمینه محیط زیست است.

وی اظهار کرد: سیاست‌های ابلاغی رهبری فرزانه انقلاب در حوزه محیط زیست، سندی معتبر و جامع و مشتمل بر همه موضوعات است که تکالیف همه دستگاه‌ها در این سند به وضوح مشخص و تبیین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: این سند دارای 15 بند و چندین تبصره بوده که به همه ابعاد محیط زیستی شامل آب، خاک، هوا، آلودگی‌ها، حیات وحش، آموزش، شکار و صید، ترویج، مسئولیت اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر می‌پردازد.

محمدی با بیان اینکه این سیاست‌ها در سال 94 به سران سه قوه و بسیاری از سازمان‌ها ابلاغ شده اما ابتر مانده بود، افزود: دولت سیزدهم دبیرخانه مرکزی پیگیری سیاست‌های ابلاغی رهبری فرزانه انقلاب در زمینه محیط زیست را ایجاد کرده و به زودی دبیرخانه استانی آن نیز به ریاست استاندار در استان همدان آغاز به کار می‌کند.

وی گفت: با راه‌اندازی دبیرخانه استانی پیگیری سیاست‌های ابلاغی رهبری فرزانه انقلاب در محیط‌زیست، تکالیف و وظایف دستگاه‌های مختلف در زمینه محیط‌زیست مشخص، پیگیری و دستگاه‌ها مکلف به انجام وظایف قانونی خود در این حوزه خواهند شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از اصحاب رسانه خواست از توان و ظرفیت خود برای حمایت از این سازمان و اطلاع‌رسانی در زمینه مجازات شکار و صید غیرمجاز استفاده کنند چرا که رسانه از قدرت بالایی در زمینه آموزش، فرهنگ‌سازی و پیشگیری از بروز تخلفات زیست محیطی برخوردار است.

محمدی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون 147 شهید و 308 جانباز( محیط‌بان) را برای حراست از محیط زیست و نعمت‌های طبیعی خدادادی تقدیم کشور کرده است با این وجود همچنان محیط بانان در شرایط سخت و در شرایطی ناعادلانه در برابر شکارچیان ایستاده و در مواقعی شهید و جانباز می‌شوند.

2 درصد از مساحت استان همدان غبارخیز است

مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت: کشور ایران در منطقه‌ای با 330 میلیون هکتار کانون گرد و غبار و استعداد تولید 150 میلیون تن ریزگرد قرار دارد هرچند که درحال حاضر متاثر از کانون‌های غبارخیز کشورهای همسایه هستیم.

وی اظهار داشت: حدود 2 درصد از مساحت استان همدان غبارخیز است که با برنامه‌ریزی و تلاش هدفمند می‌توان این کانون گرد و غبار را مدیریت کرد.

محمدی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست طبق قانون، تکلیفی در زمینه گرد و غبار بر عهده ندارد و تنها مکلف به اطلاع‌رسانی درباره شاخص آلودگی است با این وجود بلافاصله پس از بروز پدیده گرد و غبار، نگاه‌ها به این سازمان معطوف می‌شود.

وی ادامه داد: محیط زیست مرجع تشخیص آلاینده‌ها است بنابراین اقدام به پایش و بررسی وضعیت آلایندها از جمله آلودگی هوا و آب، صدور و تمدید مجوزها و ارزیابی طرح‌ها در صورت نیاز می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: نیم قرن از تشکیل سازمان شکار و صید و تبدیل شکاربانی به سازمان حفاظت محیط زیست می‌گذرد که با وجود تغییر قوانین اما مجازات‌ها همچنان بازدارنده نیستند.

به گفته محمدی، یکی از سیاست‌های محیط‌زیست در حوزه معاونت طبیعی تشدید نظارت‌ها، مقابله و جلوگیری محیط بانان از ورود شکارچیان به مناطق تحت مدیریت این مجموعه و پیشگیری از بروز خسارت به طبیعت است.

وی از عموم شهروندان خواست در صورت مشاهده تخلفات زیست محیطی موضوع را از طریق سامانه تلفنی 1540 به یگان حفاظت محیط زیست گزارش کنند.

شناسه خبر 56460