شناسه خبر:56584
1401/3/25 08:47:36

سپهرغرب، گروه خبر: امام‌جمعه کرمانشاه با اشاره به افزایش سطح زیر کشت محصولاتی مانند زعفران در استان، گفت: کشت محصولات کشاورزی در کرمانشاه نیازمند سازگاری با کم‌آبی است.

آیت‌الله مصطفی علما ظهر سه‌شنبه در دیدار با رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه که به‌مناسبت هفته جهاد کشاورزی انجام گرفت با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ کار و تلاش در جامعه، اظهار کرد: لازمه توسعه کشاورزی استان کرمانشاه و شکوفایی اقتصاد کشاورزی در استان ترویج فرهنگ کار و تلاش و استفاده بهینه از همه ظرفیت‌های موجود است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تولید صنایع دستی و تولیدات بومی و صنعتی در بخش کشاورزی استان کرمانشاه، افزود: ظرفیت‌های تولیدی استان کرمانشاه می‌بایست منجر به افزایش ثروت و سرمایه تولیدکنندگان شود.

امام‌جمعه کرمانشاه با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ جهادی در پیکره وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی درحال حاضر مرکب از مسئولیت‌های سه وزارتخانه است و ضرورت دارد مدیران این مجموعه برای کسب رضایت‌مندی مردم بیش‌ازپیش تلاش کنند؛ چراکه در فرهنگ جهادی خدمت به مردم همان خدمت به خدا تلقی می‌شود.

علما با اشاره به گسترش کشت زعفران، پسته و زیتون در استان کرمانشاه، بیان کرد: می‌توان با ترویج کشت‌های کم‌آب‌بر و درآمدزا و صنایع وابسته به آن اقتصاد کشاورزی استان کرمانشاه را تغییر داد و اقلیم و آب‌وهوای کرمانشاه این مزیت را دارد که در شهرهای مختلف استان کشت‌های مستعد توسعه یابد.

وی نقش اقتصاد پویا را در فرهنگ‌سازی بسیار مهم برشمرد و گفت: اقتصاد پویا و پایدار زمینه‌ساز فرهنگ است و در استان کرمانشاه با توجه به مزیت‌های کشاورزی که وجود دارد، می‌توان اقتصاد کشاورزی را تقویت کرد.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز از تجهیز 130 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کرمانشاه به سیستم آبیاری نوین کشاورزی خبر داد.

شهریار قاسمی اظهار کرد: طی سال زراعی جاری میانگین بارش در استان کرمانشاه 299 میلی‌متر بوده که این میزان بارش نسبت به سال زراعی گذشته چندان تغییری را نشان نمی‌دهد.

وی افزود: میانگین بارش سالانه اما نسبت به بلندمدت شاهد کاهش 35 درصدی نزولات آسمانی بوده و ضرورت دارد براساس وضع موجود مصرف آب در بخش کشاورزی را مدیریت کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این راستا 83 هزار هکتار از اراضی زراعی استان کرمانشاه را به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز کرده‌ایم و با لحاظ 50 هزار هکتار اجرای سیستم نوین آبیاری در سامانه گرمسیری، بیش از 130 هزار هکتار از اراضی استان برای مدیریت مصرف آب به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

قاسمی به ارائه گزارشی از کشت و برداشت محصولات کشاورزی به‌ویژه برداشت گندم در مناطق گرمسیری پرداخت و گفت: برداشت گندم در مناطق گرمسیری بیانگر این موضوع است که با وجود خشک‌سالی، میزان برداشت گندم در این مناطق افزایش یافته است.

وی ایجاد بزرگ‌ترین باغ سایبان کشور در استان کرمانشاه، قانون انتزاع و واگذاری امور تنظیم بازار به جهاد کشاورزی، طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و ارائه تسهیلات به دامداران، مرغداران، عشایر و آبزی‌پروران و غیره را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی استان کرمانشاه دانست.

شناسه خبر 56584