شناسه خبر:56605
1401/3/26 08:08:51

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار قصر شیرین گفت: این شهرستان مرزی با توجه به اقلیم مناسب و آب‌وهوای بسیار خوب مستعدترین منطقه استان کرمانشاه برای کشت و تولید محصولات گلخانه‌ای است.

«مرادعلی تاتار» روز چهارشنبه با حضور در مجتمع گلخانه‌ای شهید دکامی‌زاده قصر شیرین به‌مناسبت هفته جهاد کشاورزی و بررسی مسائل و مشکلات این واحدها با قدردانی از تلاش جهادگران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی، افزود: 20 واحد گلخانه‌ای هم‌اکنون در این شهرستان در مجتمع شهید دکامی‌زاده فعال است و برداشت فلفل از این واحدهای گلخانه‌ای انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون بیشترین سطح گلخانه‌های استان کرمانشاه در منطقه مرزی قصر شیرین قرار دارد و با توجه به وجود مرزهای شهرستان، ظرفیتی برای تولید بخش کشاورزی و رونق اقتصادی و همچنین اشتغال محسوب می‌شود.

نماینده عالی دولت در قصر شیرین گفت: در واحدهای گلخانه‌ای 10 برابر فضای آزاد محصول تولید می‌شود و با توجه به درآمد بسیار خوب محصول فلفل، هم‌اکنون 20 واحد این شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته که کار برداشت آن تا اواسط تیرماه ادامه دارد.

تاتار ادامه داد: برای همه افرادی که علاقه‌مند به ایجاد گلخانه هستند، درصورت تأیید طرح آن‌ها در کمیته اشتغال، تسهیلات بسیار خوبی پرداخت می‌شود و این فرصتی است که برای اشتغال پایدار و توسعه منطقه می‌توان از آن بهره گرفت.

وی مهم‌ترین مزیت کشت گلخانه‌ای را با توجه به تنش آبی، صرفه‌جویی در مصرف آب بیان کرد و گفت: در واحدهای گلخانه‌ای طی سال دو بار محصولاتی همچون گوجه فرنگی، خیار و فلفل تولید و روانه بازار مصرف می‌شود و زمینه اشتغال‌زایی ده‌ها نفر را در این بخش فراهم کرده است.

   600 تُن محصول فلفل از واحدهای گلخانه‌ای قصر شیرین برداشت می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی قصر شیرین نیز ابراز کرد: امسال درمجموع 600 تُن فلفل سبز از سطح گلخانه‌های این شهرستان برداشت می‌شود که قیمت هر کیلوگرم فلفل سبز نوبرانه در گلخانه‌های این شهرستان 80 هزار تومان بوده و هم‌اکنون این محصول هر کیلوگرم 35 هزار تومان به فروش می‌رسد.

«مراد محمودیان» اظهار کرد: با توجه به درآمد بسیار بالای محصول فلفل و تولید مناسب، 20 واحد گلخانه‌ای شهرستان به مساحت 70 هزار متر مربع زیر کشت فلفل است که کشت این محصول از بهمن‌ماه در شهرستان قصر شیرین آغاز شده و برداشت آن هم از اواخر فروردین‌ماه شروع می‌شود و تا اواسط تیرماه ادامه می‌یابد.

وی اضافه کرد: نیاز به هزینه کم نگهداری، شرایط آب‌وهوایی مناسب و نوبرانه بودن محصول از مزایای کشت این محصول در گلخانه‌های قصر شیرین است.

محمودیان ادامه داد: هم‌اکنون شهرک گلخانه‌ای شهید دکامی‌زاده قصر شیرین دارای 40 واحد گلخانه‌ای است که مساحت هر واحد یک هکتار بوده و از این تعداد گلخانه 20 واحد فعال است.

مدیر جهاد کشاورزی قصر شیرین در ادامه گفت: درمجموع کاشت و برداشت فلفل در گلخانه‌های این شهرستان 30 نفر اشتغال‌زایی می‌کند که برداشت آن از اواخر اسفندماه در شهرستان قصر شیرین آغاز می‌شود.

   کشت مرکبات گلخانه‌ای برای نخستین‌بار در قصر شیرین

رئیس جهاد کشاورزی قصر شیرین ابراز کرد: برای نخستین‌بار کشت مرکبات گلخانه‌ای در این شهرستان آغاز شده که سه هزار هکتار از مجتمع شهید دکامی‌زاده این شهرستان به کشت مرکبات از گونه پرتقال (کامکوات) اختصاص یافته است.

امام‌جمعه قصر شیرین نیز با اشاره به اهمیت جهاد کشاورزی و تبریک این هفته به تمامی تلاشگران این بخش، گفت: در اقتصاد اسلامی توجه زیادی به کشت و زرع و کشاورزی شده است و جامعه‌ای می‌تواند موفق عمل کند که در بخش کشاورزی و استفاده از منابع داخلی بتواند به خودکفایی و استقلال برسد.

حجت‌الاسلام «صادق صالحی» با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب بخش کشاورزی شهرستان قصر شیرین، بر استفاده همه‌جانبه از این بخش در راستای ارتقای معیشت مردم، اشتغال‌زایی و عمران و آبادانی شهرستان تأکید کرد.

وی اظهار کرد: پیشرفت و توسعه بخش کشاورزی می‌تواند منجر به خودکفایی و استقلال اقتصادی و همچنین سیاسی شود.

شناسه خبر 56605