شناسه خبر:56613
1401/3/26 08:30:30
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

پیش‌بینی ایجاد 3200 شغل در بخش کشاورزی

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به شعار سال، ابراز کرد: این شعار را باید بسیار جدی بگیریم؛ اصل موضوع اشتغال‌آفرینی بوده و درحال حاضر سه هزار و 200 شغل در بخش کشاورزی استان همدان پیش‌بینی شده است.

آیین سی‌وششمین دوره تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی استان همدان چهارشنبه 25 خردادماه در اداره کل جهاد کشاورزی استان همدان برگزار شد.

استاندار همدان در این همایش گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات امروز ما بحث کشاورزی است؛ به‌واقع در این زمینه یک رویارویی سخت و بزرگ با استکبار جهان داریم که در تمام قسمت‌ها تلاش خود را داشته تا ما را درخصوص امنیت غذایی و کشاورزی بتواند تحریم کند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد ادامه داد: دشمن از سال 96 به بعد تحریم‌های زیادی را برای ما درنظر گرفته؛ به‌طوری که برخی اشخاص را نیز تحریم کرده است!

وی افزود: خوشبختانه دشمن در این خصوص زمین‌گیر شده و در بخش کشاورزی نتوانست موجب کُندی ما شود. با توجه به فرمایشات رهبری درخصوص دانش‌بنیان‌ها امیدواریم که این مقوله در کشاورزی بیشتر رشد کند و تولید دانش‌بنیان فراگیرتر شود. تفاهم‌نامه‌ای با مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی منعقد شد که در این پردیس فناوری کشاورزی بتوانیم دانش‌بنیان‌ها را بیشتر تقویت کند.

قاسمی‌فرزاد درخصوص کاهش منابع آبی تصریح کرد: منابع آب ما درحال کاهش هستند و از روش‌های غرقابی که در گذشته مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، نباید دوباره استفاده شود و الگوی کشت باید تغییر کند. منابع آبی هزارساله ما در 60 سال استفاده شده، به‌طوری که در طول 30 سال گذشته آب‌های زیرزمینی هرسال نیم متر فروکش داشته‌اند، اما درحال حاضر ظرف مدت دو سال هفت متر فروکش آب‌های زیرزمینی را شاهد بوده‌ایم و این سرعت هفت برابر شده که نشان‌دهنده آن است که باید بیشتر در الگوی کشت و نگهداری از آب‌های زیرزمینی کوشا باشیم.

وی بیان کرد: روش‌ها و الگوهای گذشته باید تغییر کند، ما ناچار هستیم منابع غذایی خودمان را تولید کنیم و شیوه‌های نوین در کشاورزی را بایستی به‌کار بگیریم تا با آبیاری مناسب بتوانیم امنیت غذایی کشور را حفظ کنیم.

    مجموعه علوم و تحقیقات پیش‌قراول باشد و بر بهره‌وری از آب و خاک بیفزاید

قاسمی‌فرزاد اذعان کرد: بایستی آموزش و تحقیقات الگوی کار باشند و روش‌ها تغییر کند، اگر مرکز علوم و تحقیقات در گذشته یک مجموعه لوکس برای برخی از تحقیقات بوده است، امروزه باید پیش‌قراول باشد و بهره‌وری آب و خاک را بالا ببرد. آب و خاک دو منبع اصلی هستند که باید حفظ شوند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از مقدس‌ترین کسب‌وکارها که در دین ما نیز به آن اشاره شده «کشاورزی» است، گفت: شغل تمام انبیا به غیر از حضرت ادریس، کشاورزی بوده است. خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند فکر می‌کنید کشاورز واقعی شما هستید، درحالی که کشاورز واقعی من هستم که یک دانه کاشته‌شده شما را برکت می‌بخشم.

   امنیت غذایی مردم در گرو کشاورزی است

حجت‌الاسلام امین رضایی‌دولت افزود: کشاورزی یکی از مقدس‌ترین شغل‌ها است، زیرا هیچ قشری به اندازه کشاورزان به خدا توکل نمی‌کند؛ در سال‌های کم‌بارش کشاورز باید به خدا توکل بیشتری داشته باشد. علاوه‌بر اینکه فرد کسب روزی حلال می‌کند، دیگران هم از قِبل کشاورزان خیر می‌بینند؛ بحث امنیت غذایی مردم در گرو کشاورزی است و همواره شاهد بودیم که کمبود مواد و محصولات غذایی چه مشکلاتی را به‌وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان عامل رساندن خیر و برکت به دیگران نیز هستند، گفت: رهبری بحث دانش‌بنیان‌ها را در سال جاری مطرح کردند و اگر این دانش به کمک کشاورزی بیاید، عملکرد آن‌ها بالا خواهد رفت؛ همه ما در قِبال امنیت غذایی مسئول هستیم و باید به‌طور جدی به آن بپردازیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با اشاره به شعار سال، ابراز کرد: این شعار را باید بسیار جدی بگیریم؛ اصل موضوع اشتغال‌آفرینی بوده و درحال حاضر سه هزار و 200 شغل در بخش کشاورزی استان همدان پیش‌بینی شده است.

غلامحسین تقوی افزود: تولید دانش‌بنیان یعنی کشاورز در تولیدات خود از دانش استفاده کرده، سبک‌های قدیمی را کنار گذاشته، به سمت دانش‌بنیان پیش رفته و کمیت و کیفیت و شاخص‌ها را درنظر دارد.

وی مهم‌ترین موضوع را استفاده از دانش در بحث کشاورزی برشمرد و تصریح کرد: درحال حاضر امنیت غذایی یکی از موضوعات اصلی و شعار سال بوده که گام‌های خوبی هم در این راستا برداشته شده؛ کشاورزان در نظام هدفمندی یارانه‌ها پای کار بودند.

در این مراسم بهاره اکبری، یکی از تولیدکنندگان با اشاره به اینکه عدم نقدینگی و دسترسی به تسهیلات کم‌بهره و آسان بزرگ‌ترین مشکل امروز تولیدکنندگان است، گفت: بانک کشاورزی، بانک دولتی و عامل است و انتظار می‌رود دیدگاه‌های تجاری و درآمدزایی خود را به دیدگاه حمایتی تغییر دهد؛ با قوانین دست‌وپاگیر داخلی خود تسهیلات گرفته‌شده توسط تولیدکننده را به یک بدهی با ارقام نجومی تبدیل نکند که موجب فروش املاک تولیدکنندگان به نفع سودجویان نشود و مطابق قوانین بانک مرکزی عمل کند؛ بانک کشاورزی نباید با فروش و مزایده املاک کارآفرینان باعث افزایش نرخ بیکاری در کشور شود، از سلیقه‌ای رفتار کردن برخی کارمندان بانک هم جلوگیری کنید.

شناسه خبر 56613