شناسه خبر:56640
1401/3/26 09:12:06

سپهرغرب، گروه کارو دانش: «کارفور» در سال1963 مفهوم جدیدی به نام هایپرمارکت را خلق کرد و اکنون نیز دارای 1452شعبه هایپرمارکت در سطح جهان است و بزرگ‌ترین شبکه هایپرمارکت‌های جهانی را دارد.

«کارفور» شرکت خرده‌فروشی فرانسوی چندملیتی است که شعبه مرکزی آن در «بولونی بیانکور» فرانسه قرار دارد. این شرکت دارای 1452 شعبه هایپر مارکت است و بزرگ‌ترین شبکه هایپرمارکت‌های زنجیره‌ای در جهان را دارد. کارفور از نظر درآمد سالیانه به عنوان دومین شرکت خرده‌فروشی و از لحاظ میزان سود پس از وال‌مارت و تسکو به عنوان سومین شرکت خرده‌فروشی جهان شناخته می‌شود.

 تاریخچه شرکت خرده‌فروش کارفور

اولین فروشگاه کارفور در یکم ژانویه سال 1958 در حومه شهر انسی توسط مارسل فونیز، دنیس دفوری و ژاک دفوری تأسیس و تبدیل به زنجیره‌ای از فروشگاه‌های بزرگ شد. این سه نفر در اواخر دهه 1950 در سمینارهای مختلفی که توسط برناردو تروجیلو درباره توزیع مدرن ارائه می‌شود، شرکت کردند و همین مسئله تأثیر بسزایی در پیشرفت‌شان داشت. در سال 1963 کارفور مفهوم جدیدی به نام هایپرمارکت را خلق و نخستین هایپر مارکت خود را در سنت ژنویو دبوآ اسون با مساحت 2.5 هزار متر مربع، 12 صندوق و 400 فضای پارکینگ احداث کرد.

 تبدیل به شرکتی بین‌المللی

در سال 1976 این شرکت محصولاتی با برند خصوصی وارد بازار کرد که برند نداشت؛ اما قیمت آن‌ها نسبت به کیفیت خوبشان کمتر بود. این کالاها شامل روغن، بیسکویت، شیر و پاستا بود که بدون برند و با بسته‌بندی سفید و قیمتی مناسب به فروش می‌رسید. شرکت کارفور، با گذشت زمان شروع به توسعه فروشگاه‌های خود کرد و در دهه 1990 با افزایش تعداد فروشگاه‌ها در سراسر جهان، به مرور جهانی شد و در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کرد. در سال 2009 درآمد حدودی کارفور به مقدار 85.96 میلیارد یورو و سودی بیش از 286 میلیون یورو رسید.

 کارفور در آسیا

گروه کارفور در سال 1989 با یک شرکت تایوانی که اولین گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بود، فعالیت خود را در آسیا آغاز کرد. این گروه حضور در آسیا را گسترش داد و درحال‌حاضر با شرکت ماجدالفطیم در امارات متحده عربی و اردن فعالیت می‌کند. کارفور در سال 2003 در عمان و در حومه شهر مسقط شعبه‌ای از هایپرمارکت کارفور احداث کرده است و هایپرمارکت فرانشیز نیز در عربستان سعودی دارد. در سال 2007 شرکت کارفور با ایجاد 36 هایپرمارکت که 22 شعبه آن در چین بود، رکورد بازگشایی فروشگاه در یک سال را به‌دست آورد.

 حوزه فعالیت شرکت کارفور

حوزه فعالیت گروه کارفور به پنج بخش هایپرمارکت، سوپرمارکت، هارددسکانت، فروشگاه‌های کوچک و فروشگاه‌های کش‌اندکری تقسیم‌بندی می‌شود که در هایپرمارکت‌ها خواربار و اقلامی غیر از مواد غذایی عرضه می‌شود؛ اما سوپرمارکت‌ها تنها مواد خوراکی و غذایی می‌فروشند. در هاردیسکانت‌ها محصولات با کیفیتی با قیمت کم، عرضه می‌شود و در فروشگاه‌های کوچم خدمات خشک‌شویی، عکاسی، فروش بلیت و فتوکپی ارائه می‌شود. فروشگاه‌های کش‌اندکری نیز به گروه‌های عمده‌فروش خدمات می‌دهد.

 فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین‌المللی

گروه کارفور از پیشتازان ورود به کشورهایی مانند برزیل (در سال 1975) و چین (در سال 1995) بودند که در حال حاضر در سه بازار عمده اروپا، آمریکای لاتین و آسیا فعالیت می‌کنند. این شرکت با حضور در بیش از 34 کشور جهان بیش از 57 درصد گردش سرمایه خود را خارج از کشور فرانسه تأمین می‌کند و به دنبال فرصت‌های قدرتمندی برای رشد بین‌المللی بازارهای برزیل، چین، اندونزی، لهستان و ترکیه است.

 ارتقای سطح اقتصاد محلی

کارفور علاوه بر حضور در بازارهای بین‌المللی به شدت به ارتقای سطح اقتصاد محلی مناطقی که در آن حضور دارد متعهد است. به دلیل اینکه فعالیت‌های خرده‌فروشی به میزان زیادی به برقراری ارتباط با جامعه مربوط می‌شود، این گروه تاکید بسیاری بر استخدام افراد محلی و آموزش مدیریت دارد و یکی از شرکت‌های پیشتاز در این زمینه محسوب می‌شود. گروه کارفور به دنبال حمایت از تأمین کنندگان محلی است و 90 تا 95 درصد محصولاتی که در قفسه‌های فروشگاه‌های این گروه وجود دارد به شکل محلی تأمین می‌شود.

 گرایش‌های استراتژیک

مهم‌ترین هدف استراتژیک کارفور، این است که تبدیل به ارجح‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای برای مصرف‌کنندگان شود؛ یعنی تبدیل به فروشگاهی شود که مشتریان برای خرید به آنجا بروند. این شرکت تلاش دارد که اعتماد مشتریان را نسبت به کیفیت و قیمت محصولات و خدمات جذب کند و علاوه بر آن، فروشگاهی باشد که بتواند تمام نیازهای مشتریان را پیش‌بینی و مرتفع سازد. استراتژی این گروه درمورد کارکنان این است که به طوری به پرسنل خدمات ارائه کند تا پرسنل به اشتغال و کار در گروه کارفور افتخار کنند. استراتژی این شرکت به دنبال دستیابی به رشدی ارگانیک، پایدار و سودآور است که بر سه پایه فرهنگ مشتری مداری، تغییر و نوآوری استوار است.

فرهنگ مشتری‌مداری: این محرک درباره شناخت بهتر مشتریان و ارائه خدمات مطلوب‌تر به آن‌ها است؛ این شرکت برای دستیابی به این هدف در سال 2009 شروع به تقویت دانش خود درباره مشتریان کرد.

تغییر: موفقیت کارفور بیش از هر چیز بر پایه استعداد و انگیزه کارکنان است؛ این گروه برای افزایش کارایی و بهبود بیشتر خدمات در حال انجام تغییراتی در گروه است که شامل طراحی مجدد سازمان، تقویت هم‌افزایی بین خرید و فروش و خلق ارتباط جدید بین دفتر مرکزی، کشورها و فروشگاه‌ها می‌شود.

نوآوری: کارفور مفهوم هایپرمارکت را در سال 1963، محصولات بدون برند را در سال 1976 و سیستم گارانتی کیفیت را در سال 1992 خلق کرد و این مسئله نشان می‌دهد، گروه کارفور به‌دنبال نوآوری است.

شناسه خبر 56640